Skvader, hmmm.... hare/tjäder...lite hårigare hybrid får man hoppas.... lite som:
Man blir nog inte besviken på resultatet, hejja!

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Sidor Föregående 1 … 42 43 44 45 46 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Skvader, hmmm.... hare/tjäder...lite hårigare hybrid får man hoppas.... lite som:
Man blir nog inte besviken på resultatet, hejja!

Det är fint med vinter, men nog föredrar man sommaren när man kan åka i sina finbilar! 
fint 
Vilket härligt gäng du har där..blir lätt avundsjuk,men så har du ju slitit också..dig väl unnat! 
Mitt snackisprojekt får vila tills bättre möjligheter finns att bygga det! Tiden kommer inte att räcka till i vinter, och bärgning av objektet ligger inte i tiden.
Nu blir det iallafall så att jag ska bygga den "perfekta" vinterfolkan efter nyår
Med andra ord, byggd endast för vinterbruk!
Tyvärr är man ju så jäkla petig av sig med utseendet på bilen, för det vore ju synd att ha en modernare kaross när man kan ha en äldre...
Bilden visar karossen som det troligen blir! 58-61 någon gång, och är det så att den är bolt on utan en massa rostlagning tänker jag köpa den.
Så, följande spec blir det:
Kaross: 1958-1961. Chassie: Rainiers förstärkta med IRS. Motor: Turn key 1600 cc i bra skick från Erco. Bromsar: Trummor 1958-1964. Framvagn: justerbar kulbult. Skall stå i högt läge.
Värme: Fungerande originaleber, eller liknande bränslevärmare + värmekammare. Nya gummilister, och karossidor isolerade.
Stolar tänkte jag leta fram två Corbeau/Sparco eller något liknande modernt, med riktiga bälten. Baksäte får utgå. Handbroms tänkte jag försöka mig på att fixa dubbla spakar: en för parkering, och en lättillgänglig med retur för att snabbt kunna få ut bilen på sladd. Elsystem: 12 v, med stort batteri i reservhjulsbaljan för att driva extraljus + stereo. Kabelstammarna till ljusen dras nog om för att kunna åka med isdäck. Finish: bra bruksskick som man vågar använda!
Det vore roligt att kunna leka med alla Mercor och Volvos som sladdar runt på isbanorna om vintrarna, samtidigt som man har en rolig vinterbil man kan njuta av rolig vinterkörning med.
More to come! 
MH
Tummen upp, kör på

För snart två veckor sedan, i samband med min fars födelsedag fick jag mottaga denna 69:a till skänks. Far min har aldrig varit intresserad av "gammalt skit", men eftersom han köpt en ljusgrå 69:a ny när det begav sig ville han ha denna. Så, med återförsäljaredekalen från hans forna arbetsplats så blev det en lämplig födelsedagspresent. Det roliga registreringsnumret ingick!
Allt fungerar faktiskt utom bromsarna, och golvet behöver lagas. men det får bli när min verkstad är brukbar.
Hejsan!
Kul att se att BUB123 hamnat hos en entusiast!
Ägde den för en massa år sen (säkert 15 år sen snart..),köpte den av en kompis morföräldrar.
Kom ihåg att jag fullagade reservhjulsbaljan o nått stötfångarfäste inför en besiktning.Undrar om jag inte bytte skivorna i fram o renoverade bromsoken oxå.
Har kollat i Bilregistret några ggr o sett att den stått här i Sandviken under många år,trodde inte att den fortfarande var i så pass "bra"
skick!
Den var riktigt spännande att köra då styrdämparen var sopslut o den började "wobbla" nått vansinnigt i framvagnen ibland...
Hoppas dämparen är bytt,kör försiktigt!
//Lasse.
Tyvärr är jag rätt dålig att kommentera i andras trådar, men försöker göra det lite då och då!
Det jobb jag har som säljare per telefon och butik om dagarna gör att man blir rätt osocial på sin lediga tid. Men det är bra för drivet med projekten!
