1

Har läst i någon tråd att det kan va problem med AD Motorn om det är något strul med fördelaren.
Undrar vad fördelaren original har för identitet nummer etc.?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-01 18:44:33)

Beror lite på årsmodell. Om man bortser från USA specade och andra udda modeller:

Från årsmodell 71 (1/8-70):
113 905 205 AJ, Typ2: samma eller 211 905 205R (dessa har samma kurva)
Från: årsmodell 72 (1/8-71)
113 905 205 AL eller 043 905 205, typ2 fick "AL" redan 28/6-71, men bytte sedan till 211 905 205 S (har samma kurva).

Det är mer att para ihop rätt förgasare (pict-3) med rätt fördelare. Samma fördelare satt även på 1300dp. "043an" (Bosch 0231 170 034) var även utbytes fördelaren och fanns tills nyligen som mexikansk utbytes (vw 043 905 205 ZB) i bra kvalité sas det, men har nu gått ur produktion. Den har också kopierats, vanligast är Kina kopior i varierande kvalitet som man kanske ska se upp med. Kallas vanligen "034" efter de sista siffrorna i Bosch numret.

043(/034) och AL går att byta mot varandra. AL har faktiskt en rätt gedigen konstruktion, den enda nackdelen är att det kan vara svårt att hitta en hel vakuumklocka, AL har en egen modell som vad jag vet ej nytillverkas.

3

..kan val tillägga att det finns fler 043 905 205 med olika bokstäver efter, som inte är samma. så att ingen blandar ihop dem ICQ/ad

4

Finns det någonstans man kan hitta dom olika fördelarnas tändkurvor?

Anders

5

Men om man som exempel tar en ad motor ex 1973 1303s så var den utrustad med någon av dessa fördelare.
Men förgasare Solex  34 pict 3 finns denna i olika utföranden så den passar just 73:ans fördelare  exempelvis?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

6 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-02 14:10:35)

Vad jag vet så fungerar ovanstående fördelare med alla 34 pict-3 förgasare.

Med det sagt så finns det olika 34 pict-3 (olika bestyckning och utförande beroende på år och bilmodell). En AD från 73 hade 113 129 031Q. (Står på alubrickan som sitter fast med en av överdelens skruvar.) Men det är ju mer för bestyckningens del, för fördelaren spelar det ingen roll. Du kan ju tex hitta samma fördelare i en 1300motor med 31pict-3.

7

En hel del finns i original verkstadshandböcker och kanske andra, men det går säkert att leta rätt på nätet också.

Är det någon speciell du är ute efter?

Atrox skrev:

Finns det någonstans man kan hitta dom olika fördelarnas tändkurvor?

Anders

8

Min fördelare  VW no:113905205 AL   Bosch no: 0231146101   + har även beteckningen JFU 4

Till denna har jag en Bosch vakumklocka som har nummer 461 fråga är detta fel eller rätt kombination??

Mvh Återfall

9

Det är rätt ICQ/ab

10

Nu kanske man inte ska kladda för mycket i den här tråden, men det är ju ändå fördelar frågor jag kanske blir ursäktad, Bosch nr: 0 231 146 101 Vw nr: 113 905 205 AL till min AB motor, sen är jag bara nyfiken på skillnader på olika fördelares tändkurvor för jag köpte mig en 123 tune fördelare och den går ju att programera som man vill.

Anders

11

Folkvagn vw etc. Är en trevlig hobby men om det inte fungerar som det ska under en längre tid då är det helkass.
Har en bil med as motor bra komp o oljetryck mm men sjunger inte som det ska . Har bytt allt systematiskt insugspackningar,
bensinpump ,förgasare,fördelare,tändkablar.mm.Där är ej heller något överslag någon skrev att fördelaren kan strula om det är fel på
vakumklockan .Har jag rätt vakumklocka ,hur mycket förtänd ska maskinen vara egentligen. Vad är en 123tune fördelare.?

Mvh Återfall

12

Det är en programmerbar helt elektronisk fördelare,
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=98
Har bara provkört den en liten sväng, så jag kan inte uttala mig så mycket om den än.

Anders

13 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-03 00:22:42)

Vakuumklockan, 461, är rätt till 113905205AL fördelaren. Den läcker inte?  Om du tillsätter vakuum (enkla sättet är att suga på munstycket och täppa till med tungan) så skall manöverarmen inte röra sig tillbaka långsamt på någon minut.

Vad har du testat med för andra fördelare? Ser man till fördelaren kan också vikterna kärva eller om man har ett stort glapp i fördelarens axel eller sliten brytarkam kan tändningen bli helt åt skogen.

