1

Hej!

På min buss som jag håller  på och fixar med så är dämparna runt om totalt sopslut.

Då kollade jag nya dämpare på ClassicVW och de har ju dels dessa vanliga standardstötdämpare

http://www.classicvw.se/stotdampare-t2- … cts_id/287
http://www.classicvw.se/stotdampare-t2- … cts_id/285

Men sen har dom även dessa "coilovers"

http://www.classicvw.se/stotdampare-coi … cts_id/495

Sänker dessa bussen något och isånafall hur pass mycket?

Det jag gärna skulle vilja är att dom är lite hårdare än originaldämparna eftersom min buss ofta kommer gå tungt lastad och den kommer sänkas så då kan det vara bra med lite hårdare dämpare.

Vad är era erfarenheter runt dessa coilovers i jämförelse med vanliga stötdämpare? ICQ/ab

Mvh

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

2

Ingen som kan svara?

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

3

Jag tror inte att det är så många som har provat dom.

Men jag skulle vilja påstå att dom höjer bussen något, men det går ju att kompensera genom att justera ner sänksatsen mer.

I övrigt kan jag inte säga så mycket då jag inte har kört med just dom här.

4

jag har coilovers från classic  fram på pickisen och det funkar bra tycker jag....

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

5

hjoggböle skrev:

jag har coilovers från classic  fram på pickisen och det funkar bra tycker jag....

Okej, Hur upplever du höjden då? Blev den högre/lägre eller standardhöjd?

Demian skrev:

Jag tror inte att det är så många som har provat dom.

Men jag skulle vilja påstå att dom höjer bussen något, men det går ju att kompensera genom att justera ner sänksatsen mer.

I övrigt kan jag inte säga så mycket då jag inte har kört med just dom här.

Nä, Det verkar vara så.

Om dom höjer bussen är det inte aktuellt alls utan då kör jag hellre ännu lägre med originalstötdämpare.

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

6

Svårt att förklara. Det låter ju lite motsägelsefullt  ICQ/ab

Sätter du dit coilovers så höjs bussen förmodligen, då du helt plötsligt har dubbla fjädrar. Coiloversfjädrarna och originaltorsionen.

Men å andra sidan kan du åka mycket lägre om du väl justerar ner sänksatsen. Problemet då du sänker är ju att kulbultarna bottnar. Och kör du med originaldämpare, så fjädrar bussen mycket mer. Dvs har du tex 6cm fjärdringsväg innan dom bottnar. Mindre än så vill man kanske inte ha då bussen kan fjädra ca 6 cm vid normal körning på en normal väg. Coiloversen är ju hårdare och fjädrar kanske 3cm vid normal körning. Då kan du i praktiken åka 3cm lägre med coilovers utan att det slår igenom.

7

Demian skrev:

Svårt att förklara. Det låter ju lite motsägelsefullt  ICQ/ab

Sätter du dit coilovers så höjs bussen förmodligen, då du helt plötsligt har dubbla fjädrar. Coiloversfjädrarna och originaltorsionen.

Men å andra sidan kan du åka mycket lägre om du väl justerar ner sänksatsen. Problemet då du sänker är ju att kulbultarna bottnar. Och kör du med originaldämpare, så fjädrar bussen mycket mer. Dvs har du tex 6cm fjärdringsväg innan dom bottnar. Mindre än så vill man kanske inte ha då bussen kan fjädra ca 6 cm vid normal körning på en normal väg. Coiloversen är ju hårdare och fjädrar kanske 3cm vid normal körning. Då kan du i praktiken åka 3cm lägre med coilovers utan att det slår igenom.

Jaha, Då förstår jag vad du menar! Normalt sett med coilovers så blir ju bilen lägre trots att man får dubbla fjädrar så därav trodde jag den skulle bli lägre av dom.

Låter dock rätt bra att ha mindre fjädringsväg på ett så pass enkelt sätt. Får väl köpa och testa dom då. Om inte annat så ser det lite fräsigare ut i hjulhusen!

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

8

Jag har såna coilovers fram på min bay tillsammans med sänkspindlar. Fungerar perfekt, blir lite hårdare och ger några cm extra höjd. 
Jag hade problem med att däcken stod hårt på innerskärmen Default/lol  Hade inte lust tubba hjulhus fram. Kanske gör det i framtiden. Sänksatserna är fullt uppspända nu. Tycker jag har lagom åkhöjd 160cm till dropplist och stänkskydd släpar asfalt ICQ/af

9

Okej, härligt. Jag orkar inte tubba hjulhusen heller utan det får bli en kommande operation isånafall.

Lägg gärna upp bild på din buss så jag får en uppfattning om höjden på den ICQ/ab

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61