Som rubriken lyder, är det värt att lägga ut en tusing på en uppgradering? Motorn i fråga är en 1600 insprutare, typ3. Det är en utbytes och den går riktigt fint och snålt, enligt tidigare ägare som bytte motorn i början på -80 talet har den gått cirka 5000 mil.
Tänkte mest att det skulle vara intressant att se om man märker av någon skillnad på exempelvis acceleration jämfört med orört?
knappt märkbart, på en i övrigt orginal motor, kanske max 2% effektökning. 1,4:1 vipporna funkar bättre med orginalkam, +4-5%.
Om du får topparna att flöda bättre vid högre lyft så blir effektökningen större.
Med högre effekt så vill motorn ha mer bränsle, vilket kan bli knepigt med orginal insprutning. Lite jobb med vipparmsgeometrin är det också om du provar andra vippor.

Som rubriken lyder, är det värt att lägga ut en tusing på en uppgradering? Motorn i fråga är en 1600 insprutare, typ3. Det är en utbytes och den går riktigt fint och snålt, enligt tidigare ägare som bytte motorn i början på -80 talet har den gått cirka 5000 mil.
Tänkte mest att det skulle vara intressant att se om man märker av någon skillnad på exempelvis acceleration jämfört med orört?
Jag roade mig att sätta in parametrarna i en formel....
Man kan säga att man når max möjligt flöde förbi ventilen på 4500Rpm istället för 4000rpm om man enbart byter till 1,25 . 1 vippor (1,1 : 1 org).
Om du nu skall köpa., så välj 1,4 : 1 till originalkammen ?
Har du framöver isär motorn, eller bara lyfter topparna, så lämnar du in toppar för ett bra ventiljobb och planar uppåt 2mm
Insprutningsmotorn KAN vara känslig om man ändrar för mycket, som annan kam eller volym, pga att denna gamla D-Jetronic inte "ställer in sig" efter annat än undertryck, barometertryck och varvtal - dvs ganska "dum" jämfört med vad som kom senare. Behövs det kan man ju ändra lite på bränsletrycket manuellt, 2 bar original.
Men lite ökat komp och ventilyft går väl bra.....
Tack för tipsen och idéerna. Vi får se hur det blir framöver. Håller på och plockar ihop en 2 liters bussmotor med 96mm i borr och annan kam som mest troligt ska ner i -71 411. Om inte det kanske det blir i Fastbacken istället.
Angående ändring av motorn med orginalsprutet så hade jag en Notch i mitten av 90-talet och i den monterade jag en standard 80 hästars 1700 Typ4 motor med ormbo och skumgummi luftfilter. Den gick riktigt fint och till andra året i min ägo uppgraderade jag motorn med 1800 cylindrar (högkomp) med tillhörande toppar från en 1800 Typ4 utan att ändra i insprutningen eller bränsletryck och den gick bra ändå. Detta var ju förstås ingen större förändring men med en injustering hade den kanske gått bättre ändå?
Jag minns att jag provade att skruva på potentiometern på elektronikboxen men den hade förmodligen bara med tomgången att göra?
För övrigt måste jag säga att jag varit väldigt nöjd med dessa insprutningssystem som inte krånglat nämnvärt mer än att en spridare och någon bensin slang gett upp under vinterförvaring. Motorerna, både Typ3 och Typ4 har känts rappa och starka för att vara orginalmotorer och med helt överkomlig bränsleförbrukning.
