Ska sätta ihop en trimmad maskin till min notch och klurar på med vilket kylkåpesystem man får bäst kylning. Bubblans eller notchens?
Bubblans,men det kan du väl inte använda...
Bubblans,men det kan du väl inte använda...
Har sett exempel på ett sådant, men då sker det på bekostnad av det bakre bagageutrymmet. Hur tätt det blir, och hur man löser tilluften är förstås en helt annan sak... 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
4 2014-03-08 23:20:40 Senaste redigerad av chanel (2014-03-08 23:22:08)
Blir fler uppstickande delar så bagaget får placeras fram. Åker med tiltad lucka och även gälar så det kommer in luft på det hållet med.
Jag tror inte att jag sett någon sådan installation där det varit tätt i motorrummet men det är ju en delikat uppgift att lösa.
Ali G
Tätt är väl inte det viktigaste, det är nog var man tar kylluften.
Känns som en nödlösning att använda typ 1-kåpa i en typ 3:a, alla fördelar försvinner.
Inget bagage bak, ful kåpa som sticker upp, du måste täta mot kupe' och runt motorn.
Vet inte varför typ 3 kylningen skulle vara sämre, fläkten har samma kapacitet som typ 1 och tar in kallare luft.. 

Tätt är väl inte det viktigaste, det är nog var man tar kylluften.
Du måste ju säkerställa att du inte får återcirkulation av varm luft.
Ali G
Typ3 kylsystem är mkt bra, i o m den stora gummibälgen som suger luft utifrån, och de väl tilltagna dubbla(!) fläktarna.
Jag har kört trimmat i sådana, och alldrig fått problem med temp...även med typ4:a motor med turbo kopplad till samma gummibälg.
Har problem med att lösa triggern till insprutningen som ska sitta bak på vevaxeln. har även haft problem med fläkthjul som lossnat eller sprukit pga att det varit obalans eller blivit. Kommer sticka upp fler saker i bagaget typ 2 st spjällhus med filter och huven är ändå gälad.
Känns som en nödlösning att använda typ 1-kåpa i en typ 3:a, alla fördelar försvinner.
![]()
Inget bagage bak, ful kåpa som sticker upp, du måste täta mot kupe' och runt motorn.
Vet inte varför typ 3 kylningen skulle vara sämre, fläkten har samma kapacitet som typ 1 och tar in kallare luft..
Typ3-kylningen är otroligt mycket sämre än typ1-kylningen. Typ-3 motorer blir alltid för heta och är vid en jämförelse väldigt slitna när man river dom.

Så här har jag monterat triggerhjulet.
Typ3-kylningen är otroligt mycket sämre än typ1-kylningen. Typ-3 motorer blir alltid för heta och är vid en jämförelse väldigt slitna när man river dom.
Erfarenheten att typ 3 motorerna är mer slitna kan jag inte argumentera emot, tror däremot inte att det är kylningen som är den stora boven.
Typ 3 motorerna har säkert levt ett tuffare liv, mer att släpa på och körs hårdare, det är ju en riktig bil
..
1500s hade också högre komp i gamla blocket, utan kamlager.
En spräckt bälg när bilen gått ett antal mil, skulle också öka motortempen radikalt.

Om man nu sätter i en typ1 i en typ3 blir det ju såhär;

OK detta är visserligen en 356-motor jag hade i en vinterbil (dubbla 6-V batteri!-) men dels går bagaget bort, man får kapa sönder kaross (för förgasare?) och kylluften tas ifrån vart ?-)