Vad jag förstått fanns det olika typer av industrimotorer, vissa med magnettändning och vissa med vanlig fördelare.
Vad satt det för fördelare på de "nyare" industrimorerna (1200 34 hp baserade + 1600 tex)?
Insta: @tob_356
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Fördelare på industrimotorer
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad jag förstått fanns det olika typer av industrimotorer, vissa med magnettändning och vissa med vanlig fördelare.
Vad satt det för fördelare på de "nyare" industrimorerna (1200 34 hp baserade + 1600 tex)?
Om jag minns rätt satt först ..003 och sedan ..001. Centrifugalreglerade (endast), rätt lika 009an, men jag vet inte om de har liknande kurva. Rent spekulativt borde kanske inte en industrimotor ha samma kurva? Snygga/regäla i gjutjärn är de också (tidiga iallafall).
Jag funderade på exakt detta idag när jag såg 1600 industriaren 25hp knep.
Har inte detta mer att göra med vad dom satt på?
Om dom sitter tex på ett elverk så har dom mer eller mindre konstant varvtal, medans om dom sitter på en traktor/gräsklippare/dressin så går dom på ett större varvtalsområde
Men det är bara min tanke
Dom som jag sett/köpt från elverk mm har haft magnet, men den som jag har från en dressin har vanlig fördelare (VJ4BR8)
De fördelare jag haft på 126A motorer har varit jämförbara med 009. Det svaret får man om man googlar dess artikelnummer.
Det är ju en jäkligt mkt snyggare fördelare (bl.a. den som satt på industriaren du köpte?) i min värld slår en sådan med hästlängder en skabbig alu-Kina 009 kopia om de har samma kurva!
Jag har en ute i ladan som jag kan kolla vad den har för nummer.
Magneter finns minst fyra med olika korvor.
Tack för svar. Låter som en bra källa för trevliga gjutjärnsfördelare. Någon som har kompletta artikelnumret på fördelarna?
Tänkt samma sak..
0231 178 003/001 (vw 126 905 205) är de två nummer jag känner till. Men vet faktiskt inte så mkt om dem. Jag har bara utgått från att det är dessa som är de vackra gjutjärnsfördelarna. Men kanske använde man någon vj4br 8/25 ("019"/"010") tidigare och det är dessa som är de gjutjärns jag sett? Skall bli intressant att höra vad 25hpman kommer upp med för siffror. Jag har funderat på detta ett tag nu.
Nähä...min skrotiga 126A hade en magnet visst. Elverket i Finspång är en 126, dvs en 1500.
Jag har alltid undrat över ursprunget till 009:an och nu har jag svaret! Det är en generell ersättningsfördelare till typ 126 industrimotorn (och till 25 hästarens gamla 383:a dessutom).
Alltså fördelaren 001, samt 003, till typ 126 industrimotorn hade 009:an som reservdelsersättare. Ingen garanti att tändkurvorna är prick lika, men den borde ändå vara rimligt nära.
Här är nyckeln: http://www.oldvolkshome.com/ovhignbo.htm
Men vilken fördelare satt på den 34 hp baserade industrimotorn? Låt mig gissa på BR25 aka 010.
Det är ju lite det som är min undran om "001"/"003" också är aluminium fördelare som "009" eller om de/ någon av dem var i gjutjärn. Bara för att "009" var ersättning behöver de ju inte vara likadana. Skall bli intressant att höra vad 126an i tipstråden har för fördelare, gjutjärn är det ju..
Det är en trevlig sida, men jag litar inte alltid riktigt på informationen på oldvolks, innehåller en del fel tex envisas de med att både vjr4br8 och br25 skulle vara bubbla 49-53..

Det är för övrigt inte många rätt alls i old volks lista bland övriga tidiga fördelare heller..
Minns jag rätt var det vj4br8 (och senare "019") som var ersättes till "383". Kan förvisso blanda ihop dem med vj4br25 ("010").
Edit: Nu menar jag förstås inte att de uppstod som ersättare, men de var vad vw listade som ersättnings fördelare när 383 gått ur produktion.
Jo, som vanligt gäller det att vara källkritisk. Var lite för snabb att lita på hemsidan...
Det är kul att snöa in i ämnen..
Tidiga 30hp industriare hade "383", sen 211905205C. Jag har inte hittat så mkt om den sistnämnda (kanske har i pärm hemma), men numret tyder ju på att ursprunget är typ2.
