1

Vet inte om jag fått det om bakfoten, men jag har för mej att genom detta mod, så får man även upp
motor & växellåda några centimeter? Vad är det som stämmer?

mitt mål är att höja paketet ca 8cm, så kanske motorn slipper käka asfalt hela tiden hmm & att få en
bättre utväxling på växellådan!

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

2

jag monterade en 1303s växel låd i min buss höjde motor och låda ca 5cm. splitnoskon använder man för att höja en standard bay/split låda

3

Typ1 / splitbuss låda funkar inte rakt av i bay buss.. Noskonbyte till typ2 (splitbuss) noskon på typ1 låda i bubbla höjer nosen med 30mm. Typ2 noskon på bubbla låda i solitbuss så hamnar lådan på originalhöjd i splitbuss.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4

Så om man har en baybuss med typ1 låda/typ2 noskon så höjer man bara alltså 30mm hur mycket kan man höja om man gör om fästerna utan att modifiera Växelförarkopplingen ??? Vill som sagt få upp motorn typ 8 cm

5

Nej, inte riktigt. Hebster beskrev om man byter noskon i en bubbla.

Om du sätter i en typ1 låda med typ1 noskon, så höjs motorpaketet ca 20-30mm och om du sätter i en typ1 låda med splitbussens noskon, så höjs den mycket mer.

Om det är som Hebster skriver, så höjer du motorpaketet ytterligare 30mm.   Dvs du hamnar på ca 50-60mm med en typ1 låda med splitbussens noskon och hockeyklubba. Det stämmer ju också mot MAZ1990:s siffror.

Det räcker nog ganska bra. Sänke körde med den setupen på sin högtakare, om jag minns rätt. Och den var ju väldigt låg.

6

Kanon Demian, då hade jag inte helt fel .. skönt!! då är det bara att köra ICQ/ad

7

har vart ute och mätt lite på bussen. men att nå 80mm höjning är svårt. 50-60mm fick jag ut med bubbla låda och splitt nos kon. att modda en t1 låda är ganska enkel. man moddar främre fästet sen förlänger man växel staget och kortat kopplings armen. då den är längre på bubbla. sen behåller man bubbla drivaxlarna så man får kortare (om man vill åka lågt). och månterar bay drivknutar i ändarna. hoppas att det hjälper mer än det förvirrar ICQ/ad .

8

Men om man nu inte vill korta bakvagnen , då kör man med bay drivaxlarna och en yttre knut från golf 3 eller var det inre ??? Hmm

9

Ja det var inte så svårt! inre knut från en Golf passar! ICQ/ab