1 Senaste redigerad av Eskil (2014-03-11 12:05:34)

Hej!

Måste börja med att ursäkta mig angående denna tråd. Den handlar nämligen om min golf mk1, dvs. en vattenkyld/skadad bil.
Bilen har nu fått en ny större motor än den tidigare 1.8 Gti som satt i förra sommaren. Nu sitter det följande i bilen :

2.0L 2E bottendel
1.8L Gtitopp som är obearbetad.
Enem G6 kamaxel med dessa specs: 288/108/11.2/2.3, 3
Insug från spaturbo för två stående idf förgasare. Ett plenum per cylinder med ett utjämningsrör som sammanbinder de fyra rören.
2 st weberkopior fajs 44 mm idf.
Holley blå elpump med tillhörande regulator
Brytarlöst tändsystem
Extraktorgrenrör som sedan sitter kopplat på ett 50mm simons avgassystem.
Bredbandslambda sitter monterad i bilen.

Bilen är startad och går som följande :
https://www.youtube.com/watch?v=sPI2hzhEvzI

Har läst en heldel på detta forum genom åren och sett ett antal personer som verkar vara riktigt duktiga på dessa förgasare.
Skulle behöva hjälp med en grundbestyckning på dessa förgasare eller få tag i någon som jag kan lämna iväg detta till.

Bilen står i Nyköping men har tillgång till biltransport.

Om tråden är helt opassande får moderator plocka bort den, men jag har jättesvårt att hitta info eftersom dom flesta kör med liggande förgasare på golfmotorer.

mvh Elias

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-03-11 14:26:10)

Du kan starta med att byta regulator för holleys funkar inte till webers nålventiler 
för det kommer att pissa igenon flotörhusen  Den regulatorn går ned till 6psi (0,42bar ) 
Maxtryck på webers nålventiler är 0,18bar (2,7 psi )
Och då är den jävligt svårstartad
Om du kollar på misabs sida o jämför idf med dcno (tror jag dom hette)  så ligger du i närheten vad som skall sitta i dom
Det är mycket svårt att bestycka utan en bredbandslamda med dagens soppa
Om du är smart så tar du bilen till en firma som har en rullande lansväg för det är billigare i slutändan om du skall köpa munstycke för tusentals kr
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Har en manometer direkt efter regulatorn, den ligger på runt 0,10-0,15 bar. Men jag har en annan, byter och prövar.
Jag har en bredbandslambda i bilen, men håller med. Blir massa pengar om jag ska prova olika munstycken...

Vart ska jag lämna in min bil? Trendab i Nykvarn ville inte göra det eftersom de inte hade kunskap om IDF.

Tack Micke!

4

Inte en aning om stockholm området  o förgasare  med rullande lansväg
Kan bara dom som kör V8 räsermakiner  ( har varit i den värden oxå)
Du kan testa o ringa Mats A     ( APPLE racing i tumpa ) å fråga om han känner någon som har sådan bänk  ( hälsa från götebors micke )
Du har även magnum racing (lillen)
Du har även en kille som lekt med vw bubbla som heter Anders Frid i upplansväsby ( har vw service)
Har du kollat med turbo center ???

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Du kan starta med att byta regulator för holleys funkar inte till webers nålventiler 
för det kommer att pissa igenon flotörhusen  Den regulatorn går ned till 6psi (0,42bar ) 
Maxtryck på webers nålventiler är 0,18bar (2,7 psi )
Och då är den jävligt svårstartad
Om du kollar på misabs sida o jämför idf med dcno (tror jag dom hette)  så ligger du i närheten vad som skall sitta i dom
Det är mycket svårt att bestycka utan en bredbandslamda med dagens soppa
Om du är smart så tar du bilen till en firma som har en rullande lansväg för det är billigare i slutändan om du skall köpa munstycke för tusentals kr
/// M

Jag har en blå holley regulator som jag inte testat än men hört mycket dåligt om dem, vad är ett bättre alternativ till den? Gärna med samma dimension på anslutningarna (3/8 npt).

6

Tack återigen micke! Ska kolla med de du tipsade om!