Så gissningen är nog rätt nära att man därefter fortsatte med vj4br8 ("019") eller vj4br25 ("010") på industriarna. Verkar som dessa i så fall hängde med in på 70?-talet (om man kikar i industrimanualer). "003" är en aluminiumfördelare (likt "009") och kom nog senare.
Rena spekulationer från min sida, appro på källkritik 
Edit: infon om 383 och 211905205c kommer dock från reservdelskatalog för industrimotorer och borde vara korrekt.
Intressant tråd, jag har en 010/030a från en indutrimotor, tror den kommer från en 60a, 30hp.
Denna skall enligt "säker källa" fungera bra men inte "slå ut" lika bra som en 009a.
Dessa satt väl även i typ2, ca 1960?
Detta återstår att se när motorn skall startas upp framöver...
Då är ju industrimotorer, i de fall de har fördelare, en bra källa för fina fördelare.
Bosch 0 231 129 019 ("019"), tidigare vj(r)4 br 8, vw 211 905 205E satt på typ2 ca 54-59.
Bosch 0 231 129 010 ("010"), tidigare vj(r)4 br 25, vw 211 905 205F satt annars på typ2 59-60.
Jag har en av var jag tänkt testa när/om mitt motorbygge blir något av.
010 har lite mer total tändförställning än 019 och kommer lite tidigare.
En sak jag skulle vilja diskutera är detta med den mekaniska (centrifugalreglerade) tändkurvan på centrifugal endast vs motsvarande svda fördelare. tex vjur4br8 och vjr4br8 (019). Kopplar man bort vakuumet från den sistnämda borde de ge samma kurva. Centrifugalmekanismen är den samma, ändå finns det de på tex thesamba som bestämt menar att de är olika. Det samma gäller 009 vs 034, tar man bort och blankar vakumdosan borde 034an fungera lika bra som en 009 i en vakuumlös installation (dubbelförgasare)? Jämför man med nya Kina 009or får man ju dessutom en betydligt mer välbyggd tysk.
Hade man en testbänk hade det varit hur kul som helst att testa.
Sen har man detta med att det finns 2 olika tändkurvor på vju4br8, jag vet att jag kollade upp detta lite mer i mina vw pärmar och vj4br8 (019 föregångaren) hade samma ändring. vju4br8 före mars 56 har alltså en total centrifugalreglering motsvarande mer 010 (även om kurvan skiljer) Kan kanske vara bra i de fall man önskar mer total tändförställning, men med 019 kurva (lätt trimmat/vardagskörning?)
Före mars 56:
Vacuum: startar vid 100 mm Hg och ger max förtändning 13-17 grader vid 350 mm Hg
Centrifugal: Startar (från grundinställningen 7,5 grader) vid ca 950 rpm, stiger till 10-14 grader straxt över 1300 rpm där det är en platå innan den stiger igen vid 2100 rpm och fortsätter att stiga till 3400 rpm där den når max 23-27 grader förtändning. (om man vill veta hur mkt den reglerar, dra ifrån 7,5)
Efter mars 56:
Vacuum: Startar vid 80 mm Hg och ger max förtändning 8-12 grader vid 270 mm Hg
Centrifugal: Samma som tidigare till 2100 rpm, men stiger därefter bara till max 20,5-24,5 grader vid 3200 rpm. Kurvan är ungefär samma dock, ev ligger de tidigare någon 1/2 grad högre redan vid 3200 rpm.
Värt att nämna är att de som heter 019 samt 010 var utbytesfördelare då BR8 eller BR25 gått sönder. Det har jag i alla fall lärt mig.
Vj4br8 och vj4br25 är i stort sett samma fördelare som 019 resp 010, bara att Bosch ändrade sitt sett att numrera dem. De har samma vw nummer.
Undrar vad din, folkamannen, underbart vackra 010 har för datummärkning?
Jag kan tycka att ändringarna i Bosch numrena blir röriga i skallen emellanåt. Tex locket till bla ovanstående fördelare hade Bosch nr
först: zvs 75 z 6 z
Därefter: 1 235 522 107
Och slutligen kort nr: 03019
Vj4br8 och vj4br25 är i stort sett samma fördelare som 019 resp 010, bara att Bosch ändrade sitt sett att numrera dem. De har samma vw nummer.
Undrar vad din, folkamannen, underbart vackra 010 har för datummärkning?
Det är samma fördelare bara annat nummer va?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Fördelare på industrimotorer
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.