1

Hittade en skvätt olja i luftburken på min typ 3 1600 -73. 1cm djupt med olja ungefär.

Skall vara så va?

/Kenneth

Post's attachments

20140308_101113.jpg, 147.01 kb, 640 x 480
20140308_101113.jpg 147.01 kb, 242 downloads since 2014-03-08 

VW 1600 TL Fastback

2

ja!

har du intr. bok?
där står vilken nivå

3 Senaste redigerad av Prippsback (2014-03-09 09:59:10)

Okej, tackar för svaret. Skall kolla upp nivån!

/Kenneth

VW 1600 TL Fastback

4

Brukar vara ett streck där nivån ska va.

5

Man kan se ett streck tydligt på bilden här ovan. Borde vara det strecket?
Isf är oljenivån lite låg...

/Kenneth

VW 1600 TL Fastback

6

medans vi är inne på detta om olja i luftburken, då jag har undrat över varför det ska vara olja där?

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

7

Jag har alltid fått höra att det skall vara samma som motoroljan man har i motorn ICQ/ab

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

8

Bergau skrev:

Jag har alltid fått höra att det skall vara samma som motoroljan man har i motorn ICQ/ab

Stämmer!

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

9

Tackar för era svar!

/Kenneth

VW 1600 TL Fastback

10 Senaste redigerad av nisslars (2014-03-15 13:11:58)

ju11e skrev:

medans vi är inne på detta om olja i luftburken, då jag har undrat över varför det ska vara olja där?

Oljan finns där för att det är ett oljeluftfilter. Det fungerar så att oljan fuktar det finmaskiga nätet som sitter i locket. Luften passerar genom nätet som stoppar de stora partiklarna. De minsta partiklarna fastnar på den oljefuktiga yta som bildas på nätet när oljan skvimper runt. Filtret rengör aven sig själv när oljan sköljer genom nätet och samlar smutsen i botten på luftburken. Det är alltså viktigt att ha rätt oljenivå i luftfiltret för annars gör det ingen nytta för de minsta partiklarna. Självklart är det viktigt att tvätta rent filtret och luftburken i samband med t.ex. oljebyte så att all skit kommer bort och filtret kan fungera som det är tänkt. Fyll på med ny olja.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

11

nisslars skrev:

Oljan finns där för att det är ett oljeluftfilter. Det fungerar så att oljan fuktar det finmaskiga nätet som sitter i locket. Luften passerar genom nätet som stoppar de stora partiklarna. De minsta partiklarna fastnar på den oljefuktiga yta som bildas på nätet när oljan skvimper runt. Filtret rengör aven sig själv när oljan sköljer genom nätet och samlar smutsen i botten på luftburken. Det är alltså viktigt att ha rätt oljenivå i luftfiltret för annars gör det ingen nytta för de minsta partiklarna. Självklart är det viktigt att tvätta rent filtret och luftburken i samband med t.ex. oljebyte så att all skit kommer bort och filtret kan fungera som det är tänkt. Fyll på med ny olja.

Det var mig ett bra och matnyttigt svar! Tackar för upplysningen.

/Kenneth

VW 1600 TL Fastback