1

Var i Danmark i veckan och träffade då en svensk bekant och när han fick reda på mitt "nya" intresse för gamla VW och speciellt bussar så framkom följande:

Han är jägare i "norra" delen av vårt avlånga land och varje år brukar han använda en gammal VW buss som jaktstuga  ICQ/ab

Visade bilder på diverse bussar och barndoor var det som stämde eftersom den inte hade "keps" men split framruta, det konstiga är att han var säker på att den hade takfönster på sidorna eftersom kaminens rör gick ut genom ett av hålen (rutan var dock hel och låg på instrumentbrädan).

Så frågan är finns barndoor som samba eller är det "bara" en splitbuss ?

Skulle vara i hyfsat skick, inredning var sliten pga alla år som jaktstuga men komplett sa han

200m från bussen stod en ganska risig bubbla med delad bakruta  ICQ/ag

Vad ska man betala för en Barndoor allt split samba ?

Jag vet att det är svårt att säga men är det 5,10,15 tusen eller mer ?

Kommer att få bilder om några veckor  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Jepp, det finns barndoor samba's och om du skulle få lös en sådan, oavsett skick, för 15tusen så har du gjort årets scoop... ICQ/ab

Buy the ticket, take the ride... - HST

3

Hörru skåningen, om det nu visar sig vara en Bd samba å du får loss den, då ska jag med på bärgningsresan ICQ/ab glöm inte det. Så kan våra tanter å barn åka till busfabriken eller ngt dyl.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

Jag hänger också på. ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Roligt att det kan stämma med barndoor samba  ICQ/ae  hoppas att det är minst en splitbuss

Ja VwGoran och j:son klart att det får bli en roadtrip i såfall

Vi vet om någon vecka, tror dock inte att den blir jättebillig men det får jag diskutera med ägaren när jag har fått bilder  ICQ/ad

6

Du vill inte ha en besiktigad rostfri 66:a splitbuss istället? sväng förbi mej på hemvägen så kan vi byta.... ICQ/ad

7

Låt mig gissa att tipsaren är mytoman....(eller har misstagit sig gällande den stora luckan, eller att den hade takfönster) Skulle vara intressant att veta vilket län han jagar i.

Jag håller tummarna, och hoppas för din skull, men, jag har hört alldeles för många skrönor om bubblor med delade bakrutor, som visat sig vara 60tals PV, och splitbussar som varit fordbussar, och även t3or.... Såatte....

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

Kalla inte mina bekanta för mytomaner  ICQ/am

Eftersom han inte jobbar med gamla VW bussar så kan han självklart ha fel, men han har jobbat som bilmekaniker i 30år och har själv inget ekonomiskt intresse i detta.

Kommer att göra upp affären direkt med markägaren

Visst finns det andra bussar som har takfönster och kanske leder detta inte till något men jag ville bara veta om det fanns Bd med takfönster

9

Sorry!! var inte meningen att såra någon, tyvärr finns det en person i Skellefteåtrakten som lurat iväg folk på relativt långa resor som sen visats sig vara fantasier.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

10

Det finns ca 140 kända barndoor lyxbussar i världen, så är det en sådan, så kan du ha gjort ett av året fynd. Oavsett vad du får ge för den.

Men ta ändå tipset med en nypa salt. Det är alldeles för vanligt att tipsgivaren minns fel.

Lättast att känna igen en barndoor lyx är nog på instrumentbräden eller på mellanväggen mellan förarutrymmet och lastutrymmet.  Har tipslämnaren koll på hurvida den har keps eller inte, så borde han ha koll på om mellanväggen har en utpressning för reservhjulet eller inte. Eller om intrumentbrädan har hål för tre mätare i bredd, eller om det bara sitter en mätare i den. Om bussen har hörnfönster är det också ett bra tecken. Då är det iallafall en 23-fönsters.

Ser man till nån slags statestik på tipsen, så skulle jag tro att det är ca 50% chans att det är en splitbuss, 25% chans att det är en lyxbuss och en i princip obefintlig chans att det är en barndoorlyx.

