Ja nästa gång jag har färg sprutan kommer jag att dimma istället. Det blir inte bra att tejpa. Det blir mycket att våtslipa. Hålen är kulhål och det kommer säkert att vara grymt opraktiskt att ha kvar dem men de bidrar lite till känslan av historia. Jag funderar på om man kan dela på tennisbollar, sätta en grövre gummisnodd mellan delarna och vrida/spänna dem på plats vid besiktning.
Fick ett tips av en lackerare att istället för att tejpa (ful skarp kant) eller dimma (överspray) så kan man vika in maskeringspappret under sig själv vid kanten (hoppas att du fattar vad jag menar).
Då får man en mjukare kant utan en massa överspray och torrsprut.
Eller så dimmar man, och sedan duschar på skarvförtunning i torrsprutet/skarven - så löser det upp och flyter ut! Om man vill ha det perfekt dvs 
Mycket bra jobbat!
Jag tror även det finns en speciel tejp för detta. Skuggtejp tror jag mig hört talas om.
Bra tips båda dessa dock. Ska prova nästa gång.
Jag tror även det finns en speciel tejp för detta. Skuggtejp tror jag mig hört talas om.
Bra tips båda dessa dock. Ska prova nästa gång.
3M har i alla fall haft en sådan tejp. Vet inte hur det ser ut idag då det är många år sedan jag jobbade med att sälja billack. Men Peters tips funkar på samma sätt fast inte lika smidigt
531 2014-03-11 19:57:54 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-03-12 18:28:17)
Dags att stämma av lite status.
1) Ny koppling med tryckplatta – med ring - KLART
2) Nya däck - KLART
3) Nya rutgummilister + dörrgummin och under lyktorna. - Köpta men en del restat.
4) Startmotor
5) Regbesiktning
6) Ny framruta vänster
7) Effektmotstånd
Lampor
9) Bowden tube - KLART
10) Delar till podden
11) Lås motorlucka - KLART
12) Spindlarna - KLART
13) Bromsrör + svetsa fästen i fram - KLART
14) Tanken! Rengör invändigt + POR15? - SNART KLART!
15) Blästra och pulverlacka fälgar - KLART
16) Svetsa lastdörren
17) Laga handtagen till förardörr
18) Huvudbromscylinder – vad skall man använda? - KLART
19) Växellådsolja
20) Skruva ihop resten av motorn
21) Hastighetsmätarwire
22) Svarva distanser till porschebromsarna - KLART
23) Övervik frontskinnet - KLART
24) Spackla och blenda in reparationer
25) Bygga om framsoffa underdel
26) Montera elsystem - KLART
27) Byta packbox invändig axel växellåda
28) Installera pedaler - KLART
29) Låsring kopplingsarm + byta fjäder. - KLART
30) Ta ned bussen ur Tip-Girlen.
31) Tillverka bakre stötdämparfäste
32) Stötdämpare
33) Bromsljus - har betalat ett av en kille i Tyskland men frågan är om det kommer att dyka upp
34) Rikta kofångare samt fixa kofångarfästen.
35) Inspektionslucka växelförare.
36) Fotstöd skall monteras
37) Signalhorn
38) Hjulinställning
39) Jordflätor
40) Montera tutring + dra fast ratt
41) Fylla olja i snäckväxel
42) Motorluckan - fjädern.
43) Batterikablar
Näst på tur står nog att kapa ned bussen från Tip-Girlen.
Hoppas få fälgarna innan torsdag så kanske man kan få ställa ned på hjul till och med!
Podden är ett litet problem. Det finns ingen därute som kan tänka sig att låna en fräsch pod under några månader?
Jag har en lös typ1 pod från 51 utan tändningslås som du kan få låna, är inte säker på
hur bra den är. Har du en buss mätare?
Tack för erbjudandet Fidde. Jag har två busspodar i liknande skick som din som det låter. Gustaf försöker få liv i en av dem men det kanske inte går. Nu ser det ut som att det blir garaget hela helgen den 29:e och då vore det kul att kunna testa att starta bussen med en pod så en nyckelfärdig vore kalas så att man kan testa att allt lirar i det nya elsystemet. Skiter det sig blir det väl till att fläska upp för en helt ny från SAM men det kostar skjortan och han hade ju leveranstider.
Jag har ev. en pod (utan mätare) i fint skick som är till min buss, som du kan låna
Problemet är att den ligger i Ockelbo och jag är på Gotland...
Har ett knippe poddar som du gärna får låna, vet inte funktionen, åker bort en vecka nu så hinner tyvärr inte kolla upp dom, men dom finns iaf 
Vad schysst av er. Jag har h-mätare så det är lugnt. Det är bara en funktionsduglig pod jag behöver. Splittbubbla eller barndoor spelar nog ingen roll.
Idag hade jag laddat hela dagen för att få ner bussen på hjul. Det sket sig. Jag märkte direkt när jag drog baktrummorna att de nöp emot lagerhuset. Porschetrummor måste alltså ha en inre distansring också. Jag hade bara fått en yttre svarvad. Vet någon om man kan använda några färdiga distanser eller brickor för detta? De ser ut att behöva vara 45 i diameter och kanske 5 mm i tjocklek...
Det blev en gör om gör rätt idag alltså!
Ni som åker med porschetrummor bak, hur ser eran setup ut mellan lagerhuset och yttre muttern?
Minns bara att det är bolt on.
Bara handbromsförlängare och yttre distansring som behövs.
För det finns väl inte olika inre distansringar?
Det finns olika lagerhus. Jag har den varianten där bubblatrumman trycker emot en tunn plårbricka i lagerhuset. Porschetrumman har fel utseende för det lagerhuset tror jag men kolla i Steves säljestråd här under delar säljes. Där ser man hur Dick löste det på sin låda med en inre distansring.
Fick tag i 2 st M30-brickor i fredags i 4 mm gods. De var ju alldeles för stora i diametern men nu har jag bearbetat ned den ena i alla fall så att jag kan testa med trumman och det verkar fungera. Då har jag inte kunna dra till fullt moment än men det verkar lira. Har varit bortrest i helgen så jag har inte kunnat testa att få ned den på hjul än heller men i veckan kanske...
Nu till en annan sak. Jag försökte hitta fram till han som kunde slipa fram nya nycklar utifrån nyckelkoder. Visst var det väl http://www.kaeferschluessel.de/home/
Sidan kanske är tillfälligt nere eller vet någon om han lagt ned?
Du kan gå in på vilken nyckelservice som helst. Men då får du inte original nyckelämne. Men nyckelämnet som jag beställde från Käferschussel var iofs inte heller ett originalämne. Men det går kanske att beställa både och.
542 2014-03-21 10:42:08 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-03-21 10:43:08)
Jag tänkte smyghålla lite på dessa bilder egentligen. Jag vet inte varför men delad glädje är väl dubbel glädje?!? Här får ni se lite av vad som hände igår...
Ett nytt stort kliv framåt i invalidens återupplivande. Nu kan hon gå igen 
Det är dock lite väl lågt i fram. 15 mm från däck till hjulhus i fram. Bak kommer hon ju ned lite med motorn ihängd men kanske skall den ned lite till i bak. Har lite problem med att rubba sänksatserna i fram med framvagnen på plats. Hoppas det inte är något som inte löser sig med spett och våld...
Riktigt snyggt! Kan det bli "för" lågt? 
Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!
tjooooho! kanon!!!bra jobbat!!
Kul att du delar glädjen med oss,härlig fredagsglädje.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Jävlar va snyggt! 
Gött mos!!
Bra jobbat! Ser härlig ut! 
tack för glädjen..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det ser mycket trevligt ut 