Detta är tändfördelningskurvan för bl.a. ..AL fördelaren. Värdena är för testbänk och grader och varv på fördelaraxeln. Vevaxegrader/ motorvarv är ca x2. "Grov"-Testar du i bil kan du koppla bort vakuum slangen och plugga (slangen till/mot förgasaren). Centrifugalregleringen skall då ge 6-12grader vid 1500rpm, 22-25grader vid 3800rpm (Max). Det går att mäta ut graderna på remskivan (omkretsen/360= hur många mm 1 grad är) och kolla med stroboskop. Du kan också därefter suga på vakuumslangen till fördelaren, och ska få ytterligare 8-12grader (max vakuum). Har man en vakummätare kan man istället koppla denna på vakuumledningen mellan fördelare-förgasare. 200mmHG skall ge 8-12grader. Sätter du en avstängningsventil mellan vakuummätaren och förgasaren kan du också stänga den och se att du inte tappar vakuum från maxläget (läckande vakuumklocka).

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/438C46C0-DDA5-4B5C-B82D-488C3CAD6C23-1876-000001E71C047D3A_zps551c05a1.jpg

14

Fördelarens vakumklocka fungerar perfekt o vid stroboskob ser man tydligt att den arbetar men ska kolla detta extra .Ska även
kontrollera med vakummätare vilket inte är gjort tidigare.

Mycket bra information!

Mvh Återfall

15 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-03 12:14:59)

Då kanske det är något annat än fördelaren?

Glömde skriva att kurvan för 043905205 är samma som för 113905205AL och 211905205S i grafen. "043" ersatte bara AL senare under produktionen. Typ2 (1600) fick en 043905205B senare fast med lite annorlunda kurva och augusti 75 (årsmodell -76) 043905205L (i samband med att dess 34 pict-3 ändrades lite)

113905205AM som syns på bladet är för automat och ersattes med 043905205A (samma kurva).

16

Det kan vara något med avgassystemet som är ett ormbo med dubbla hideaway dämpare vad jag misstänker har lösa skivor innuti då det kan skramla. Har trott att det fanns något föremål i fläkten har haft kåpan,fläkt
generator av o hittade något som skulle ge ett sådant ljud . Men startade upp efter denna rengöring med samma ljudeffekt (Missljud) tog av fläktremmen o fick då samma resultat. Ska prova med en originaldämpare
i veckan.Mycket tacksam för alla vettiga tips speciellt med kvalite.

Rolf i Degeberga

Mvh Återfall

17

Jag har just skaffat ett AD-block till min dubbelhytt från 1975 i vilket det satt en fördelare. Jag är osäker på om fördelaren är rätt till denna motor, då den bara var ditstoppad. Vet alltså inte om den riktigt hör dit. 

Fördelaren är en JFU4, 113 905 205 AM

Någon som vet om den är rätt?

/Tomas

18

skicka skrev:

Jag har just skaffat ett AD-block till min dubbelhytt från 1975 i vilket det satt en fördelare. Jag är osäker på om fördelaren är rätt till denna motor, då den bara var ditstoppad. Vet alltså inte om den riktigt hör dit. 

Fördelaren är en JFU4, 113 905 205 AM

Någon som vet om den är rätt?

/Tomas

Då skall det var rätt ok med rätt förgasare 
brukar det bli jätte bra Men glöm inte bestycka om för E10 soppan
Men dom maskinerna satt i 1303s

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Hur gör man det, bestyckar den för E10 alltså?

Kan man göra mer än att byta till packningar (som tål E10) i förgasaren?

20 Senaste redigerad av PPRMicke (2022-10-21 09:12:34)

skicka skrev:

Hur gör man det, bestyckar den för E10 alltså?

Kan man göra mer än att byta till packningar (som tål E10) i förgasaren?

Bestyckning = att byta munstyckena
Om jag säger så här E10 går 3% för snålt  E5 går 1.5 % för snålt ( det är lätt att räkna upp på det munstycket som sitter i förgasaren
Men soppa har även ändrat sig från 70 talet o nu
Co på minst 2.5% 
Hur man ser det Ta ur ett tändstift  kolla på färgen  är dom Vita så får den för lite mat
Då går dom varma om dom går Över 2.5% i Co
Det hjälper INTE att köpa en ny förgasare o tro det funkar såvida inte den köps av en förgasar firma  som kan
Samma med usa soppa som är OLIKA  våran svenska soppa

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

:-)

/Tomas

22

Gammal tråd men mycket intressant för mig. Jag har en 113905205AL fördelare. Min vacuumklocka är en 461 och den läcker. Verkar att vara svårt att hitta ny. Finns det någon ersättare som kan byggas om för att funka? Finns det renoveringssatser?
Några andra tips och idéer?

23

Här finns en till salu, den kostar kanske lite väl mycket?
https://www.car.gr/parts/view/333713700 … opiesis-vw

Mig veterligen så finns det inte någon annan ersättare, men jag är inte expert.

Mvh
Johan

/Johan