7

Som jag skrev i en annan tråd så finns det två olika fjädrar till Hollys regulatorer och den klena fungerar upperligt. Jag har ju själv kört 5000+ mil med hollyregulator och Weber utan problem. Har man raggarfjädern i så blir det problem.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:

Som jag skrev i en annan tråd så finns det två olika fjädrar till Hollys regulatorer och den klena fungerar upperligt. Jag har ju själv kört 5000+ mil med hollyregulator och Weber utan problem. Har man raggarfjädern i så blir det problem.  ICQ/ab

Då är ju frågan vilken fjäder man har då Default/lol Nu är detta Hermans gamla regulator så den funkar nog att använda men OM, går det att köpa den klenare fjädern någonstans eller lär man ut på universalmarknaden? Sorry för trådkapning!

9 Senaste redigerad av Eskil (2014-03-11 18:10:03)

Inte alls en trådkapning! Jag måste ha den klena fjädern i min eftersom den knappt går upp över 0.2 bar när jag vrider ut skruven max.
Kan passa på att fråga nu när Holley är på tal, hur viktigt är det att montera pumpen vertikalt med motorn uppåt?
Jag har monterat den liggande(horisontellt) och den fungerar bra. Var tvungen till detta pga platsbrist bredvid tanken bak.

Sen en sak till...

Såhär ser mitt bränslesystem ut. Blev tvungen till detta då jag inte fått fram rätt rör ännu. Är det helt åt helvete eller funkar det?

Post's attachments

Bränslesystem.png, 12.21 kb, 927 x 348
Bränslesystem.png 12.21 kb, 493 downloads since 2014-03-11 

10

Olzzon skrev:
Svwerker skrev:

Då är ju frågan vilken fjäder man har då Default/lol Nu är detta Hermans gamla regulator så den funkar nog att använda men OM, går det att köpa den klenare fjädern någonstans eller lär man ut på universalmarknaden? Sorry för trådkapning!

Finns satser med båda fjädrarna och nytt membran på Hansen Racing för 85 pix.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Jag hade nog satt regulator efter förgasare till retur och inte ha returen kopplad till inlopp till regulator. På så sätt får du en lång krets. Sen skulle jag försöka att hålla samma diameter på slang och kopplingar.

Post's attachments

bränslekrets.jpg, 38.31 kb, 1000 x 550
bränslekrets.jpg 38.31 kb, 214 downloads since 2014-03-11 

12

Om man använder schemat ovan är det viktigt att bränsleanslutningar sitter i sere på förgasarna så att överskottet kan gå förbi båda förgasare till regulator som släpper igenom till returen.

Kolla på hur det ser ut på modernare bilar med fuelrail, där sitter bränsletrycksregulatorn oftast i slutet av fuelrail med utlopp till retur.

13 Senaste redigerad av michaelth (2014-03-11 18:50:15)

MrPete skrev:

Jag hade nog satt regulator efter förgasare till retur och inte ha returen kopplad till inlopp till regulator. På så sätt får du en lång krets. Sen skulle jag försöka att hålla samma diameter på slang och kopplingar.

Men vänta nu blir det inte fel då... då har du rätt tryck efter regulatorn men innan ,det pumpen orkar trycka...eftersom regulatorn håller imot övertrycket, och bara släpper "rätt"tryck förbi..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

michaelth skrev:
MrPete skrev:

Men vänta nu blir det inte fel då... då har du rätt tryck efter regulatorn men innan ,det pumpen orkar trycka...eftersom regulatorn håller imot övertrycket, och bara släpper "rätt"tryck förbi..

Det beror på vilken typ av regulator man har.

Ali G

15

Tack för input!
Jo har läst någonstans att man ska sätta btr:en efter förgasarna. Men känns ju fel, då är det de stackars flottörventilerna som får hålla emot trycket. Eller sänks trycket efter pumpen eftersom btr:en sitter efter dem?
Någon som vet om min regulator är av rätt typ för att sättas efter förgasarna?

Ska försöka få till samma diameter på alla rören. Har inte fått tag på lämpligt kopparrör ännu. Läste någonstans att man skulle ha större diameter på returen än man har på tillförseln.
Sen är de rör som går ner i tanken bara 6mm, men man kanske kan ta en tankarmatur från en bil med insprut och på så vis få 8mm? MrPete det kanske du kan svara på?

mvh Elias

16

Jag har för mig det var iaf 8mm på gti:n jag hade.. men det var längesen så jag ska inte svära på det.

