Hej! Jag undrar hur mycket olja som går i en 1303s-73 med 1600 motor. Är färsking och undrar också hur oljefiltret ser ut och vad jag behöver köpa förutom olja då förstås.
MVH
Crockett
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Hur mycket olja??
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej! Jag undrar hur mycket olja som går i en 1303s-73 med 1600 motor. Är färsking och undrar också hur oljefiltret ser ut och vad jag behöver köpa förutom olja då förstås.
MVH
Crockett
2,5l motorolja.
En packningssats till oljesilen behöver du också. Köp hellre de i lite bättre kvalitet, de billigaste kan ha väldigt tunnt papper och ibland inte ens riktiga kopparbrickor till muttrarna. Jag brukar ibland skära ut egna packningar.
Något riktigt filter finns inte, du tvättar bara ur det grovmaskiga silnätet. Ser ut som en stor te-sil och sitter under locket du skruvar bort vid oljebytet. Detta behöver du mest troligt inte byta om det inte är skadat.
Se även till att inte dra kupolmuttrarna (6st) som håller oljesumpslocket för hårt. Då deformeras plåten/locket och läckaget kommer som ett brev på posten. Vill minnas att de skall dras med 7Nm, alltså mindre än vad de flesta momentnycklar går så det är lite känsla som gäller.
Det kan f.ö. vara en god idé att när locket är bortskruvat kolla om det är plant. Har det varit draget för hårt tidigare (svar ja 9 ggr av 10), så får du försöka rikta det genom att försiktigt knacka tillbaka bulorna i plåten runt hålen med en hammare och ett lämplig mothåll på baksidan.
Ok....tack för svaren, då vet jag.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Hur mycket olja??
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.