1 Senaste redigerad av mr.notchback (2014-03-03 19:20:22)

Jag har plockat ner min oljekyl på min buss -75. Jag misstänkte att den läckte i "packningen"( typ o-ringarna), men de var hela. Kan de bli "hårda" och läcka fastän de ser hela ut? Finns det någon som har en ide hur man testar tätheten på oljekylen? Nu har jag fyllt den med diesel, men det verkar inte läcka. Den får ligga tills i morgon så får jag se om nivån har sjunkit. Det är annorlunda när den hamnar under tryck. Hur trycksätter man en lös oljekyl på bästa sätt? Det har inte läckt mycket, bara några droppar när man stängt av motor, från oljefiltret. Jag hissade upp bussen och torkade rent och varmkörde. Kunde då lokalisera att läckan kom ovan för oljefiltret, vid oljekylen. Finns det ng. som har erfarenhet av det ovannämnda är jag tacksam för all hjälp.
Med vänlig hälsning. Ingemar J.

2

Hur vore det att ansluta den till vattenledningen? Ett par droppar diskmedel i kylaren minskar vattnets ytspänninng och kan då kanske avslöja läckage.

3

Jag trodde också att oljekylen läckte på min motor, jag gjorde på samma sätt som du; torkade rent och kollade var det kom ifrån och konstaterade att det kom från oljekylsområdet.
Men den var oskyldig, det var oljetryckgivaren. När den läcker kan det rinna ner genom/över oljekylaren så att det ser ut som det kommer därifrån.
Tryckgivaren är mycket lättare att byta dessutom...

Pickup EH -76
1303 cab -78

4

Jag kollade oljetrycksgivaren innan jag plockade ner motorn och den var tät. Nu har oljekylaren legat ett dygn och nivån har sjunkit lite, men jag ser inte att det har "fuktat" på utsidan. Jag kollar ett dygn till annars köper jag en ny. Sura pengar men jag orkar inte plocka ner motorn en gång till.
Med vänlig hälsning. Ingemar

5

Kan du inte bara doppa ned oljekylaren i vatten och blåsa med tryckluftsmunstycke i ena hålet medans du håller för med fingret det andra ?-)

Men det kanske har löst sig ?

Visst kan/blir tätningarna hårda, dvs åldras, men de brukar inte börja läcka sådär "bara" - däremot bör man ha nya vid återmontering.

6

mettis skrev:

Kan du inte bara doppa ned oljekylaren i vatten och blåsa med tryckluftsmunstycke i ena hålet medans du håller för med fingret det andra ?-)

Men det kanske har löst sig ?

Visst kan/blir tätningarna hårda, dvs åldras, men de brukar inte börja läcka sådär "bara" - däremot bör man ha nya vid återmontering.

Jag gjorde precis så som du beskriver. Under tryck-litet läckage, inget tryck- inget läckage. Beställt en ny.