Startmotorn går inte runt på min typ1 -66.
Tänkte sätta in ett relä vid startmotorn, kör 12v.
Är det någon som vet vilket relä man ska ha och hur jag kopplar det?
Hej!
Vad, eller snarare vilken ström vill du styra med reläet?
Är det matningen från tändningslåset till solenoiden, eller är det strömmen från batteriet till startmotorn?
Det förstnämnda låter sig lätt göras, det sistnämnda kräver en kraftig kontaktor istället för relä, och en kontaktor har du redan i solenoiden.
Men om du vill styra strömmen från tändningslåset (nr 50) till solenoiden, koppla då så här!
50 från tändningslåset kopplar du till 86 på ett vanligt standardrelä, 85 på detta relä kopplas till jord. 30 kopplas till + på exempelvis stora kabeln från batteriet, via en hängsäkring på 15A. 87 på reläet går sedan till den klena anslutningen som heter 50 på solenoiden. Detta relä placeras sedan så nära startmotorn som möjligt. Hängsäkringen kan också fungera som extra stöldskydd, utan den kan bilen inte startas.
3 2014-03-10 07:12:39 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-10 07:18:21)
Att startmotorn sedan inte går runt kan ha flera orsaker.
Har du nån laddning i batteriet?
Sitter polskorna ordentligt fastslagna på batteriet?
Har du spänning fram till startmotorn?
Fungerar solenoiden, hörs det ett kraftigt klickljud då du vrider på nyckeln?
Hur är startmotorns status? Är den ordentligt jordad?*
Bussningen, eller snarare lagerbussningen för startmotorns utgående axel, sitter i växellådan, denna kan kärva och den kan också vara av fel typ om du bytt till 12v startmotor och glömt ihåg att byta denna samtidigt!
*På gamla bilar kan det vara bra med en extra jordfläta från en av bultarna som fäster startmotorn i växellådan till bottenplattan. Egentligen skall den ju jordas i godset, men det kan falliera. Växellådan vilar ju på gummikuddar, dom leder ström direkt jättedåligt, och original skall det finnas en jordfläta nånstans, mellan växellåda och bottenplattan, men den kan ha blivit bortrostad eller bortglömd vid nån renovering eller reparation.
Att startmotorn sedan inte går runt kan ha flera orsaker.
Har du nån laddning i batteriet?
Sitter polskorna ordentligt fastslagna på batteriet?
Har du spänning fram till startmotorn?
Fungerar solenoiden, hörs det ett kraftigt klickljud då du vrider på nyckeln?
Hur är startmotorns status? Är den ordentligt jordad?*
Bussningen, eller snarare lagerbussningen för startmotorns utgående axel, sitter i växellådan, denna kan kärva och den kan också vara av fel typ om du bytt till 12v startmotor och glömt ihåg att byta denna samtidigt!*På gamla bilar kan det vara bra med en extra jordfläta från en av bultarna som fäster startmotorn i växellådan till bottenplattan. Egentligen skall den ju jordas i godset, men det kan falliera. Växellådan vilar ju på gummikuddar, dom leder ström direkt jättedåligt, och original skall det finnas en jordfläta nånstans, mellan växellåda och bottenplattan, men den kan ha blivit bortrostad eller bortglömd vid nån renovering eller reparation.
Ja det hörs ett kraftigt klickljud när jag vrider nyckeln.
Startmotorn vet jag ej hur skicket är på, men jag har nytt batteri ny kabel till plus och minus.
Generatorn är ny med.
Knuffar jag bilen går den igång med en gång.
Prova med att starta med en skruvmejsel imellan 30-50, går det så sätt in ett vanligt helljus relä 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Har provat det, det funkar ej
Har provat det, det funkar ej
Då kan det vara dax att byta startmotorn! En ny kostar väl omkring 1800kr hos UpNorth, väl använda pengar!
Men kolla även lagerbussningen jag nämnde tidigare, det är olika dimension på 6 och 12-volts-motorerna.
