1

Hur kan man skilja OG clips från reproclips. Vill helst undvika reproclips.

Behöver ersätta 5 brutna (buss 65).

Kanske någon som har 4-5 st. över och vill avyttra? Vore schysst.

Post's attachments

clips.jpg, 33.83 kb, 240 x 208
clips.jpg 33.83 kb, 257 downloads since 2013-09-03 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Är samtliga av på samma fälg?
Så var det för mig, så jag tog några från de andra fälgarna så att det var i alla fall 2-3 og clips per fälg, då funkar det med reproclips

Ät gul snö, det kan vara öl.

3

Ja, ena fälgen har bara två clips intill varann, på en annan fälg saknas 1 eller 2.

Jag tänkte om någon hade en kasserad fälg som man kunde rädda OG clipsen från.

Finns det annars någon synlig skillnad mellan OG- och reproclips?

Ska man undvika reproclips eller är det bara jag som jagar väderkvarnar?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Jag pratade med en säljare på CSP och han mer eller mindre nekade mig att köpa repro clips, då dessa var för hårda så om man åkte i ett potthål var det stor risk att navkapseln hoppade ur

Nytt mob nr...

5

Bra info, tack iooor_21.

Då blir det till att köpa en kasserad fälg och plundra den på clipsen eller som lowang föreslår ta från en annan av bussens fälgar.

Alles hat eine Lösung, ohne das Unlösbaren.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Till mig sa de på csp att man kunde använda ett par nya med gamla så funkar det men så klart allra bäst med alla org

Ät gul snö, det kan vara öl.

7

Kanske kan avhärda klipsen, dvs dom nya. Och härda om dom lite mjukare. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

OK, detta är överkurs för mig. Hur skulle man isf gå tillväga?

Det lutar åt att köp av en kass fälg med OG clips är rätt väg för mig att gå. Slänger nog i en annons under köpes.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

reproclipsen är lite kortare än original.. klart sämre tycker jag iaf.. har tappat samma navkapsel 3ggr och där är 2st clips ersatta med repro. Man får böja till dem en aning så sitter kapseln bättre.

10

Man undrar??????
det verkar märkligt att man inte lyckas tillverka clips med samma egenskaper som og, det kan väl inte vara rocket science...
bara använda stål av rätt tjocklek och elasticitet
eller har jag missat något fundamentalt?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

11

Fjäderstål är härdat.. Mao om man avhärdar stålet blir det mjukt sen glödgas och kyls stålet av snabbt så blir det hårt igen...  men det är en redig  vetenskap. ICQ/ad
Nä att återanvända gammla välgjorda,e nog rätt väg att gå... Eller undvika håligheter. ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Lånar tråden lite. Hur fäster ni nitarna? Är det bara att fixa motstöd och banka platt eller måste man ha nått bra verktyg?

Learning by experience is a great way to spend money...

13

Finns ett verktyg som man har som mothåll, så här ser min tolkning av det ut, gjort med vinkelslipen i en bit gammal axel. Slipade även en liten försänkning till nitskallen med en roterande fil. sen bara på med fälgen och banka niten med en hammare.

http://forumbilder.se/DBSVL/7image.jpg

När jag gjorde detta nu sist så hade jag en påse jag köpt någonstans som var väldigt lika original, resten köpte jag på Dalhems och de var som sagt kortare och sämre form på. Men eftersom de jag köpt någonstans som jag glömt var det var, var bra så kanske det finns någon tillverkare som gör bra grejor? eller var det kanske Nos jag hade?

14

Ok tänkte prova clips och nitar från classic up north! Får tillverka nått liknande! Tack för tipset!  ICQ/ab

Learning by experience is a great way to spend money...