Kan också var intresserad av material..hur mycket får man ut på ytan?..skulle behöva till 4 membran..vad blir priset?Bra gjort att ragga upp materialet..härligt med folk som lägger manken till.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Renovera bränslepump (30hk)
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kan också var intresserad av material..hur mycket får man ut på ytan?..skulle behöva till 4 membran..vad blir priset?Bra gjort att ragga upp materialet..härligt med folk som lägger manken till.. 
Om du tar hem så köper jag också, perfekt att ha hemma passar ju säkert till gräsklippar'n o andra motor pryttlar 
Jag är på också, kan ta till 5 satser direkt, förutsatt att det fungerar naturligtvis.
…också intresserad! Bra initiativ!
Jag har inte räknat på det exakt, hade tänkt att först få in min provbit i bilen och testköra med den ett tag innan jag ens tänker på att ta hem något.
Men som riktmärke: 150kr för bit som är 25x25cm. Mitt membran/pumphus är ca 82 mm i diameter så från en sådan bit får jag ut membran till 3 pumpar. Det är nog minsta biten jag styckar upp om det blir aktuellt, får man över så visst är det perfekt att ha hemma till andra membran till gräsklippare, förgasare mm. Blir det fler än 10 sådana bitar bokade blir priset troligtvis billigare.. men som sagt innan jag lovar något skall jag testa hur det fungerar i bilen.
I så fall vill jag ha 2 ark.. 
Håller med föregående talare. 
Då verkar det ändå finnas tillräckligt med intresse för att beställa om det fungerar. Egentligen går det väl inte 100%igt att uttala sig förrens år framåt men en hum kanske man får med kortare testperiod.
Bränslepumpen ligger ihopmonterad på köksbordet och tänkte montera in den i bubblan ikväll om bara ryggen vill sluta värka.
Jag tar gärna två ark om det blir av!
Jag är på!
Då var bränslepumpen med nya membranet monterad. Fungerade prima på rundturen runt byn, inga läckage och eller andra missöden. Så nu återstår att se hur det utvecklar sig.
Hur länge tycker ni testperioden skall pågå innan man vågar beställa hem? På sätt och vis får man nog räkna med att vara en del i forskningen
För jag antar att inte heller eftermarknadsmembranen säckar ihop på en gång. Membranmaterialet skall vara i industrikvalitet, jag är nog mer nyfiken hur min konstruktion/ skruvlösning fungerar i längden.
Jag e också gärna med på två ark
Micke
Då har jag kollat upp och räknat lite mer ifall det skall beställas.
1 ark, 25x25cm 150kr
2 ark, totalt 25x50cm 250kr
Detta om antalet intresserade/ "bitar" är ungefär som nu, blir det några till intresserade tar jag nog hem en större bit och då går priset ner lite + att det kommer finnas om någon behöver i framtiden.
Tar gärna två ark!
Mvh
Sten vW
Vore trevligt med två ark till mig med 
Originalpumpens membran består av 3 membran, 2 tunna o 1 tjockare....har du tänkt på detta?
Så som jag har byggt mitt membran och räknat på så är det 3 skikt ja. Jag har mätt med ett digitalt skjutmått på två "orginal" fast begagnade (bägge märkta APG på metallen och Effbe (?) på membranet) och får tjockleken på samtliga skikt till 0,30-0,35mm. Jag får inte att något skikt skulle vara tjockare, utan det varierar mer var man mäter och till viss del kan det förklaras av membranets toleransskillnader, förslitning och skjutmåttets felmarginal. Det eftermarknads membran (nytt) jag har ligger på också ca 0,3-0,35mm samtliga skikt. Mäter jag alla 3 skikt tillsammans får jag de till ca 1,00-1,10mm, både nytt och gammalt, beroende på mätställe.
Det var ändå intressant att det du säger att ett skikt är tjockare. Har eller kan du mäta på ett NOS vore det jätteintressant.
