1 Senaste redigerad av Jiiisper (2014-03-05 23:40:40)

Nu har jag införskaffat mig en notchback -61 med chassinummer:7451. Jag såg en annons på facebook att en var till salu på åland, men jag hade verkligen inte plats eller tid för fler objekt. Hinner knappt hålla på med dom jag har redan. Så jag skrev till han om han ville byta mot min ena dubbelhytt. Efter lite skrivande och han var i Sverige en sväng och kom över och kikade på den så bestämde vi oss för ett byta.

Någon vecka senare åkte jag och farsan över till åland för att göra bytet. Bilen har aldrig varit registerad i åland utan har fortfarande svenska papper. Så det var väl lite halv skönt tyckte jag.

Tanken med bilen just nu är att renovera bromsarna och hänga i motorn och ut och åka! Eftersom jag har ju bussen på sida i garaget och måste åka något luftkylt i sommar! Så får det bli en ordentlig renovering sen när bussen är klar!

Började ikväll att riva isär den för sänkning och broms renovering!

Här är lite bilder!

Post's attachments

DSC_0257.JPG, 135.26 kb, 784 x 441
DSC_0257.JPG 135.26 kb, 189 downloads since 2014-03-05 

DSC_0272.JPG, 80.41 kb, 784 x 441
DSC_0272.JPG 80.41 kb, 201 downloads since 2014-03-05 

DSC_0280.JPG, 103.87 kb, 784 x 441
DSC_0280.JPG 103.87 kb, 186 downloads since 2014-03-05 

DSC_0282.JPG, 136.64 kb, 784 x 441
DSC_0282.JPG 136.64 kb, 191 downloads since 2014-03-05 

DSC_0284.JPG, 144.53 kb, 784 x 441
DSC_0284.JPG 144.53 kb, 210 downloads since 2014-03-05 

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

2

Sänkte den 2 hack i bak, har bara gjort den än så länge! Jag har aldrig sänk varken bubbla eller typ 3 innan, jag sänkte 2 hack på den inre.. Går det att dra isär svärdet ifrån staven och sänka yttre? Det sitter ingen motor i den just nu!

Ska förhoppningsvis fortsätta imorgon! Men blir ju lite halvstressigt med 2 små barn, ett på 9 månader och ett på 2 år! Plus att man kör egen firma!

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

3

På bubbla blir två hack sänkt riktigt lågt. Tips är att vänta med att sänka mer innan du får i motorn!
Kul
Med en Notch väcker ett visst habegär... ICQ/ab

Learning by experience is a great way to spend money...

4

Jamen grattis till bytet då.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Och ja det är splince i svärdänden också men det brukar krävas både värme och våld för att få ut dom och det kan ju kännas lite onödigt om du redan lossat dom inre splincen?  Default/hmm

Learning by experience is a great way to spend money...

6

Riktigt Nice med notch, dessutom ser den riktigt fin ut! ICQ/ab

7

Rätta mig om jag har fel, men såldes inte de tidiga VW Notchback utan kromlisten uppe i midjehöjd?
Alltså så en "N" modell. Dessutom sålde väl de tidiga med bara texten 1500 på bagage luckan?
På denna står det ju Volkswagen.. Som sagt rätta mig om jag har fel.

8

Min tidiga notch hade inga lister och "låga" bakljus orginal

9

Fastback-69 skrev:

Rätta mig om jag har fel, men såldes inte de tidiga VW Notchback utan kromlisten uppe i midjehöjd?
Alltså så en "N" modell. Dessutom sålde väl de tidiga med bara texten 1500 på bagage luckan?
På denna står det ju Volkswagen.. Som sagt rätta mig om jag har fel.

