1

Nån som kan svara på vad en DH -74a väger? Finns det nån möjlighet för mig att dra den lagligt på en kärra med vanligt B-kort efter en 745a (Enl Transportstyrelsen: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1580). /Anders

VW 1200 -60
VW 1300 -66

2

Jag tror att tjänste vikten på en DH ligger på 1430 kg. Det innebär väll att du behöver en kärra som väger mindre än 150kg för att totalvikten inte skall överskridas för din Volvo. Är bilen väldigt nerplockad så att motor och inredning saknas så kan du väll alltid hävda att den inte väger några 1430kg i nuvarande skick.

Lycka till med transporten

/Daniel

3

Min väger 1360kg.
Du kan inte dra den lagligt på B-kort om du inte får tag i en kärra med max 1580kg totalvikt och en tjänstevikt på max 220kg.

4

Westridge skrev:

Jag tror att tjänste vikten på en DH ligger på 1430 kg. Det innebär väll att du behöver en kärra som väger mindre än 150kg för att totalvikten inte skall överskridas för din Volvo. Är bilen väldigt nerplockad så att motor och inredning saknas så kan du väll alltid hävda att den inte väger några 1430kg i nuvarande skick.

/Daniel

Problemet med B-kort är att dom skiter i vad bilen väger IRL, de går efter regbeviset. Har du E-kort kan man göra som du säger då de måste väga ekipaget för att kunna vidta några åtgärder mot föraren.

5

Tack för svar. Så för att sammanfatta, jag kan alltså inte dra den lagligt med ett B-kort?

VW 1200 -60
VW 1300 -66

6

enligt trp styrelsen väger min 1440 ICQ/an

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

7

Nyna skrev:

Tack för svar. Så för att sammanfatta, jag kan alltså inte dra den lagligt med ett B-kort?

Om jag nu inte fått allt om bakfoten så är det tyvärr så  ICQ/ac

8

hjoggböle skrev:

enligt trp styrelsen väger min 1440 ICQ/an

Min förra vägde också 1440 medans den nuvarande som sagt väger 1360 enligt papprena.

9

Tack för svar alla. Får fundera på hur jag ska göra.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

10 Senaste redigerad av j:son (2014-03-11 14:02:57)

I det fyrkantiga Sverige så är det rätt okej att köra med alldeles för tung last på ditt enkelaxlade släp, än att köra säkert och stabilt på ditt dubbelaxlade.

Enkelaxlat med överlast = böter.
Dubbelaxlat med för hög tjänstevikt = olovlig körning.

Så det är bara att pumpa i 4 kilo i däcken och ut och svaja.

Eller hyra en bilabil.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

11

j:son skrev:

I det fyrkantiga Sverige så är det rätt okej att köra med alldeles för tung last på ditt enkelaxlade släp, än att köra säkert och stabilt på ditt dubbelaxlade.

Enkelaxlat med överlast = böter.
Dubbelaxlat med för hög tjänstevikt = olovlig körning.

Så det är bara att pumpa i 4 kilo i däcken och ut och svaja.

Eller hyra en bilabil.

J:son - Du sa vad jag inte vågade.

Jag har hyrt dubbelaxlat (2500kg släp) reggat för 1200kg och kört med överlast. Säkrare men ändå olagligt.  ICQ/ad

12

Du får ta "utökat B-kort", då får total vikten vara 4250 kg har jag för mig.
I stället för 3500 kg som ett vanligt B-kort ger.

13

Tjänstevikt full tank och förare... Så några kilo spar man... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Demontera regskyltarna på DHn och lås den, då måste polisen väga släp/dh när detta är kopplat på bilen och om du lastar med pickupen med motorn fram på släpet så räknas mycket av vikten bort pga kulvikten.

Har gjort detta och det fungerar bra  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

15

VARFÖR HANDLAR ALLT OM POLISEN?  skit i om du får böter!

MEN att vålla en olycka & vakna på sjukhus för att bli förhörd av polis å sedan vänta på rättegång undertiden ditt försäkringsbolag inte vill ha med dig att göra pga ditt olagliga ekipage....

Ja de kallar ja ett bra skäl att avstå...

Har kört hem bilar på fel vis i hela mitt liv men när min frus bror var med om en händelse enligt ovan fick de en att tänka om.. Så nu hyr ja alltid biltransportlastbil, kör lagligt i 120km / h på motorväg med mitt B kort. Och vid kortare utflykter kör ja frugans t3 med Dolly bakom.
Även de lagligt med bay på släp.

Lycka till. / en sur gammal gubbe på 30 bast  ICQ/ad

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

16

Ja det har du väl rätt i. Det verkar iaf bra att man har uppfunnit det där utökade B-kortet, bilarna har ju i regel blivit lite bättre att dra med nu för tiden! Tyckte det var så otroligt larvigt när farsan för några år sedan blev stoppad med några få kilos övervikt, drog med en rejäl och tung Allroad, fick lämna kärra i vägkanten och åka hem och hämta en klenare bil.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

17 Senaste redigerad av Demian (2014-03-11 22:26:44)

Min 76:a körde jag upp på en våg. Jag har för mig att den vägde 1250kg och då satt jag i. Jag har även kört upp min gamla baypanel. även den vägde mindre än vad den borde göra. Jag blev förvånad över bägge mätresultaten.  Det var olika vågar och den ena var en sådan som finns efter vägarna, som polisen använder.

18

C.Frisk skrev:
Westridge skrev:

/Daniel

Problemet med B-kort är att dom skiter i vad bilen väger IRL, de går efter regbeviset. Har du E-kort kan man göra som du säger då de måste väga ekipaget för att kunna vidta några åtgärder mot föraren.

Jag tror inte det. Om jag inte minns fel, så fick bla Nisse i Kumla åka iväg och väga ekipaget innan han fick böter och jag vet om nån till. Men det skulle annars vara bra att veta om det står någonstanns svart på vitt. Det är ju en viktig fråga.

Det borde vara bilens vikt, annars skulle man ju inte ens få köra en tom kaross till skroten.