Till denna vinter har jag fått möjlighet att jobba i en annan kompis garage där lortjobb som svetsning och slipning är fullt tillåtet. I samband med min närvaro i garaget ska jag hjälpa till med garageägarens bubbla för att få den körbar till våren.
Planen för den här vintern var att montera ihop en bubbla av färdiga delar för att ha som vinterbruksbil. Som tidigare nämnt har jag en 1300-kaross som var tilltänkt som lämpligt färdigt objekt.. Den skulle monteras på en färdig platta, that´s it. Två plattor har införskaffats (nåja, Gustafs blir när det är varmt ute och man kan åka pickis) för att kunna bygga lite roliga grejer.
Den andra plattan är Rainiers från hans supersplit:Den gångna helgen var jag ner till Stockholm och hämtade hem den. Men ganska snart insåg jag att den var "för bra" för att sätta en modern kaross på och vinterbrukas. Den har ju potential för så mycket mer! I och med mina möjligheter att kunna svetsa och att chassiet är så när som på körbart förutom avsaknad av bromsar, styrning och handbromsspak så gav det mig en vild idé efter att ha studerat förstärkningarna som Rainier svetsat fast.
Eftersom jag ännu inte vet om projektet är riktigt genomförbart både juridiskt och praktiskt sett, väljer jag att inte presentera min idé - än. Den tilltänkta karossen står oländigt till i terrängen och måste först bärgas, samt ritningar och beräkningar måste göras innan jag kan börja. De ledtrådar jag kan lämna är att karossen fortfarande är VW, och kommer att (hör och häpna!) lackeras. Om än kommer det att bli en riktig skvader
Det enda jag egentligen vet är att jag som vanligt kommer på nya saker och gör något annat än vad som var tänkt, och att det här kan bli en av vinterns snackisar bara allting klaffar.
Än så länge är det bara "bla bla bla" från min sida, men när det väl startas kommer en spännande skapelse att få återse dagens ljus.
Innan dess ska en 1600 göras färdig för att montera i min systers 1303, och splitten ska ner på hjul igen:Tyvärr går det inte att få några bra bilder på skärmbytet inomhus, men bilen blev skitbra med rätt skärmar!
Nu är det diverse rundsmörjning och justeringar som utförs. Till våren ska sextontummarna fixas så att bilen är redo till våren igen.
Stort tack till Tom för att jag får bygga i ditt garage i vinter!
Trevlig vinter allihopa!
Blev ju sjukt snyggt med de rätta skärmarna.
nizekustoms skrev:Mr 56 skrev:Mitt hus har gått ner bredvid dräneringen sen 1977.
Och huset står kvar, och plattan är torr.Dock är jag glad att det gått ner bredvid , då stuprören täppts igen av löv och skräp mer än en gång.
Och jag är jäligt glad att jag inte har det skräpet i dräneringsrören.
Ni måste sluta visa bilder på vespor, annars måsta jag skaffa en sån också
![]()
![]()
Det finns öppningsbara lövsilar till stuprör. Det måste man ha.
Jag vet, men de går sönder också .
Så jag skulle inte ta den risken att det hamnade i dräneringen.Men nu börjar det bli lite offtopic ;-)
Så jag slänger in en bild på en scooter jag vill ha ( Jo jag är sjuk ;-))
En sådan hade jag för några år sedan. När jag köpte den hade den gått 32 mil...
Sedan 1984. När jag sålde den hade den gått 60 mil..
Det coolaste var väl ändå den uppfällbara framlyktan.
nizekustoms skrev:Mr 56 skrev:Mitt hus har gått ner bredvid dräneringen sen 1977.
Och huset står kvar, och plattan är torr.Dock är jag glad att det gått ner bredvid , då stuprören täppts igen av löv och skräp mer än en gång.
Och jag är jäligt glad att jag inte har det skräpet i dräneringsrören.
Ni måste sluta visa bilder på vespor, annars måsta jag skaffa en sån också
![]()
![]()
Det finns öppningsbara lövsilar till stuprör. Det måste man ha.
