Alltså, det finns fukt inne i varvräknaren, när den börjar jobba avger elektroiken förlustvärme. Värre blir det när man tänder belysningen. Fukten kondenseras och hamnar på det kalla glaset som får avkylning i större utsträckning än instrumentet i sig, kanske glasets värmeledande egenskaper är till nackdel i detta sammanhang? Om man hade några ventilationshål i instrumenthuset hade fukten kunnat leta sig ut den vägen.
När man köper elektroniska prylar som kameror och sånt, så ligger det en liten påse med kristaller i förpackningen, det är väl natrium- eller kalciumklorid i dessa, detsamma som vägsalt, och innehållet i torrbollen. Möjligen kunde man då peta in en sådan påse i instrumentet och hoppas på bättring... Men den får ju kanske bytas ofta.
I den vinteruppställda bilen, kan du istället för torrbollar ta en liten hink, hälla litet vägsalt i ett durkslag, och lägga det över hinken, fukten samlas på hinkens botten samt binds i saltet.
Sedan får man ju vara försiktig, då vi alla bittert känner till vad vägsalt kan göra med bilar byggda av korrosiva material....
Men jag har precis för mig att torrbollar innehåller ett salt av denna typ.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."