1

Hej på er ICQ/ab

Det är så att jag har en 2076cc motor. Tänkte denna sommaren köra med 1.25 Vippor och har inte en susning
om vilken kam jag ska välja....  Jag vill ha en kam som funkar bra över hela registret. Vilket kanske är svårt.
Men huvudsaken är att bottenvridet ska finnas där så man inte ska behöva varva som en idiot för att kunna komma iväg.

Alla råd och tips mottages tacksamt för det börjar bli dags att få ihop motorn snart.
Tack på förhand! ICQ/ab  //Robin

2

Bara en liten undran ..i vilket fordon kommer den att bo?
buss. bubbla eller annat?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av mettis (2014-03-03 21:20:12)

Original eller W100 (jag har W100 med 1,25 vippor i min Husvagnsdragare, men med facit skulle jag lika gärna valt original...Max varv/effekt i min ligger på 5000, och den har låg, fin tomgång och lågfart med Dellorto 40:or)

Tittade på din sida på Garaget.org, och med din spec hamnar du på 8,3 : 1 i komp med 1,4mm vändhöjd.. (8,6 : 1 med 1mm) i o m 62cc toppar.
Är ju lite lågt, -byter du till en 84mm vev blir det vettiga 9,1 : 1  ICQ/ae

Sådär kan man hålla på ! -Bara mina tankar, Mettis  ICQ/ad

4

Michaelth: Det är tanken att den ska bo i min bubbla. Men jag går i tankarna att kanske sälja motorn i vår.        Så därav tänker jag mig att jag vill ha en kam som funkar bra över lag, om det nu skulle gå att lösa.

Mettis: Okej gött då vet du vad jag har för prylar. Vi får se vad som händer ICQ/ab

5

Hur vet du vilka vippor du ska ha om du inte vet vilken kam du ska ha?

Det går att få vilken kam som helst att fungera bara det är rätt helhet men då måste du även berätta vilka övriga komponenter som ingår.
Jag har kört 2,4-liters 240 hk motorer med FK89 som haft bättre körbarhet än 1915 med W130.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jag vill ha 1.25 bara för att jag inte vill ha så mycket lyft, körde med 1.4 i somras men det frestade så mycket på grejerna tyckte jag... Hade helst velat sälja iväg alla motordelar som ett komplett paket för jag har tappat suget. Men man får ju inga pengar för det i jämförelse med en fungerande motor.

7 Senaste redigerad av MattiasT (2014-03-04 10:05:00)

Kamaxlar gjorda för utväxlade vippor är snällare mot grejerna (lyftare, flyt etc.) än dito för standard. I och med utväxlingen i vippan så kan ramperna göras "snällare".
Såg på din Garaget sida att du kört FK8 med 1.4:1, så det är ju korrekt matchning.
Det är ju inte helt ovanligt att vipparmarnar idag ger mer lyft än specat. Har du kollat hur mycket lyft du får?
Har du möjlighet att backa/avancera kamdrevet? Dvs, fick du med offsetbrickor som ger 0/2/4 grader justering? Isf har du lite att leka med där också för att flytta registret.
Sedan skulle jag, precis som Mettis nämner, försöka få upp kompet lite till den kammen.



Mvh
Mattias

8

Fk8 och 1,4 är snällt jämfört med exempelvis W110 och 1,25 så vilka vippor man använder är inte avgörande för slitaget.
Vad var det som slets mycket med 1,4?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Jag kommer inte ihåg hur mycket lyft det blev men har det nog uppskrivet nånstans.
Möjlighet finns att justera kamdrevet. Kompet skulle defenetivt behöva höjjas det håller jag med om.

Problemet jag fick var att vipporna gick ner sig, nockarna på kammen var också lite nötta..
Jag körde med så kallade SLR slipade OEM lyftare till att börja med förra våren.
Två av dom blev helt utnötta på mitten.. Satte i nya STD lyftare efter det, och dom ser fina ut efter sommaren.
Kollade upp så att inte ventilknaster gick i ventilstyrningar och så att inte ventilfjädrarna bottnade.
Det fanns mer än tillräckligt med spel mellan lyftarna och nockarna på kammen när de låg löst och lyftarna snurrade även lätt. Har kollat massa saker men har inte funnit vart problemet ligger...

10

Slitaget beror inte på vipporna. Vad hade du för olja?

Du har toppar som ska kunna leverera en bit över 200 hk med mera komp och fina ventilvinklar. Jag har såna toppar och den motorn de satt på senast gav nästan 220, det var en 78*94.
Med en "för liten" kam så kommer motorn att bli ineffektiv pga för låg gashastighet. Så mycket mindre kam än FK8 ska man nog inte ha.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Provade olika.. Gjorde ganska många oljebyten men jag har för mig att jag körde med Castrol mineral 15w50 och mekonomens 15w50. Även 15w40. Det var ett tag sen jag var i garaget och höll på så därför är jag lite ringrostig i minnet  ICQ/ae Allt strul jag haft har gjort att jag tappat suget och motivationen. Motorn plockades ner i höstas och sen dess har den legat i delar. Det är första gången jag gjort något sånt här så man får väl räkna med att något blir fel på vägen antar jag  ICQ/ae  200 kusar hade varit trevligt Svwerker  ICQ/ad