Hursomhelst så är nu nästa steg att du tar ur startmotorn, det är ju frestande att koppla spänning och köra den utanför bilen, men gör inte det, det kan man göra med andra bilars startmotorer, men inte dessa! Den saknar ju den yttre lagringen längst ut på axeln, den sitter ju i växellådan! Eller snarare i sprängkåpan. Men du kan ju vrida den runt med handkraft, och se om det går. Tag ut lagerbussningen, det kan vara knepigt om motorn sitter kvar, det finns ett speciellt verktyg att köpa, men jag gängade in en M10 (tror jag) gängtapp och lirkade ut den, men då förstördes bussningen delvis. Det brukar följa med en ny bussning då man köper startmotor.
Men min erfarenhet från förra våren då jag höll på med en handfull gamla startmotorer, som alla var mer eller mindre slitna..köp en ny!!
Jag tröttnade och köpte en ny, först på något lågprsföretag i Holland, den brann upp, reklamerades, och så köpte jag en Bosch original utbytes, från UpNorth, det ångrar jag inte!
Om jag hade gjort det meddetsamma hade jag fått åka några veckor till i somras.
Försökte även att ta med en uppblåsbar nedförsbacke, men jag lade ned det också 
Prova med att starta med en skruvmejsel imellan 30-50, går det så sätt in ett vanligt helljus relä
Nej inte ett sådan relä, det funkar inte, däremot ett vanligt relä för extraljus etc.
Hel-/halvljusrelätet kräver ju två pulser för att återställas, det är ett så kallat bistabilt relä, eller stegrelä.
Använd ett sådant här! Men välj den kraftigare varianten som tål 30A!
bjulle skrev:Har provat det, det funkar ej
Då kan det vara dax att byta startmotorn! En ny kostar väl omkring 1800kr hos UpNorth, väl använda pengar!
Men kolla även lagerbussningen jag nämnde tidigare, det är olika dimension på 6 och 12-volts-motorerna.
Hursomhelst så är nu nästa steg att du tar ur startmotorn, det är ju frestande att koppla spänning och köra den utanför bilen, men gör inte det, det kan man göra med andra bilars startmotorer, men inte dessa! Den saknar ju den yttre lagringen längst ut på axeln, den sitter ju i växellådan! Eller snarare i sprängkåpan. Men du kan ju vrida den runt med handkraft, och se om det går. Tag ut lagerbussningen, det kan vara knepigt om motorn sitter kvar, det finns ett speciellt verktyg att köpa, men jag gängade in en M10 (tror jag) gängtapp och lirkade ut den, men då förstördes bussningen delvis. Det brukar följa med en ny bussning då man köper startmotor.
Men min erfarenhet från förra våren då jag höll på med en handfull gamla startmotorer, som alla var mer eller mindre slitna..köp en ny!!
Jag tröttnade och köpte en ny, först på något lågprsföretag i Holland, den brann upp, reklamerades, och så köpte jag en Bosch original utbytes, från UpNorth, det ångrar jag inte!
Om jag hade gjort det meddetsamma hade jag fått åka några veckor till i somras.Försökte även att ta med en uppblåsbar nedförsbacke, men jag lade ned det också
Byte startmotorn idag mot en begagnad och nu funkar det.
Börjar det krångla igen blir det en ny som du sa.
Det börjar bli jobbigt att leta efter nedförsbackar 
Ja hoppas du slipper problem på ett tag!
Den du bytte till kanske iallafall är yngre än din bil... Kanske håller i många år, men troligtvis får du byta igen inom en framtid. Glömde skriva det förut, men det finns ju firmor som renoverar såväl startmotorer som generatorer också, bara att googla på det!
Jag var en gång för längesedan praktikant på en brandstation där man fick parkera ett par av fordonen i utförslut, en vw dubbelhyttspickis och faktiskt också skogsbrandbilen, en Land Rover med kort hjulbas. Praktikanten fick såväl åka och köpa en ny startmotor som montera densamma på dubbelhytten, såvitt jag vet såldes Land Rovern utan startmotor några år senare...
Man hade inte fler än ungefär 100 larm per år på den stationen, och de flesta var automatlarm eller falsklarm, så det gjorde nog ingenting om bilarna inte startade....
har aldrig spelat så mycket innebandy som under den tiden...
mh på forumet har renoverade startmotorer på hyllan
bara som ett tips..
mh på forumet har renoverade startmotorer på hyllan
bara som ett tips..
Ok, bra att veta