Jag vet, men de går sönder också .
Så jag skulle inte ta den risken att det hamnade i dräneringen.Men nu börjar det bli lite offtopic ;-)
Så jag slänger in en bild på en scooter jag vill ha ( Jo jag är sjuk ;-))
En sådan hade jag för några år sedan. När jag köpte den hade den gått 32 mil...
Sedan 1984. När jag sålde den hade den gått 60 mil..
Det coolaste var väl ändå den uppfällbara framlyktan.
Du har pm!

Haha, här har visst min tråd återuppstått av sig självt, typ!
Lasse: Skoj att höra av en tidigare ägare!
Tyvärr är den rätt trött i chassiet och mekaniken. Motor och låda verkar fungera fint, men golv och bromsar är väldigt dåligt. BUBen ligger en bit ner på listan, så det dröjer innan den rullar igen. 
Lyxbuss: Oh yes!
Det var bra att du gav mig inspiration med inlägget att fixa lite småsaker jag inte orkat innan
Det och bilder på den wunderbara patinan bara naturen kan åstadkomma:
Innerhandtaget jag hade på lager var omklätt en gång i tiden. Mycket bra utfört må jag säga, med ett bevarat originaltyg under
¨
Från pressat ovalskydd till slätt splitskydd
Beslagen till inredningsmattan bakom baksätet har kommit på plats. Jag fick tillverka ett nytt öra på en av dem. Hade inte fingerslipen tillgänglig för att få skarven riktigt bra, men får duga 
Fast någon matta att hålla fast har de förstås inte
Sökarlyktan ska få sig en omgång sen också, med snyggare manövrering och kopplas på så den har funktion 
Tygstropparna hamnade äntligen på plats. Fyra små skruvar som jag inte orkade gänga i det gångna året
Dock hatar jag det fula baksätet och funderar nästan på att köra utan istället. Svårt som fasen att få tag på. Stolarna som är i bilen är ju bara lånade.
Patinamys 
Just nu längtar jag bara grymt mycket efter våren och möjligheten att köra split igen! Är så fruktansvärt trött på vintern nu att man kan spy över den 
Egentligen har jag ingenting vettigt att posta, men det är tråkigt att vara inaktiv. Jag bygger fortfarande bara Alfa Romeo, Vespa (
)
och verkstad (
)
Splitten har äntligen tagits i bruk efter vinterdvalan!
En del småsaker har hänt i vinter, och än lite finns det kvar att göra. Troligen beställer jag navkapslar med flygande VW-märket, sänksvärden ska på inom kort för att bota att den är olika hög på sidorna, värmekanaler ska kopplas in mot värmekammare och vindruta, värmekanalerna ska impregneras med rostskydd, samt så ska jag även försöka få den tätare vid regn. Det är måttligt kul att behöva ha en tvättsvamp med för att suga upp allt som kommer in i kupén.
Min 1303:a har jag dragit fart på, endast för att den ska lånas ut i medialt syfte om några dagar. Efter den blivit lämnad åter kommer jag nog ställa undan den tämligen snabbt. Lite roligt att parkera en av de första bubblorna i Sverige vid en av de sista, en sen 75:a 
Av någon anledning tror jag att jag ska ha tid och ork att fixa en Variant tills nästa vinter. Jaja, nu står den på gården och får se trevlig ut så länge 
Enda rätta med den bilen är att hänga upp den i karossvagga och laga utan att dela kaross och platta. Good enough för vinterbruk är målet. Givetvis blir det en frisk 1600 och bara nya slitdelar.
Ses 
Sänksvärden blir nog klara imorgon fm
Drar iväg ett mess om det går vägen.
FBF, om någon dag på en splitfolka nära dig! 
Sedan bilden togs har de målats svarta, och är redo för montering imorgon. En stor arbetsorder på en och en halv sida har jag att gå igenom.
Ska bli skönt att fixa en del halvfärdiga grejer och justera upp vagnen!
