1

Halloj VW-vänner!

Har en VW typ-3 med en 1600 motor som är nyrenoverad efter att ha stått stilla i nästan 20 år. Jag har bytt alla lager, kolvar, cylindrar etc. Har kört in den på garagegolvet och fått den att gå som jag vill.
Tog fram den härom dagen för att starta upp den, men trotts nytt batteri så orkar startmotorn knappt dra runt, det var samma sak när jag körde in motorn. Kan det vara startmotorn som jävlas ?

// Daniel

2

hej Daniel

har du bytt STARTMOTORBUSSNING  ?????  inte så komplicera att bytta med motor på bilen ...

jag hade samma problem med min cab....

lycka till

Eric   ICQ/ab  ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

3

Kolla även så att du har bra jord. Även mellan växellådan och kaross..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Har inte bytt startmotorbussningen ( den som sitter i växellådan menar du ) ? Kan det göra startmotorn orkeslös ?

Har motorn på garagegolvet, så jordar direkt i växellådan från batteriet.

5

Startmotorn har bara ett lager internt och andra änden på axeln ska lagras i lådans bussning så om den är dålig går startmotorn trögt.

Prova nu inte startmotorn löst får då kan den gå sönder pga avsaknaden av lager.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ok. Skall byta bussningen för att se om det gör någon skillnad. Funderade ett tag på om det var själva motorn som går trögt, men kan med "lätthet" dra runt svänghjulet för hand och när den väl går i gång så går den jättefint och låter bra.

Tack för alla svar!!

// Danne