1

ICQ/ac  Med risk för att göra sig till ett åtlöje.....jaja måste fråga...
Har problem med att framhjulen på min 62:a bubbla svänger olika mycket....så någonstans har jag fuckat upp....Framvagnen är kortad 3", sänkspindlar.

vid körning rakt fram hur skall armen på styrväxeln stå? finns det nån märkning på den? Har för mig att jag sett nån bild på det....

hjälp me tips ideer hur jag ska ta mig ur den här tankevurpan  ICQ/ad

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

Armen ska stå rakt bakåt.
Man måste korta båda styrstagen när man kortar framvagnen.

Lite olika svänger ju alltid ytterhjul vs innerhjul när allt är som det ska.

3

Hur menar du olika mycket? Olika på höger och vänster hjul eller olika åt höger OCH vänster?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

om jag svänger till vänster så vrids höger framhjul mer än det vänstra vilket medför effekten av att höger framhjul "hasar"......går hur stabilt som helst rakt fram......var ju ett år sen jag fipplade med det där så kanske poletten trillar ner när ja börjar kolla upp det......vart lite stressigt innan BR ifjol ICQ/ad

5

Lite ska det skilja. Innerhjulet har kortare väg att gå än ytter, kallas för Ackermanvinkel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_ … g_geometry

Men om armen inte står rätt rakt fram så blir det större skillnad åt ena hållet än det andra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Har för mig att det ska vara nått märke på armen som ska linjera med ett märke/skarv på styrvxlhuset.....spånar ja igen nu?? ICQ/ad

7

Niklas ovan skrev ju att armen ska vara rakt bakåt. Det är allt du behöver veta. Man behöver inte ha millimeter eller centimeterprecision där. Bara se till att armen står i princip rakt bakåt när hjulen är raka, helt enkelt.

8

pät skrev:

Niklas ovan skrev ju att armen ska vara rakt bakåt. Det är allt du behöver veta. Man behöver inte ha millimeter eller centimeterprecision där. Bara se till att armen står i princip rakt bakåt när hjulen är raka, helt enkelt.

Det är nog på den här punkten som det skitigt sig för mig.....då ja monterat allt så var jag tvungen att ställa om ratten på splinesen...gör om gör rätt....

tack för alla svar..

9

Om man läser på lite om Ackerman´s princip, så upptäcker man att man måste bocka ut styrarmarna på spindlarna en smula mär man kortar framvagnen! Och, på motsvarande sätt, så ska man bocka styrarmarna en smula inåt när man kortar plattan (exempelvis när man bygger Buggy).

Men, jag tror inte det är så många som bryr sig om detta!  ICQ/ad

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/43/Ackermann_simple_design.svg/200px-Ackermann_simple_design.svg.png

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)