Bland annat står inkoppling av värmesystem, justering av bromsar, byte av svärd, rundsmörjning och slutgiltig inkoppling av sökarlyktan på listan.
Jag återkommer med bilder på bilen när den äntligen slipper vara så sne i hjulupphängningen 
Jäkligt trevliga bilar du har!:)
Det är tråkigt att vara inaktiv i folkaprojekten. Visst händer det småsaker på både den grå pickisen och splitten, men inget som är värt att notera.
För någon vecka sedan styrde jag kosan till Småland och hämtade hem en baybuss, hyfsat tidig sådan. Uttagen november 1967, med chassienummer runt 18000. Alla rätta earlydetaljer medföljde, vilket var extra roligt 
För att få ut den på vägarna igen krävs faktiskt ingen rostlagning alls. Men jag vill byta skärmkanterna bak som är till late bay, och lite tråkiga lagningar i golvet. Annars är det väl inte så mycket mer än blästring av underredet, målning av golv och paneler, borttagning av svart färg från detaljer, sänkning, ny vindruta och det mekaniska för att få ut den på vägarna
Motor har jag en turn key stående, så det är inga problem. Och slitagedelar är det bara att beställa.
Det enda som jag lider lite brist av just nu är tid. Men nog ska den förhoppningsvis vara körklar i slutet av sommaren. 
Den blå 68 enkelhytten som syns i bild kommer jag nog inte hinna göra i ordning någon gång de närmaste åren.
Någon annons har jag inte tänkt att lägga ut, för helst vill jag inte sälja. Lite synd är det dock om den bara ska förfalla för att jag hinner skaffa nya objekt hela tiden och den inte kommer under tak. Men ah, är någon intresserad går det bra att skicka ett pm.
See ya! 
Alltså det är ju helt galet vad du får tag på fina objekt. Att du sen transformerar om dom till riktiga drömbilar är ju iof riktigt bra. Skulle du få för dig att minska ner din samling någon dag så får du jättegärna höra av dig.
Saknar dina projekt som fan, så bli nu klar med alla andra projekt så att du kan börja pilla vw igen.
Tack! 
Just nu håller jag på med följande: Kompisens Ford Capri Zakspeed (lackprep som är färdigt, och foliering när den kommer från lack), samma kompis Alfasud Sprint (lagat all rost, nu är det lackprep) , min egen Vespa GS -62, som var på blästring idag, och sist men inte minst verkstaden på gården. Idag började vi att skruva upp gipsskivor i innertaket, så det händer en massa saker
Tyvärr inga bilder, men det får jag fixa någon dag. 
Nu är det bara att hoppas att jag orkar och hinner få ihop baybussen i sommar! För när verkstan blir användbar i vinter ska äntligen splitpanelen in, efter tre år i min trädgård. Alla som har eget garage/verkstad ska veta hur bra ni har det. En annan har ju bara varit bortskämd med förvaringsplatser och att låna in sig hos andra.
Ses väl på träffarna i sommar! 
Hur fick du nys om den early bay bussen? Har rullat nere i mina trakter 
Bussen var det en kollega på jobbet som trollade fram
Den gick i Leksand som ny.
Idag grundade jag hjulhuset på min customvespa. Tyvärr knölig och jäklig, men aja. Den tråkiga svetsen runt motorfästet bjuder jag på. Att svetsa italiensk plåt mot tysk är ungefär lika stor skillnad som deras olika språk. Tyska är jag rätt hyfsad på, medan min italienska är ytterst begränsad.. Nu vill jag bara få ihop den 
I fredags fick jag en rätt gammal gokart som hamnade på släpet efter Varren. Om allt fungerade hade det varit ett spännande ekipage 
Och i lördags trillade jag över min femte bay från 1968... Fast i och med denna byter jag bort en av de blå enkelhytterna till splitpickisen som jag både köpte och sålde förra året. Frisk splithytt + friskt bayflak med hörn och hjulhus= lång användbar splitpickup om man inte orkar korta
Den är sjukt slut i vissa hörn, och sjukt frisk i vissa. I vindruteramen finns det inte ens ytrost, vilket är ovanligt som många vet. Golvet i hytten och baljan är också förvånansvärt friska, tillsammans med flaket och bakhörnen.
