Är det någon som känner till om det är något att ha? Kvalitet?
Är väl kanske egentligen en bänkborr, dryga metern mellan bord och borr. Remdriven, 5 hastigheter, 220v, 1/2 hk tillverkningsår 1979.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Peerless pelarborrmaskin
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Är det någon som känner till om det är något att ha? Kvalitet?
Är väl kanske egentligen en bänkborr, dryga metern mellan bord och borr. Remdriven, 5 hastigheter, 220v, 1/2 hk tillverkningsår 1979.
Remdrivet är väl överlag lite småkass.
Tror att det flesta gamla grejor som hållit till i dag är rätt okej, särskilt om man jämför med det som kan köpas nytt för rimliga pengar. Är inte Peerless en remdriven gjutjärnsmaskin?
Vad kostar den? En begagnad Arboga E100 bänkmaskin kan du få för 4000 och en golvmodell för 6000 och de spelar i en egen liga jämfört med remdrivna maskiner.
2000kr var utpriset men köper jag försöker jag nog pruta några hundra.
Hej!
Jag har en likadan av annat fabrikat, googlade, bildsök "peerlees drill".
Misstänker att de säljs under olika varumärken.
Tja, kvalitén på sådana här maskiner är ju oftast i relation till priset.
De remdrivna är väl mer för hobbyändamål, medan de med växellåda är för proffs.
Som vanligt när det gäller verktyg, vad skall du ha den till? Vilken precision behöver du?
Jag förstår att du skall köpa en begagnad, om den är från -79. Kolla då eventuellt glapp i spindelaxeln, kolla chockens kondition, kolla hur det går att sänka och höja maskinen, lyssna på motorljudet, lyssna på ljudet från transmissionen. Litet som att köpa begagnad bil...
Men det är ju inte direkt några hi-tech rymdskepp det här, ganska simpel mekanik, och troligtvis finns det reservdelar, lager och motor är säkerligen standardprodukter.
Det är väl spindelaxeln som kan vara kritisk, det skall vara lätt att demontera chocken, och den skall även sitta ordentligt fast. Tag tag i chocken med ena handen och i sekundära remskivan med andra handen, känn om det glappar. Remmen skall vara av standradmått, typ kilrem som kan hittas lätt som reservdel.
De elektriska komponenterna kan ju bytas ut lätt, den skall helst ha en nollspänningsbrytare och gummikabel.
Sedan borde ju priset vara "bra" om maskinen är från -79.
Jag använder min maskin till enklare "bonnmekaniska" håltagningar, samt till en del snickeriarbeten, då duger den, ger ju betydligt bättre precision än handhållen borrmaskin.
Till mer avancerade jobb använder jag en större maskin med växellåda som står i en verkstad jag har tillgång till.
Jag har alltid saknat en pelarborr, visst det borras inte ofta men när behöver det så önskar man alltid att man hade så att man slapp planera in och låna. Så hobbybruk beskriver nog behovet mest. Jag är även begränsad av att det måste vara 230V.
Får för mig att verktyg från 79 står sig rätt bra mot nya kinaprylar.
Såg denna på blocket, finns också på orten. Sliten kona..?
http://mobil.blocket.se/sodermanland/Pe … 12&w=1
Om den är sliten i konan skall du dra öronen åt dig. Det är på konan som chocken sitter endast med friktionspassning (eller vad det heter) om den yttre konan på spindeln, eller den inre i chocken är sliten slirar chucken, eller ännu värre, den trillar av. Spindeln skall även ha en inre kona (ihålig axel) där man kan sätta i borr direkt, som då har ett koniskt skaft, det finns även adaptrar för olika dimensioner på dessa konor, vet ej vad konorna heter, men de har säkert nån benämning.
Jag ha lärt mig att man skall tvätta konan med lösningsmedel, och sedan stryka på vanlig krita, vet ej riktigt varför, kanske för friktionens skull, men det är tydligen en gammal verkstadsteknisk kunskap som går i arv...
Annars är fördelen med Arbogamaskinen i annonsen att den har två elektriska hastigheter, och ett antal, fyra, mekaniska växlar. Ibland har de backgång också, men det är inte så vanligt.
Men det borde ju finnas resevdelar, som kanske kostar en vacker slant, vad vet jag?
Sedan kan det ju vara bra att ha ett koordinatbord på själva maskinens bord, men bra koordinatbord är svindyra.
Klart att den maskinen du funderar på är bättre än nya kinesmaskiner.
Med rätt kunskap, är det inte så himla svårt att fixa trefas det som förr kallades "tre-åttio" alltså 400 volt... Men man skall ju ha en speciell behörigthet för att koppla sådant. Jag har mina maskiner i ett f.d pannrum, där det fanns trefas indraget till cirkulationspumpar, men det blev ändå tvåfasmaskiner med vanlig stickpropp...
Kan ju vara så att stora maskiner, kanske inte borrmaskiner då, kan dra mer ström än vad ditt el-abonnemang eller elanläggning tillåter.
Hade länge några olika handmaskiner med borrstativ, vilken jäkla skit egentligen, att man bara orkade rigga upp maskinen och stod ut i det högfrekventa oväsen som gamla glappa boschar och black & deckrar åstadkommer... Därför lider jag av tinnitus...
Tack för alla svar. Då vet jag att remdrift är tecken på lite mer budget. Hoppar nog över peerlessen, var kanske lite lite dyr/ för vad man får?
I garaget jag hyr för att meka i ingår el, men ingen 3fas. Jag skulle kunna teckna egen el men då skulle elen vara dyrare än garaget.
ska du aldrig fräsa nåt eller borra hål över 15-20 mm duger en remdriven 380maskin hur bra som helst. har faktiskt planat en b20 topp i min men skulle inte rekomendera det!
Ok, då faller det kanske mest på min begränsning till 230V att skaffa något ordentligt. Kanske får bli något billigt krafs för att borra hål i glasdpinnar e.d. i garaget och så får man väl vackert förtsätta tigga om lov om något "större" behöver göras.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Peerless pelarborrmaskin
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.