1 Senaste redigerad av ehillberg (2014-03-03 14:56:17)

Har märkt att värmen inte verkar fungera i min röda Dubbelhytt (Den i min projekttråd). Hur bör man diagnotisera detta? Det kommer helt enkelt bara svinkall luft och det är ju lite olyckligt om det är kyligt ute. Reglagen är ställda åt höger vilket bör vara Varmt och kallt åt vänster så jag har nu två frågor.

• Har ett Grönt vred som det står TEMP på. Vad gör detta?
    Var sitter värmekammaren någonstans?

Vi snackar alltså luftkylt.

2

Tjo!

Det gröna vredet är till din eberspächer som sitter under bilen, mycket troligt att den gått sönder eftersom de sitter ganska utsatt där.

Du får krypa under bilen där bak och kolla värmekamrarna och dess spjäll(sitter mellan framför motorn på var sin sida om växellådan), be någon dra i värmereglaget framme och se om något rör sig där bak. Gör det inte det får du nog byta ut wirarna som går bak eller kanske kolla om den har hoppat av framme vid värmereglaget inne i kupén. Men var försiktigt när du tar bort plastframsidan för det spricker lätt.
Sen ska det väl också vara en fläkt som ger lite extra skjuts i värmesystemet, den sitter monterad bredvid växellådan uppe i plåten. Se om den startar, annars får du kolla efter kabelbrott eller se ifall fläkten dött.

Lycka till!

3

ÄR det dom stora fyrkantiga plåtlådorna som sitter precis innan avgasröret på varje sida? Det fanns inga rosthål i dom vad jag kunde se. Ska fortsätta felsöka detta imorgon.

Och vad är en eberspächer?

4

Ja det stämmer fast finns bara två. En eberspächer är en bensin/dieseldriven värmeverk som komplettering till bussarnas i övrigt dåliga värme. Den sitter bakom plåten som sitter mitt under bilen.

5

Har testat att dra i spakarna och titta där bak under bilen och kunde varken se att något rörde sig eller något ljud.

6

Ska det låta/röra sig mycket där bak för det hände verkligen inte ett skit när man justerade spakarna. Kan vajern ha gått av? Hur går vajern? Vad kostar en ny vajer?

7

Ok har diagnotiserat lite. Var en avrostad vajer på passagerarsidan som drar i en spak som sitter på ett rör som går ut i lastutrymmet under flaket som sedan går ut i karossen (!). Detta torde alltså vara värmen. Låste fast spaken där bak i det främre läget då jag antog att det var på "Varmt" men trots det kommer bara iskall luft. Jag kom även fram till att luften måste gå in i karossen sen genom frammdörrarna genom hålen där och sedan bakom instrumentbrädan ut i kupén. Kände på röret i lasutrymmet. Det var inte varmt inte heller blåste det i hålen vid dörrarna. Behöver assistans!!!

8

Så nu har jag fixat det hela. Fläkten suger ju in luft från karossen och inte blåser ut ICQ/ad Som nån slags återcirkulation. Den fläkte fick ingen ström så detta är åtgärdat och nu kommer det varmluft in i kupén!

En sista fråga bara. Ska fläkten där framme under instrumentbrädan skjutsa på varmluften eller är den endast för kallluft?