Är man inte galen nog får man se till att insjukna hårdare och bli värre 
Bilflytt med stil
Hejdå blåpickan, hoppas du trivs hos masen.
Ett gäng med bilder:
Bayen på väg ner i beståndsdelar. Lite synd att skrota en bay från 1967, men den var riktigt kass under. Höger ramskena finns inte längre.
Och så lite bilder på splitpickan;
På väg av..
Jag började med att rensa bort det som var kvar av flaket
Översiktsbilder. Varför gör jag nu detta, och inte mina andra bilar? De är helt enkelt lite för bra för att fixa med just nu. Pickan har jag fått en plats ute för att hålla på med. det duger åt mig, bara det går att svetsa
Det är ju uteslutande crapjobb som ska göras.
Nivån på plåtjobbet har jag valt att lägga väldigt låg. Det som behövs bytas kommer att punktsvetsas kant i kant, för att sedan förseglas med kitt. Att helsvetsa allt i den här bilen är inte tidsmässigt försvarbart. Och inte heller nödvändigt ur synpunkten på hållfasthet.
Det mesta som ska bytas kommer att ersättas av stora bitar. Det blir inte som bubblan att jag pillade i småbitar överallt för att bibehålla originalplåten.
Här kommer en del att inte bli som original. Det viktigaste kommer att vara att bilen kommer gå att använda. Som en del vet brukar jag mina bilar dagligen, och det ska också den här göras. Eftersom allt ändå gås igenom i bilen kommer ett bra värmesystem att prioriteras, och en ordentlig rostskyddsbehandling. Ett par riktigt fina dubbade 185/14C ligger på lager och väntar..
Nu är jag äntligen igång med ett VW-projekt igen!
Stort tack till alla som har stöttat mig tidigare, sådant ger mycket inspiration. Även ett stort tack till alla som i pm och liknande uppmuntrar en till att bygga.
Nu kör vi...
// MH
Meeer !! Ql att se dig jobba med vw igen 
Sjukt nice!
riktigt avis på din pickisar! 
Thx folks! 
Egentligen har jag jobbat på projektet i flera dagar nu, i och med skrotning och logistik runt hela spektaklet. Men det var först idag jag kunde börja med själva bilen. I och med att jag och Franke byter lite jobb och delar sinsemellan, tillbringade jag gårdagen i Rommegaraget.
Maten på värmning...
Ett litet snabbt pickupmöte innan den röda skulle få rulla sina sista metrar.
Några timmar senare 
----
Rensning av innerskärm för att komma åt kickupen.
Som det är nu håller endast kickupen ihop hela bilen, och då är den verkligen inte bra. Alla balkar i anslutning till flaket är avrostade.
För att ens få upp bilen på pallbockar är jag tvungen att rigga ihop hela bilen med förstärkningar.
Jag började med det viktigaste, att säkra hytten. Här återanvänder jag mina riktstag från splitbubblan med vantskruvar.
De röda bitarna är bara en provlagning för att få måtten på mellanväggen. De ska bort, i och med att mellanväggen är frisk i bayen som skrotas ner, och följer således med.
Höger läm
Vänster läm. Ingen gick det att skjuta i haken utan att tvinga i den.
Graderingar i centimeter
Höger läm
Vänster läm. Nu är hytten grovriktad från att hänga framåt, och hakarna glider i perfekt
Fler fasta stag är också monterade.
På torsdag kan jag ställa bilen på pallbockar, för att svetsa fast två grova pressade stag mellan framvagnen och bakvagnen.
Efter det ska lastgolvet rensas, och lagning av ramen kan börja.
Imorgon kör jag radiostyrd bil, så vi hörs på torsdag igen. 
Sidor Föregående 1 … 42 43 44 45 46 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.