1

Sitter och läser lite gamla Bilsport Retro och Depå, då dök Professorn och hans -56'a med turbomatad Corvairmotor fram.

Vart tog denna vägen efter han sålde? Står även i reportaget att han behöll motor och låda till ett Ghiaprojekt, blev den klar?

Var bubblan så oslagbar som det påstås?

Typ 1 -68
Waldburg

2 Senaste redigerad av Svwerker (2014-03-10 13:20:37)

Bilen lär finnas i Ö-vik eller möjligtvis Kiruna. Den är i princip i samma skick som när Professorn ägde den och ägaren har för avsikt att återställa den i sin ursprungliga version. Ghian är inte färdig men Professorn har den kvar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Se även del två ICQ/ab

4

Kom i kontakt med nuvarande ägaren Sture (?) för några år sedan. Han hade då precis lyckats köpa loss 56:an av ett par bröder som köpte bilen av professorn och haft den ståendes utan att göra något med den alls. Den är/var alltså helt intakt och en riktig tidskapsel.

Planen då var att återställa bilen i sitt utsprungliga skick och kontakt skall ha tagits med professorn om att få köpa loss drivlinan för att kunna göra bilen körbar. Professorn var inte sugen på detta, så senast jag hörde något om bilen så var det en likadan Corvairmotor på väg hem från USA.

Dessutom tror jag att motorluckan saknades, men denna är numera återbördad, så bilen borde vara i stort sett komplett nu. Har dock inget hört på några år, men vi får väl hoppas på att nuvarande ägaren läsar på detta forum och/eller blir sparkad på av någon som gör det så att vi får en statusuppdatering ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

5

Det glädjer nog Herr Svenningsson att det pratas om hans gamla bravader på nätet.
Får väl spä på detta lite till då.

Oslagbar va han inte, men hans körning lämna lite mer att önska. Han tog alltid starten och efter 100-150 meter slog han av och ansåg racet som kört. Inga full repor där inte.
Många egna regler hade han också.
Ghian blev klar med bubblans sexa och låda, men fungerade inte som SvenOlov önskade.
Han köpte hus och fick familj och bilarna blev i garaget.
Var väl än god 12-13 sekunders bil, 56,an, med det räckte då på gatan.

Hazzan.

6

Pratade med Sture i höstas och han har kvar bilen. Planen är att återställa den så gott det går till ursprungsskicket. Det har varit mycket med jobb och annat så projektet har stått stilla några år, men motor har kommit hem från USA och bilen ska färdigställas.

7

Aha, på så vis ICQ/ab Även om jag inte är tillräckligt gammal för att ha varit med på den tiden, så tycker jag att bilarna man läst om som va med på den tiden är balla. Professorn, Bostic och Whiplash-Camaron, Midnight Blower Amazonen, Lelle, Linktoys, Rullkams-Ronnie osv  ICQ/ag

Typ 1 -68
Waldburg

8

Ägde inte Uhland den en sväng?!

Mera känd som jb...

9

JBlom skrev:

Om inte annat stod den i hans garage ett tag...........................

H

10

9:59 skrev:
JBlom skrev:

Om inte annat stod den i hans garage ett tag...........................

H

... och det kanske ramlade loss lite delar från den ner på Uhlands garagegolv och under mattan ...

11

Om jag minns rätt (och historien stämmer  ICQ/ad ) så hittade väl Jonas bilen i Göteborg och visade sedan upp den på något jubelueum på Bug Run. Vill minnas att Professorn var där då oxå. Om Jonas ägde den är mer osäkert men han hade vårdnaden om den en kort period.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Svwerker skrev:

Om jag minns rätt (och historien stämmer  ICQ/ad ) så hittade väl Jonas bilen i Göteborg och visade sedan upp den på något jubelueum på Bug Run. Vill minnas att Professorn var där då oxå. Om Jonas ägde den är mer osäkert men han hade vårdnaden om den en kort period.

Ja det kommer jag ihåg nu. Men har för mig Jonas annonserade ut den oxå men om han ägde den eller förmedlade den...

Mera känd som jb...

13

Den var med på ett Bug Bash i Västerås kommer inte ihåg vilket år dock. Den deltog i Bug Push vilket den om jag inte minns fel vann.

14

Pratade med en kille som jobbar på Speedstore i Valbo igår ,Han påstod sig ha Corvairmotorn som satt i Proffessorns bubbla

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

15

Jag , LarsInge, Persåker, Seriösa Kenneth mfl delade garage med Prof  på mitten 80-tal och jag  hjälpte han svetsa en del på Ghian som var så gott som klar redan då...men nådde aldrig upp till hans högt ställda mål....mkt därför den vartstående kanske,,,,ihop med faderskapet.
Proff sa dock om den gamla silverfärgade: "Den kommer aldrig bli vad den en gång vart"  och  menade på att det var mer delar än motorn han plockat  bort vid försäljningen

mv  h R

16

Det är ingen slump att Professorns Corvairfolka diskuteras på olika internet forum så här 35 år senare... Både föraren och bilen har blivit legendariska då de mellan åren 1977-1981 vann dryga 70 race på raken (förutom den gång bubblan rasade, och den gång han "knappt men klart" blev frånkörd av en Honda CBX 1000, som i standardutförande gjorde låga 11:or).

Han körde mot allt och alla de första åren medan han valde ut sina motståndare lite mer noggrant de senare åren. Professorn visste att bilen inte skulle hålla i evighet, och han började därför med taktiken "att inte köra fortare än han behövde för att vinna". Han blev slutligen besegrad av en trimmad Pantera sensommaren 1981. Det var dock ingen övertygande seger. I september -81 anordnades "Streetrace SM i Mora". Då körde Professorn från denna Pantera, men åkte senare ut i kvartsfinalen mot en Camaro  efter en missad växling. I Mora kördes sträckan 250 meter. Det finns således ingen officiell tid på denna gatdäcks-folka, men runt 12,0 eller kanske strax därunder var den nog kapabel till när det begav sig.

Det finns en del info om Corvairfolkan i dessa länkar:

http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=2& … p;start=30

http://www.wheelsmagazine.se/artiklar/a … 80202/1977