1

Tjena min 83 fyrkantsbuss som jag köpte för 3 månader gick hur bra som helst så jag ställde av den.
nu har den stått i 1 månad och när jag startade den för att fixa en liten grej går den dåligt.

den låter ojämnt och knackar högt som fan och kan knappt pressas upp till 50 jag tänker direkt på tändstiften?
är detta logiskt?
olja finns
har även rykt ut alla tändstifen var för sig och det blir annorlunda efter respektive?

upskattar all hjälp är riktigt dåligt på motorer.

det är en 2.0 70hästars 51kw luftkyld

2

Det är säkert dom hydrauliska lyftarna som tappat trycket. Byt olja till mineral 20-50 och starta upp och vänta tills den tystnar. Funkar inte det så prova med rak 50 mineral. Om inte det hjälper är det dax att byta lyftare eller renovera motorn.

3

har kollat vidare och alla 4 tändstifft var rejält sotiga så efter ha putsatdom går det bättre så ska nog byta tändkablar och tändstifft.

4

Tate skrev:

har kollat vidare och alla 4 tändstifft var rejält sotiga så efter ha putsatdom går det bättre så ska nog byta tändkablar och tändstifft.

Menar du att det är tändstiften som knackar? ICQ/ad

5

Kolla om rotorn är sprucken och det slår gnistor hejvilt inne i fördelaren.

Annars följ oljebytarråden ovan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Och lyftarna på dessa motorer går väl att plocka ur om man tar bort vippställen och stötstångsrören, har jag för mig ?
DVS "på plats"....

7

bytte en tändkabel och nu går bilen bra igen.
var nog mer att bilen gick väldigt ojämnt/risigt.

8

Går bra är skönt. Men försvann knacket??

Tate skrev:

bytte en tändkabel och nu går bilen bra igen.
var nog mer att bilen gick väldigt ojämnt/risigt.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

9

En bil knackar ju när den inte tänder alt dålig komp så kul att felet var enkelt o billigt ICQ/ab

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

10

Aldrig hört en motor knacka när den inte går på någon cylinder. Vi har nog inte samma uppfattning vad knack är. ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:

Aldrig hört en motor knacka när den inte går på någon cylinder. Vi har nog inte samma uppfattning vad knack är. ICQ/ad

Om du drar ut tändstiftet på en bil o den inte tänder på den cyllen va kallar du de ljudet? ICQ/ab hehe

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

12

Shomakie skrev:
Svwerker skrev:

Om du drar ut tändstiftet på en bil o den inte tänder på den cyllen va kallar du de ljudet? ICQ/ab hehe

Inte knackar det iaf. Knack är metall mot metall, tar du ur ett tändstift är det mer fikebåt tjoff tjoff.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G