1

Hej på er.

Hittade en bortglömd bubbla i skogen i höstas. Ägaren skrattade hårt åt mig när jag frågade om den var till salu.
Han menade att det var bara att ta bort skiten så han slapp den. Det visade sig vara en -68a med brutalt patinerad hy.
Mossa och fastklistrad pollen i flera årtionden.

Undersökte länge och väl och kom fram till att den kanske inte var så genomrutten som ägaren med flera påstod??
Beslöt att ta hem henne för att iallafall rädda lite teknik och delars.

Häng på, det kommer mera!

H. Massi

Post's attachments

64136_10151837693210479_1369805459_n.jpg, 140.69 kb, 959 x 538
64136_10151837693210479_1369805459_n.jpg 140.69 kb, 162 downloads since 2014-03-15 

2

..så naturligtvis kom man på sent en kväll efter att ungarna hade somnat, att nu fan är det dags att hämta henne!

En polare bistod med 4x4 Subaru, ett års slitage på kopplingen och mycket tålamod. Och plopp, där hoppade hon fram på åkern!
Hamrade loss bromsar med släggan och gnisslade iväg hemåt i mörkret. Fick räcka med halvdålig handbroms och ficklampa.  ICQ/af

Post's attachments

1176359_10151854445095479_959754730_n.jpg, 52.65 kb, 959 x 538
1176359_10151854445095479_959754730_n.jpg 52.65 kb, 167 downloads since 2014-03-15 

1240164_10151854559260479_142833300_n.jpg, 44.33 kb, 959 x 538
1240164_10151854559260479_142833300_n.jpg 44.33 kb, 157 downloads since 2014-03-15 

3

In i garaget kom hon direkt medan bruksbilarna snällt fick hitta sina platser på utsidan. Lite stirriga blickar gav -61an och -63an henne när hon kom in, men det gick snabbt över. Motorn åkte ganska snabbt ur - min Subaru körande polare for iväg med den. Den blev omgående restaurerad och placerad i en oval.

Post's attachments

1240640_10151864642610479_234359804_n.jpg, 79.35 kb, 959 x 538
1240640_10151864642610479_234359804_n.jpg 79.35 kb, 151 downloads since 2014-03-15 

1467327_10151975520410479_839386710_n.jpg, 53.8 kb, 959 x 538
1467327_10151975520410479_839386710_n.jpg 53.8 kb, 170 downloads since 2014-03-15 

4

-68an har stått orörd i vinter...jah, alla bubblorna har stått å haft tråkigt. Har inte haft det minsta tid med dom.
Tidigare i februari så flyttade -61an ut. Hon lämnade bra med cash efter sig och även några kvadratmeter golv.

Började riva inredningen ur skogsbubblan här om kvällen. Kom fram till att möss och råttor har haft den som boning i årtionden. (!!!) Totalt 2st dammsugarpåsar med mössbajs kom det ur henne. (BLÄÄÄH!!!)  ICQ/ac

Men golvet då? Trösklarna? Intakta! Hur i helvete är det möjligt?!  Default/yikes Funderade med polaren och kom framtill att den har stått lagom i en buske och att vinden har blåst under bilen hela tiden. Dvs, den har inte legat på bottenplattan och surnat. Great!  ICQ/ab

Post's attachments

1238052_10151864807100479_882099491_n.jpg, 65.05 kb, 959 x 538
1238052_10151864807100479_882099491_n.jpg 65.05 kb, 158 downloads since 2014-03-15 

5

Ohh vad trevligt med en 68a, fin patina ICQ/ab ut å rulla i sommar? ICQ/ag
Men plåt instrumentbräda? Tidig 68a kanske?

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

6

Jodå, det är en riktigt tidig -68a. Kommer inte att hinna få ut den på vägarna innan första maj, men kanske ännu under sommaren? ICQ/ab Vi får se.

Rev som sagt ur inredningen och började dammsuga ut massa mössbajs. Vartefter att jag slet loss mer och mer kom frisk plåt fram. *weee*
Värmekanaler och golv helt utan hål och större rostinfektioner.

Skrapade golvet rent med stålborste och målade med svart Ferrex.
Fint så.