1961 - N (kanske fanns som 1500 också - osäker)
1962 - N och 1500
1963 - N och 1500
1964 - N, 1500 och 1500S

VW 1500S introducerades 1964 och där kom den kromade midjelisten och höga bakljus. Min Notch är en VW1500 -63, alltså ingen "N", och den har ingen midjelist och låga bakljus. Hur länge modellprogrammet hade "N", "1500", och "1500S" som valmöjlighet vet jag inte.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

10

61-63 1500
64-65 1500 N och 1500 S
66 1500 A 1600, 1600L
67-73 1600 A 1600, 1600 L

N infördes inte förrän modellåret 64 för att redan 66 ersättas av 1500 A som sedan blev 1600 A ett år senare (detta för att undvika att förväxlas med 1500 Typ 1)

11

P. skrev:

61-63 1500
64-65 1500 N och 1500 S
66 1500 A 1600, 1600L
67-73 1600 A 1600, 1600 L

N infördes inte förrän modellåret 64 för att redan 66 ersättas av 1500 A som sedan blev 1600 A ett år senare (detta för att undvika att förväxlas med 1500 Typ 1)

Facit! ICQ/ab

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

12

Bilen ska va utan kromlist som orgina det här är nog mera en modenyck ett sätt att göra sin notchback lite"nyare.
Lycka till Jesper blir mycket slit att få ordning på bilen men tror att det kommer att gå med rätt inställning ICQ/ab

//micke

If it sounds good it is good!

13

Det borde väl inte stå "Volkswagen" som det står på Jiispers bil på hans bagage lucka?
Men ingen mellan 1961-1963 skulle ha midjelist som på Jiispers bil eller?
Sedan ser det ut som ett kromat handtag bak, vilket i så fall borde vara en "S" bil, eller?
De bytte väl från 1500 på bagage luckan till just Volkswagen 1500 under 1962 eller?
Då borde ju alla 1961 och början 1962 ha bara 1500 med stora siffror och ingen midjelist, som min april 1962 hade:

http://i615.photobucket.com/albums/tt240/Notchback-62/100_4825.jpg

Vore kul att räta ut lite frågetecken..  ICQ/ab Kan ju vara så att de har försökt att uppdatera bilen lite.
Har du kort på motorn och inredning? Vilket skick är de i?
Alltid kul med en Notchback, lycka till med renoveringen.

14

Mycket möjligt att det är så att dom har uppdaterat och bytt delar! ICQ/ae Det var väl inte så noga förr, men den ska renoveras i ny skick!

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

15

Det är väl så att någon tidigare ägare uppdaterade bilen lite för han drömde kanske om en sportig Vw 1500 S i samband med något skärmbyte vilket inte va så ovanligt tyvärr. Lycka till med bilen och den ser vettig ut, Ps rätt blinkers fram i alla fall ICQ/ad

16

Trevlig!

Panel -53, 911 -71

17

Fin-fin.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

18

Ska bli spännande att följa. Var det den bilen som stod på en biltransportkärra på Norrtäljemarknaden i höstas?

19

HenrikL skrev:

Ska bli spännande att följa. Var det den bilen som stod på en biltransportkärra på Norrtäljemarknaden i höstas?



Ja tengil, det var det!! ICQ/ab

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

20

Fastback-69 skrev:

Det borde väl inte stå "Volkswagen" som det står på Jiispers bil på hans bagage lucka?
Men ingen mellan 1961-1963 skulle ha midjelist som på Jiispers bil eller?
Sedan ser det ut som ett kromat handtag bak, vilket i så fall borde vara en "S" bil, eller?
De bytte väl från 1500 på bagage luckan till just Volkswagen 1500 under 1962 eller?
Då borde ju alla 1961 och början 1962 ha bara 1500 med stora siffror och ingen midjelist, som min april 1962 hade:

http://i615.photobucket.com/albums/tt240/Notchback-62/100_4825.jpg

Vore kul att räta ut lite frågetecken..  ICQ/ab Kan ju vara så att de har försökt att uppdatera bilen lite.
Har du kort på motorn och inredning? Vilket skick är de i?
Alltid kul med en Notchback, lycka till med renoveringen.

hehe farsan April 62 notch heter Dne  ICQ/ae
den har 1500 märke på huven och ingen midjelist .  ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.