Tack! Det där var bra dokumentation! Har vart till garaget en kortis å bytt nålventil till en ny och det gjorde ingen
skillnad. Nu tänker jag skaffa en annan förgasare, fördelare och tändspole. Sen tar jag bussen till Säter på rehabilitering om det inte hjälper. Trevlig kväll!
Mitt råd är byt inga delar förrän felet är lokaliserat! Hur hög är recistansen i tändkablarna? Hur högt är bränsletrycket?
Vacuum i insuget?
För att mäta vacuum i insuget tillverkade jag en fläns av 8-10mm aluminium och borrade ett hål i den där ett rör trycktes in. Vakuumet för en normal frisk motor ca 18-21tumHg.
En vakuummätare för bil verkstadsbruk är billig och kan också användas för att mäta trycket från bränslepumpen. Det trycket för en förgasarmotor skall vara ca 0,15...0,25 bar (0,3?) . Är trycket högre blir det problem med flottörventilen.
Nu har förgasaren åkt i ultraljudstvätt ett par timmar. Ska försöka montera dit den i kväll, återkommer med vad det blev av det 
Tack för svar! Jag har monterat tillbaks gasaren utan en smula bättring. Har även kört den med en 30 pict som jag vet är riktig och den är lika med den. Om man tar startgas och sprutar i insuget samtidigt som man gasar så svarar den rent från tomgång och upp. Jag provade också att spruta på insugsröret hela vägen utan reaktion. Även nu blir stiften kolsvarta. Jaja, tur man har en buss med L-jetronic att trösta sig med 
Gammal/dålig bensin??
Tankad med 10 liter 98 för nån dag sen..
Kan det vara soppapumpen som ställer till det? Även orginalpumpar kan ju ge för högt tryck.
Prova att koppla bort slangen från tanken och proppa den. Borde gå att köra en stund på soppan som finns i flotörhuset. 
Du kan även ta en liten spegel och en ficklampa så kan du titta ner i förgasaren för att se om det rinner soppa ner i förgasarhalsen. Man ska aldrig titta ner i en förgasare direkt när motorn går.
Ingen hit om den baktänder! 
Påståendet om gammal bensin har jag hört många gånger. Jag brukar säga: Byt då! Sedan brukar jag hälla den gamla bensinen i tanken på någon av mina bilar och köra utan bekymmer.
Ska testa det. Men det känns som att den inte kan få i sig nog med bränsle ändå på nåt skumt vis eftersom den vaknar till med startgas? Har nu fått för mig att jag ska ta av insuget och provtrycka det. Jag funderar på om det kan vara något innanför aluminiumet. Typ att det är hål mellan insug-förvärmning? Har nog en fördelare att låna också från en bil som går som den ska, blir nog steg ett att prova den.
Är nog nämnt förut i den här tråden men ändå: vilken typ av tändkablar/tändstiftshattar sitter på?
Kolkablar kan hitta på allt jävla spök när de blir gamla.
Enklast att kolla om man inte har multimeter och kan mäta resistansen: starta motorn i kolmörker och titta efter gnistor som hoppar hit och dit.
Det sitter ett kit från Classic vw på. Inte någon deluxe-modell utan typ standard. Jag har kännt lite på dom och försökt provocera fram ett fel på dom med motorn igång men utan resultat. Jag funderar på om det ändå kan vara tändningsfel när den glatt varvar upp med startgas? Tänk vad jag längtar tills jag vet vad som är fel 
Var tyvärr fel fördelare i bilen jag skulle prova med. Men jag har konstaterat att insuget är tätt. Tändkablarna har en resistans av 0,5 ohm, är det ok?
Framsteg! Tog en fördelare ur en alldeles för ny bussmotor och satte i och nu är bilen körbar
Ska ta isär den gamla i molekyler, såg en kanonbra tråd här på forumet om att renovera fördelare. Tack för alla förslag!
39 2014-03-02 12:42:19 Senaste redigerad av janzon (2014-03-02 12:44:19)
Om det är en fördelare med vacuumklocka kan det vara en felaktig/felmonterad brytare som kortsluter mot fördelar huset
Då kan den gå ok medans det är tillräckligt vacuum som flyttar brytarplattan från kortslutningen.
/Mikael
Framsteg! Tog en fördelare ur en alldeles för ny bussmotor och satte i och nu är bilen körbar
Ska ta isär den gamla i molekyler, såg en kanonbra tråd här på forumet om att renovera fördelare. Tack för alla förslag!
Vad var det jag sa...
(redan i inlägg 19)
Jag tryckta att jag kände igen flera av dina symptom och även dina tankegångar sedan jag förra våren och hela försommaren höll på att bli tokig för i stort sett samma problem.
Ja se på fan! Jag hade lite svårt att komma fram till tändfel när den gick med choke i.. Men man får vackert inse att man har mycket att lära