1

Ja det finns säkert hundra sådana här frågor, men 20w50 är det ju många som säger att man kan köra tydligen. Det minskar väl även de små oljeläckagen en VW-motor kan ha. :-)

Då till den lite mer specifika frågan, är det någon som vet om denna olja är bra?
Pennzoil gör ju bra grejor som jag förstått det...

http://www.oljemagasinet.se/index.php?r … al|Typ,SAE 20W-50|Viskositet

Tack på förhand!

2

Om den är i gallon förpackning  så är den ok Om det är i liter så är det shell olja som är tappad i förpackningen
Som vanligt finns det fallgropar i olje världen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Läs den här artikeln på Classic motor  (experten ): Farliga oljor för gamla motorer.

Lattjo lajban med luftkylt.

4

Jag använde den oljan tills den blev API SM klassad och de sänkte ZDDP tillsatserna till <800ppm. Nu verkar de sänkt klassningen igen till tidigare API SJ, så den kan vara ok om det stämmer. Förr innebar det i alla fall att zddp låg på >1000ppm.

5

Jag är ledsen men jag hajjar inte alla nuffror du skriver, men jag vet att det är ca. 2% zink i oljan, det står på dunken.

Lattjo lajban med luftkylt.

6 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-06 16:41:23)

ZDDP är förenklat zink och fosfor innehåll. Vad jag förstått vill man i en luftkyld folka ligga över 1000ppm (gärna runt 1300ppm). PPM är parts per million, så 1000
ppm är 0,1%. Problemet är att moderna bilar, för katalysatorns skull, skall ha en olja under 800ppm vilket oljor med klassning API SM eller senare gör (SM,SN osv). Många tidigare "ok" oljor fick denna klassning, tex castrol som jag också använde en del förr. Oljetillverkarna trodde väl att de kunde sälja mer olja om klassningen var modern?! Nu verkar en del ha insett att de som använder tex 20w-50 olja främst är de som också vill ha högt ZDDP innehåll.

0,2%/2000ppm låter som samma som pennzoil har i sin 25w-50 racing olja, så man använder säkert samma tillsatspaket i dem nu. Det är frågan om det inte är FÖR högt?

Annars lever jag i devisen att om man byter olja ofta, går det bra med en billig olja i en sliten vw, men just ZDDP i oljan brukar jag försöka ha koll på numera. Det blir ju inte mer av något i oljan från början bara för att man byter ofta. Rätt eller fel? Tja olja är religion, alla har sin övertygelse. Jag har nyligen börjat ifrågasätta om inte 20w-50 är så tjock att oljetrycket blir för högt = läcker mer.

7 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-03-07 00:44:23)

VW anbefalte ikke tykkere olja enn 40W på varme somre her nord, hvis du leser instruksjonsboka. Det ble ofte brukt 30W olje.

50 olje kan gi dårligere kjøling pga mindre flow (og høyere trykk ved lave temperaturer/ikke driftsvarm motor). Høyere trykk = større sjans for lekkasje.

Det er teorien.

Så jeg bruker 10W40.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

8

Lär funkar hur bra som helt, tänk vad alla andra har kört i din motor innan du hade den... vem vet

Det är den olja som Logmech säljer och då borde den väl funka Default/smile
http://logmech.se/produkter/oljor-kem/oljor/

9

Tack för svar!

Hmm, lite blandade svar däremot.. 50 är för tjockt enligt vissa alltså.
Nu kör jag någon 15w40 tror jag, och har ju lite dropp, helt klart.. Kanske ska byta packningen bakom svänghjulet så sparar man väl några droppar där. :-)

10

Mye info om viskositet i denne tråden, mulig dette er en av de beste sidene:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=467803

Bl.a. erfaring med at tynnere olje gir lavere oljetemperatur, og færre lekkasjer.
50-olje kan fungere, men egner seg best for slitne motorer med for lavt oljetrykk, dvs nummeret før de havarerer...

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

11

Tack för jättemånga bra svar!

Nu har jag fått lite mer koll!
Kör något så enkelt som 10w30 som finns på Biltema då eftersom jag ändå byter olja varje vår (max varje 500ande mil).
För min motor är inte dyngslut såvitt jag vet. ;-)