Den regulatortyp jag beskrev låter pumpen bygga det tryck den är ställd på och släpper ut resten till returen. Då får man kontinuerligt kall soppa från tanken och ett jämnare flöde. Har man ingen retur är det lättare att montera btr innan som släpper ut rätt tryck.

17

Okey Mr Pete! Ska kolla runt lite om det kan stämma!

Men om jag nöjer mig med ganska kall soppa så kan jag köra vidare på det systemet jag har monterat! Var nämligen en mindre omöjlighet att få bort bränsleslangen från nipplarna när den väl var påtryckt. Knappt man behövde slangklämma ICQ/ab

18 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-03-11 23:24:33)

Där blev det lite fel på tänket  (funkar på insprutning )
För man vill inte ha högt konstant tryck i fuggarna ( 12-15 psi ) innan btr efter 2,5 psi
Gör som du har tänkt Eskil så funkar det super bra ( det är så man vill ha det på fuggar ) det finns en lite sak att tänka på är om btr klara retur
Vissa gör det  men dom är ofta dyrare  ( svin dyr men jävligt bra som måste ha retur http://www.jegs.com/i/Mallory/650/4309/ … oreDetails )
/// M

MrPete skrev:

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Med bypass-regulator funkar det utmärkt, så inget feltänkt alls. Det håller väldigt jämnt tryck. Visserligen en v8 på bilden, men finns inget som säger att det inte skulle funka med weberförgasare.

The advantage of a return fuel system are:

1) The pump is pumping at full capasity therefore it is kept cooler than a pump that is dead headed.

2) The carburetor sees much more constant fuel levels because at engine idle, the carb doesn't need as much fuel as wide open throttle so the three way regulator (one input line, one line to the carburetor, and one back to the fuel tank) sends it back to the fuel tank. At WOT, the three way regulator shunts as much fuel as is needed by the carburetor thus giving more constant fuel volume in the carburetor.

Post's attachments

fuelreturn.jpg, 194.66 kb, 800 x 600
fuelreturn.jpg 194.66 kb, 206 downloads since 2014-03-12 

20

Jag kommer köra på mitt system iaf. Pumpen går ju på full hela tiden eftersom returen är innan btr och förgasarna. Ska bara ordna med bränslerörsdimensionerna!

21

Anders frid var trevlig och lät kunnig. Får nog bli honom! Han skulle ha mellan 4-5000kr för att justera. ICQ/ab

22

Väcker en halvdöd tråd ICQ/ab Beställde renoveringssats från dahlhems till btren. Kostade 99kr inkl frakt och innehöll två olika fjädrar, en för lågtryck och en för högtryck ICQ/ab
Har lite problem med bränslepumpen bara, tror att min retur måste smalnas av lite eftersom det kommer riktigt dåligt med soppa från pumpen. Den fyller upp flottören en gång och sen tar det 15 minuter att fylla upp igen. Manometern visar 0 då också. Men ska lokalisera felet imorgon! Har justerat flottören efter misabs instruktioner.

http://s17.postimg.org/meyi93ogf/IMG_0105.jpg

Bjuder på en bild på motorn i så gott som färdig skepnad!

http://s29.postimg.org/62fuxu7qv/IMG_0099.jpg

23

Ja, det är ju inte så konstigt att trycket sjunker när det försvinner ut i returen istället för att pressa ihop fjädern i regulatorn. Testa att plugga returen och se vad som händer.

24

Här har du schematiska bilder på hur du kan koppla dina slangar.
http://i38.tinypic.com/kdnwqc.jpg

Ali G

25

Jag ska testa det imorgon!
Men den där bilden sverker, den stämmer ju bara överrens med den översta (Figure 1) Eftersom jag har in nere och ut på de två horisontella. Då får jag skippa returen, trodde den var nödvändig?
Har tänkt löda igen returröret på förgreningen och borra upp med en mindre borr och se ifall det fungerar.

Vad innebär Carb with Dual Feed Lone or Fuel Log? Det som står på den understa bilden...