Nu tror jag inte det spelar så stor roll, jag valde 0,3 mm framför 0,4 mm då jag tror att det är bättre för följsamheten att ligga någon 100 dels mm för tunt än tjockt. Jag har också fått lite mer kött på benen i materialen. En del i att det är 3 skikt är att dåtidens syntetiska gummi skulle hålla, samt att det är en säkerhetsfråga. Tittar man på gamla membran är det översta eller 2 översta skikten mer spruckna/ torra (mest bensinpåverkan). Bensinen kommer förr eller senare torka ut membranen. Dåtidens gummi står dock inte alltid emot dagens bensin (etanol) lika bra. Dagens (industrins) standard på membranen är nitrilgummi som står emot bensin bäst. Viton, som det talats om, står förvisso emot bensin bra, men är inte lämplig och används inte som bränslepumpsmembran (saknar förstärkning/ tål inte mekanisk påverkan lika bra) Dagens gummimembran har dessutom nylonförstärkning och tål mekanisk påverkan bättre än bomull, som användes förr. Det är dock stor skillnad på kvalitén på nitrilgummi, "stormarknadsgummit" står generellt inte emot bensin lika bra som gummi i rätt industrikvalite.
Detta skall vara nylon/nitril i industrikvalitet för membrantillverkning.
Jag har NOS Effbe, men jag har inget digitalt skjutmått. Ett känns tjockare än de andra två.
Sen för vidare renoveringar av pumpar, så har jag NOS fjädrar o nedre metalllänkage från Pierburg till just dessa pumpar. Ca 100 stk av varje.
Det var som tusan, är klart intresserad av ett par av varje om du kan tänka dig att skiljas från dem.
Är det fjädern till membranet?
Länkaget i de nya satserna (de med dålig kvalitet i membranet) känns som ett skämt i jämförelse med orginal så jag har återanvänt det gamla. En annan sak jag skulle vilja få klarhet i är fjädertrycket i en NOS fjäder. Den som följer med repro-satserna har betydligt högre motstånd, som jag inte tycker enbart kan förklaras med ny vs sliten. Det intressanta med detta är att förutom slaget på pumpstången/rätt antal packningar, så har fjäderspänningen stor betydelse för bränsletrycket. För hög spänning = för högt tryck = risk för överflödande förgasare. Ventilbrickorna i nya satsen har jag dessutom upptäct håller sämre tätt än gamla slitna och då har jag ändå polerat in dem.. Så egentligen är det inget i de nya satserna jag vill använda.. Du råkar inte ha dem också? Skulle tro att dessa är i fenollaminat/fiber, så det borde ju gå att söka rätt på också annars.
Nej, de där små fiberbrickorna har jag inte. Mina nya länkage är ju nya gamla, kan se om jag kan fota ett för jämförelse med både ditt gamla o ditt nya repro. vet inte hur man mäter fjädertrycket heller. Kan ju skicka några till dej, hur många ska du ha?
Har även packningarna över o under bakeliten.
Ja, det är fjädern till membranet.
Repro länkage är lite taffligare pressning på, tunnare plåt (1,5mm mot 2 mm original) och ger bara intrycket av att hålla kortare än använt original. Jag har sett någon bild på nätet där reprolänkaget skurit igenom pumpmembranets stång. Jag har nu 2 gånger hellre snyggat till det gamla, men ett NOS håller väl i minst 50 år till 
Jag har inte mätt fjädertrycket, men det är uppenbar skillnad om man trycker ihop dem. Går att mäta med en våg, att jämföra med ett nos vore ju guld.
Det är en ultrakort testperiod, men är det någon som inte är på om jag lägger en beställning på måndag? Planen är att riva pumpen och inspektera imorgon så att det inte är några tidigt uppkomna konstigheter. Bubblan fräser i alla fall på som aldrig förr
Följande har jag noterat som intresserade:
Michaelth 2st OK
Pompejus 2st
Bdagman 2st
Maganoha 2st
Sten vw 2st
Barndoor51 2st
BengtH 2st(?)
Torpa 2st OK
25hpman 2st OK
TobiasL ?
Bergau?
De med ? efter är för att jag inte vet hur många 25x25cm bitar som är intressant.
Jag kan ta 2 st jag med.
Om möjligt hellre en större bit, i stället för 2 små... men det tänkte du säkert på
För min del, beställ när det passar dig!
Jag är fortfarande på, 2 ark.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Renovera bränslepump (30hk)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.