Post's attachments

WP_20140311_003.jpg, 386.24 kb, 1296 x 728
WP_20140311_003.jpg 386.24 kb, 161 downloads since 2014-03-16 

WP_20140315_004 (1).jpg, 391.85 kb, 1296 x 728
WP_20140315_004 (1).jpg 391.85 kb, 159 downloads since 2014-03-16 

WP_20140315_005 (1).jpg, 372.1 kb, 1296 x 728
WP_20140315_005 (1).jpg 372.1 kb, 167 downloads since 2014-03-16 

7

Medan färgen började torka pallade jag upp henne och började lossa hjul och bromsar.
Som ni ser på första bilden så fick jag svar på varför höger frambroms inte fungerar riktigt bra.  ICQ/ag
Någon har varit aningen oseriös. ICQ/ab

Lägger upp en hop med bilder till så får ni se den hårda patinan. ICQ/ab
Jag säger som de mindre fagra damerna i toalettkön brukar säga "det är insidan som räknas". ICQ/ad

Post's attachments

WP_20140315_006.jpg, 285.92 kb, 1296 x 728
WP_20140315_006.jpg 285.92 kb, 162 downloads since 2014-03-16 

WP_20140315_008.jpg, 355.94 kb, 1296 x 728
WP_20140315_008.jpg 355.94 kb, 153 downloads since 2014-03-16 

WP_20140315_012.jpg, 362.2 kb, 1296 x 728
WP_20140315_012.jpg 362.2 kb, 179 downloads since 2014-03-16 

8

Mera bilder.

Som spis har jag tänkt en 78x90,5 motor med Pro Street 40/35,5 toppar. Bugpack 274 kam.
Dvs råstark 2 liter som inte är övertänd. Finns redan i garaget.
Ska fixa med doghouse kåpan och uppdatera avgaset innan den får ta plats.

Post's attachments

WP_20140315_009.jpg, 338.77 kb, 1296 x 728
WP_20140315_009.jpg 338.77 kb, 194 downloads since 2014-03-16 

WP_20140315_010.jpg, 339.11 kb, 1296 x 728
WP_20140315_010.jpg 339.11 kb, 174 downloads since 2014-03-16 

WP_20140315_011.jpg, 434.94 kb, 1296 x 728
WP_20140315_011.jpg 434.94 kb, 165 downloads since 2014-03-16 

9

Tänk så skönt när en bil är bättre än man vågat hoppas på... Jag har köttat sönder en -68 där hela botten var borta.. den hade stått på asfalt i över 10 år.. Den andra de hade nog stått en del på gräs ICQ/am  där bytte vi både golvplåtar och värmekanaler + div småbitar här o där .. sen gjorde Anders den färdig i egen regi.. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=8248
så visst kan dom rosta som F..
Skall bli kul att se hur denna blir ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Målet är att låta utsidan bestå och se helt skogig, patinerad och orginal ut. Som den blev lämnad. ICQ/ab

Funderar också på att göra svetsa fake avgaspipor på orginal ställena för att höja wow effekten när man vrålar iväg. ICQ/ab
Vi får se. Blir lite spännande att se vart detta tar vägen.

Första utgiften blir nya bromsar runtom. Alla cylindrar, slangar, belägg, etc.
Lönar sig inte att försöka spara tid och pengar på någon del i det systemet.

11

ja din 68a har inte haft heltecknings mattor och skumgummi i golvet som min 68a  ICQ/ad

men jag ska renovera min 68 alla fall pga det är gammalt 80/90 tals bygge ICQ/ab

blir bra pepptråd detta  ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

12

Trevligt Massi. Klart du ska köra med den på Wappen!

Herbie63 skrev:

Men plåt instrumentbräda? Tidig 68a kanske?

Här i fattiga Finland fick man bubblor utan stoppade instrumentbrädor långt in 70-talet....

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

13

Hebster52 skrev:

Trevligt Massi. Klart du ska köra med den på Wappen!

Herbie63 skrev:

Men plåt instrumentbräda? Tidig 68a kanske?

Här i fattiga Finland fick man bubblor utan stoppade instrumentbrädor långt in 70-talet....

Aha, snikmodell ICQ/ae

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

14

schysst! ICQ/ab

TYP 1->  1950 || 1955 ||1958 soltak ||1965 || 1966

15

MassiW skrev:

Målet är att låta utsidan bestå och se helt skogig, patinerad och orginal ut. Som den blev lämnad. ICQ/ab

Funderar också på att göra svetsa fake avgaspipor på orginal ställena för att höja wow effekten när man vrålar iväg. ICQ/ab
Vi får se. Blir lite spännande att se vart detta tar vägen.

Första utgiften blir nya bromsar runtom. Alla cylindrar, slangar, belägg, etc.
Lönar sig inte att försöka spara tid och pengar på någon del i det systemet.

Glöm inte vattna mossan.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..