ZDDP är förenklat zink och fosfor innehåll. Vad jag förstått vill man i en luftkyld folka ligga över 1000ppm (gärna runt 1300ppm). PPM är parts per million, så 1000
ppm är 0,1%. Problemet är att moderna bilar, för katalysatorns skull, skall ha en olja under 800ppm vilket oljor med klassning API SM eller senare gör (SM,SN osv). Många tidigare "ok" oljor fick denna klassning, tex castrol som jag också använde en del förr. Oljetillverkarna trodde väl att de kunde sälja mer olja om klassningen var modern?! Nu verkar en del ha insett att de som använder tex 20w-50 olja främst är de som också vill ha högt ZDDP innehåll.
0,2%/2000ppm låter som samma som pennzoil har i sin 25w-50 racing olja, så man använder säkert samma tillsatspaket i dem nu. Det är frågan om det inte är FÖR högt?
Annars lever jag i devisen att om man byter olja ofta, går det bra med en billig olja i en sliten vw, men just ZDDP i oljan brukar jag försöka ha koll på numera. Det blir ju inte mer av något i oljan från början bara för att man byter ofta. Rätt eller fel? Tja olja är religion, alla har sin övertygelse. Jag har nyligen börjat ifrågasätta om inte 20w-50 är så tjock att oljetrycket blir för högt = läcker mer.