1 Senaste redigerad av germanbug (2014-03-12 13:47:28)

Varför blir det jämt imma på insidan av glaset av intsrumenten när man har kört bilen en stund? Det handlar om extrainstrument som oljetryck, oljetemp och varvräknare.
Vad jag minns så har jag alltid haft detta fenomen. Spelar ingen roll om det är instrument från Biltema eller VDO. Det blir sammalika ändå...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Samma här, en VDO 80mm varvräknare, som efter en stund får imma på insidan av glaset.

Det är väl så att det finns fukt inne i instrumentet, som då blir gasformigt av förlustvärmen som elektronik och instrumentbelysning orsakar.

Har haft en del funderingar med att blåsa ned varm torr luft i instrumentet genom hålet till belysningen, funderingarna har inbegripit hjälpmedel såsom; varmluftspistol, tryckluft, en Rena 2000 akvariepump... Och även demontering och behandling av glaset med antiimmedel som man använder till glasögon.

Men idéerna har stannat som funderingar. Det bästa hade väl varit att demontera sargen och ta bort glaset, blåsa med hårtork eller försiktigt med varmluftspistolen och sedan behandla glaset, men det är så svårt att demontera dessa sargar snyggt utan att de blir deformerade.

Däremot ät det lättare att demontera VWs hastighetsmätare, den sargen är med förlåtande.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ok, då är man inte helt ensam med detta lilla "problem".
Sökte lite efter detta på google... Och det verkar vara ganska så vanligt med just imma på insidan av instrument. Även på orginalinstrument i tex. Porsche: http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=31413

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Inget fel på instrumenten, det är miljön!

Varm luft kan bära mer fukt än kall. När varmare fuktig luft möter något kallt så kondenserar vattnet. Exempel andas på en spegel.

Att vatten kondenserar på insidan av instrumentglaset beror på att varmare fuktig luft passerar på insidan av instrumenten.
På vanliga VW hastighetsmätare etc finns det gott om hål på baksidan!

Själv har jag inga problem med min typ 1 för mina gummilister runt bagage och dörrar är ok, när jag slår igen dörrarna med fönster stängda så gör det rejält ont i öronen. Jag har heller inte massor med fukt i inredningen, heller inga rosthål där vatten kan spruta in när jag kör.

Tät och torr bil då är det inget problem!

Torrbollar i bilen hjälper en del under vintersäsongen eftersom den inte står i varmgarage!

PS/ hade iofs liknande problem för länge sedan när jag körde hem volleyboll laget efter träning, en bunt svettiga flåsande sportfånar  ICQ/ae  /DS

S

5

Alltså, det finns fukt inne i varvräknaren, när den börjar jobba avger elektroiken förlustvärme. Värre blir det när man tänder belysningen. Fukten kondenseras och hamnar på det kalla glaset som får avkylning i större utsträckning än instrumentet i sig, kanske glasets värmeledande egenskaper är till nackdel i detta sammanhang? Om man hade några ventilationshål i instrumenthuset hade fukten kunnat leta sig ut den vägen.

När man köper elektroniska prylar som kameror och sånt, så ligger det en liten påse med kristaller i förpackningen, det är väl natrium- eller kalciumklorid i dessa, detsamma som vägsalt, och innehållet i torrbollen. Möjligen kunde man då peta in en sådan påse i instrumentet och hoppas på bättring... Men den får ju kanske bytas ofta.

I den vinteruppställda bilen, kan du istället för torrbollar ta en liten hink, hälla litet vägsalt i ett durkslag, och lägga det över hinken, fukten samlas på hinkens botten samt binds i saltet.
Sedan får man ju vara försiktig, då vi alla bittert känner till vad vägsalt kan göra med bilar byggda av korrosiva material....

Men jag har precis för mig att torrbollar innehåller ett salt av denna typ.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Sedan är det väl miljön runt garaget, ni har väl mer inlandsklimat i Linköping? Här i Göteborg är ju luftfuktigheten stor, visserligen torrare vintertid, men vi har ju hela Kattegatt som ligger på, och det havet är en elektrolyt i elektrisk mening. Kanske en anledning till att riktigt fina orignalbilar av äldre årgångar är mer sällsynta i Halland och Bohuslän.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."