1

Körde loss vippbryggan igår och har nu upptäckt att ena avgasventilen inte stänger, den fastnar halvvägs och man får trycka tillbaka den med en mejsel. Innan min "inspirerande" start har den funkat bra så det måste ha hänt i samband med det men vad är det som har hänt? Har inte hunnit riva isär och kolla men vad tycker ni det låter som? Har bara enkelfjädrar i topparna men den ser inte brusten ut och ser ingen anledning till varför ventilen skulle blivit krokig? Skuren ventilstyrning?

Aja mata på med lite idéer så ska jag riva så fort jag får tid, vilket man inte har mycket av nu för tiden ICQ/am

2

Förmodligen krokigt ventilskaft.Om styrningen "skurit"så skulle du förmodligen inte kunna röra den alls.

3

stickan skrev:

Förmodligen krokigt ventilskaft.Om styrningen "skurit"så skulle du förmodligen inte kunna röra den alls.

Ok möjligt att den blivit lite krökt då om vippan slagit till den snett i samband med att bryggan lossna. Får riva och kika ICQ/ab

4

Krävs det någon bearbetning på topparna om jag vill montera dubbla fjädrar?

5

Ja, du måste ta bort material runt styrningen då fjädrarna ligger inuti varandra och således gör att den inre fjädern har mindre diameter.

6

Har rivit ner topparna nu och alla 4 avgasventilen kärvar som fan i sina styrningar, testar jag en insugsventil i styrningen för avgasventilen så glider den igenom lätt och fint som den ska men inte med för stort glapp. Hur kan detta komma sig? Finns inga skador eller något på varken kolv eller ventil, inga repor eller nåt.

Ska åka till en verkstad imorgon och se om det kanske räcker med att brotscha upp styrningarna så ventilerna går fritt igen? Om dem inte är krökta vill säga men det känns inte som det, snarare som att det är fel ventiler och dem nyper fast i styrningarna.

7

Vad menar du med fel ventiler?Normalt när ventilskaften kärvar i styrningarna så är det styrningarna som är för trånga.Har du nya styrningar?

8

Nu är jag hemma igen,vi fixar ljuddämparen i helgen!

9

stickan skrev:

Vad menar du med fel ventiler?Normalt när ventilskaften kärvar i styrningarna så är det styrningarna som är för trånga.Har du nya styrningar?

Varit ute med topparna till Strömsbro mekaniska nu och för det första så skiljde sig ventilskaften sig i diameter, inte mycket men tillräckligt för det skulle kärva lite och så hade det blivit en liten kant längst ut på styrningarna. Nu är det fixat iaf och ventilerna löper fritt i styrningen. Vet inte om dem är nya, köpte topparna färdiga men allt såg nytt ut på utsidan iaf.

Fidde: Nu står motorn på arbetsbänken igen så det kanske dröjer någon vecka innan det blir åka igen, lär beställa nya stötstänger och göra om den proceduren ICQ/ab