Snyggt 
Grymt!!!
Pulver is da shit!
Så ja nu är det bara att jobba vidare
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det blev helt ok för att vara en garage lack
Motorluckan lämnades bort för PMB blästring. Kan verkligen rekommendera den metoden. Ingen åverkan på plåten, luckan såg ut som den kommit direkt ur pressen!![]()
Fixade en försänkning då det var lite tajt mot vevhusventilationen på torpedväggen.
![]()
Därefter lack. Lämnade bort luckan och dörrarna till en lackerare.

Det blir Kanonsnyggt !!! 
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Riktigt läckert 
Tackar!
Gummilisterna runt fram och bakrutan var spruckna så jag bytte dom. Det var lite pilligt att få prydnadslisten på plats men med en elkabel, såpvatten och lite trixande gick det. ![]()
![]()
Passade på att klä om "hatthyllan" när rutan ändå var ur bilen.![]()
Tog en kompis till hjälp för montering i bil. Gick faktiskt smidigare än jag trodde. Inget en elkabel och en flaska med såpvatten kan fixa

Det går undan här. Blir fint detta!
Jo det går undan när allt redan har hänt
Eftersom jag inte startade tråden vid inköpet försöker jag lägga upp vad som skett i någorlunda kronologisk ordning.
Aha I see! Gör väl lite lika med senastebilen själv.
ögongodis till kärra! 
Jag tröttnade på diverse tillhyggen för att hålla uppe motorluckan då jag inte kunde ha original fjädrarna. 2 st gasdämpare köptes och sen lite mätande och provande tills jag hittade ett ok läge. Tog lite dubbelhäftande tejp och provmonterad konsolerna innan hålen borrades.![]()
![]()
Gud va smidigt och cleant! Nåt sånt kanske man ska ha på luckan i bak på bubblan då jag har ett gap bak så passar inte fjädern mer. Finns dock att beställa i USA och flera platser säkert!
91 2014-02-25 20:57:03 Senaste redigerad av rickard m (2014-02-25 20:57:45)
Otroligt snyggt bygge! Dock bör man montera tjocka änden uppåt för längre livslängd på gasfjädrar 
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Köpte mina gasfjädrar från en firma i Danmark. De funkar riktigt bra.
En annan liten detalj inför Europa resan till EBI i somras var att förbättra bromsljuset. Jag löste det med LED och ett par magneter+ 2 skruvar.
LED ljuset är gömt inne i luckan under luftgallret så det näst intill osynligt när det inte är tänt. Inga hål behövde borras.
![]()
![]()
Lägger upp några träffbilder från i somras som omväxling.
European Bug In #5
Visade sig bli ett äventyr genom Europa.
Resan startade i regn, och fortsatte i regn... Små nervigt att ligga på Autobahn med immiga rutor då jag saknar värme/ventilation.
Någonstans genom Tyskland var det lunchdags. När jag skulle köra ut från parkeringen var infarten lite för hög i förhållande till gatan så det blev tvärstopp.
Blev hängande på tröskeln och rev upp ett hål ca 15-20 cm knycklad plåt. Framme vid övernattnings stället fick jag låna en slägga av hotellet och bankat till det värsta.
Tröskeln är för övrigt lagad och lackad igen.
Dag 2 forsatte i regn, mer regn men till slut var vi i Chimay.
Dag 3 Lördag åter regn men det klarnade upp på eftermiddagen.
Dagen avslutades med en mycket trevlig foto session. Mycket proffsig fotograf.

Finns lite bilder på dessa länkar:
http://www.volksworld.com/wallpaper/195 … wallpaper/
http://www.volksworld.com/blog/1959-low … t-of-2013/
http://www.volksworld.com/wallpaper/195 … -beetle/2/
Dag 4 Söndag var det SOL !![]()
Bakom mig skymtar en annan svensk finfin Ghia Cab.
![]()
![]()
Asså den e ju så galet snygg!!!
Härliga bilder 
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar
Tack! Har många bilder från Volksworld fotograferingen men vet inte hur det är med rättigheter att lägga upp dom här.
Så vad händer i garaget denna vintern.
Träffade växellådsbyggaren Mats Herrlander på Dyno Day i höstas. Jag tyckte inte "nummerlådan" gjorde motorn rättvis så vi diskuterade lite alternativ. Sagt o gjort, ny låda fick det bli. Medans Mats skruvade låda rev jag ur motsvarande ur bilen.![]()
I november var jag och hämtade den nybyggda lådan i Skåne.
Utväxling enligt följande:
#1 3,785, #2 2,059, #3 1,260, #4 0,883,
R/P 3,875
Diff. 15/10, HD-gavel, Svetsade drev o lite annat knep o knåp av Hr Herrlander.
![]()
Riktigt Vackert!!...
men tänk...allt detta jobb på en "Folka" ??
mv h R
Lite annat smått. Var så trött på den bakre eftermarknads plåten så jag fick fatt på en original plåt från en 34hk som modifierats. Fick ändra formen i bakkant för att få den att passa i bil, men i övrigt passar den sååå mycket bättre.
Pga byte till ett Berg gasreglage fick jag köpa en begagnad 30 hk kåpa. Eftermarknadskåpan har som ventilerats i andra trådar roterade hål för generatorn, så istället för att fila upp hålen på Berg staget blev det byte till en original kåpa.
30 hk kåpan fick justeras i underkant samt "lånade" jag inpressningen för bulten i motorblocket från en annan skruttig kåpa jag hade.