Men jag håller tummarna.   ICQ/ab

11

Personligen tror jag att det handlar om en splitbuss med takfönster( han var säker på att den hade takfönster) vilket för mig räcker länge  ICQ/ab

Kommer som sagt att få bilder på denna "pärla" och om det inte är en VW så kanske någon på ett annat forum blir glad Default/lol

Är det inte en Splitbuss/Bd så kommer bilderna upp direkt när jag får dom, annars kommer jag att vänta med bilderna tills affären är i hamn  ICQ/ad

12

Vore ju skitkul om det var en BD-lyx, snacka om fynd i så fall! Likväl, även om det "bara" är en splittbus (oavsett samba eller inte) så ska du vara glad om en speleman ICQ/ab Lycka till!

"Daddy Cool"

13

Bilder..bilder ..fort,fort.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

14

Demian skrev:

Det finns ca 140 kända barndoor lyxbussar i världen, så är det en sådan, så kan du ha gjort ett av året fynd. Oavsett vad du får ge för den.

Men ta ändå tipset med en nypa salt. Det är alldeles för vanligt att tipsgivaren minns fel.

Lättast att känna igen en barndoor lyx är nog på instrumentbräden eller på mellanväggen mellan förarutrymmet och lastutrymmet.  Har tipslämnaren koll på hurvida den har keps eller inte, så borde han ha koll på om mellanväggen har en utpressning för reservhjulet eller inte. Eller om intrumentbrädan har hål för tre mätare i bredd, eller om det bara sitter en mätare i den. Om bussen har hörnfönster är det också ett bra tecken. Då är det iallafall en 23-fönsters.

Ser man till nån slags statestik på tipsen, så skulle jag tro att det är ca 50% chans att det är en splitbuss, 25% chans att det är en lyxbuss och en i princip obefintlig chans att det är en barndoorlyx.

En liten undran, finns det något register på dessa 140?
Hur många finns det i Sverige?

Har "känslan" av att det snart dyker upp en till...

15

folkamannen skrev:
Demian skrev:

Det största registret är ju på barndoor.dk.
Så du menar att du har en på lut också... Nu blir man ju bra nyfiken!
På båda era leads...

Alte Liebe rostet nicht!

16

Kunde inte hålla mig så jag ringde upp min kompis  ICQ/ab

Han är helt säker på att det är en split eller Bd och att det är en samba med takfönster  ICQ/ag

Tyvärr är den helt insnöad för tillfället men han skulle ta sig ditt så fort det var möjligt, han var inte med på jakten förra året  ICQ/an

Men det är tydligen väldigt svårt att ta sig ditt så han kan inte tänka sig att någon annan har hämtat den  ICQ/ab

Frågade lite om hur dålig den kan vara, han visste inte riktigt eftersom han inte har något intresse för VW så har han inte bryt sig, men den står i alla fall på hjul  ICQ/ab

Kan knappt vänta

17

Jag menar inte att förolämpa din kompis, men jag är kraftigt kritisk till jag blivit motbevisad.

Men, ifjol syntes denna i skogen "i norrland" den står inte kvar i skogen längre....

Så, visst faan kan det hända, men är det i norrland "din" buss finns, så vore det mera troligt att en atombomb slår ner på 25hp mans ägor, än att två BD lyxar hittas i norrland under ett år...

Men, som jag sa tidigare, så håller jag tummarna å dina vägnar, å så länge de är en vw, så äre nog ett fint fynd anyhow.

http://50split.files.wordpress.com/2014/03/bd-lyxig.jpg

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

18

Spännande ju!

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

19

folkamannen skrev:

Ja, det borde ju finnas några fler kvar.

Det finns 4 kända i Sverige. Två Är reggade på barndoor.dk En är troligtvis reggad på barndoor.dk och den fjärde är ju känd iom att den visades upp på BRC.

20

Vet av två splitbussar i BD-län, jaktkojor båda två.
Dock inte takfönsterbussar.