Hej! Försöker få igång min 1600 i bubblan men går inte
.har bytt kablar stift får gnista på stift (har kollat 1 an o 3an) ser att det blir gnista mellan brytarna och fördelaren sitter rätt.även gjort rent förgasare två gånger (renoveringssats) .den smäller precis som när man satt fördelaren fel.gjustera ventiler har jag gjort två gånger nu.Nån som har några teorier ?
När motorn står som på bilden är båda ventilerna på ettan stängda då?
Ali G
I mina ögon så ser det ut som drivaxeln till fördelaren sitter en kugg fel. Ettans tändläge brukar peka mera mot klockan 4. Nu ser det ut som rotorn pekar på tvåans cylinder.
När motorn står som på bilden är båda ventilerna på ettan stängda då?
Ja
Svwerker skrev:När motorn står som på bilden är båda ventilerna på ettan stängda då?
Ja
Nej fanken det är dom inte
I mina ögon så ser det ut som drivaxeln till fördelaren sitter en kugg fel. Ettans tändläge brukar peka mera mot klockan 4. Nu ser det ut som rotorn pekar på tvåans cylinder.
Ja det är nått jag ochså reagerat på
hasse skrev:Svwerker skrev:När motorn står som på bilden är båda ventilerna på ettan stängda då?
Ja
Nej fanken det är dom inte
Nej nu snurra jag till det.jo dom är stängda
10 2014-03-14 16:32:40 Senaste redigerad av hasse (2014-03-14 16:36:38)
11 2014-03-14 16:42:29 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-14 17:04:39)
Hmm på bilden pekar rotorn mot 1an? I så fall ser det ut som du satt tändkablarna fel. Nästa tändkabel i tur ser ut att gå till 2an? (Istället för 1-4-3-2).
..Eller så pekar rotorn felaktigt mot 2ans tändkabel på bild (fast det är 1ans cylinder som är i tändläge) och nästa kabel är 1an. Flytta om kablarna så fungerar det säkert.
12 2014-03-14 16:55:34 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-14 17:09:19)
Fördelardrivningen i blocket kan stå fel, men det spelar mindre roll så länge fördelaren går att vrida/ställa in tändningen (inte tar emot något) och man kopplar tändkablarna rätt (som de skall sitta). Dvs när ettans cylinder är i tändläge (kollat på ventiler/ att kolven är i toppläge via tändstifthålet) skall rotorn peka mot jacket på fördelarens kant och med locket påsatt skall rotorn peka mot 1ans tändkabel och medurs skall det sedan vara ..4-3-2
Fördelardrivningen i blocket kan stå fel, men det spelar mindre roll så länge fördelaren går att vrida/ställa in tändningen (inte tar emot något) och man kopplar tändkablarna rätt (som de skall sitta). Dvs när ettans cylinder är i tändläge (kollat på ventiler/ att kolven är i toppläge via tändstifthålet) skall rotorn peka mot jacket på fördelarens kant och med locket påsatt skall rotorn peka mot 1ans tändkabel och medurs skall det sedan vara ..4-3-2
Ja där sätt den.jag har inte tagit ur fördelar rivningen.Misstänker att föregående ägare gjort det.Ja i iallafall skiftade kablarna ej enligt instruktionsboken utan efter rotorns läge o vips its alive 
Och så måste jag tacka berörda för hjälp på vägen.Annars hadde jag nog klimat mig i huvudet några kvällar 
Vad skönt att det fungerar igen och var ett så lätt "fel" 
Helsike va illa det blev skrivet .Måste få skylla på telefonen