Jag har en 1300 motor ombyggd till 1835cc , portade planade toppar, dubbla Weber IDF 40 samt Engle W100 kam.
Det sitter enkla fjädrar och standard vipparmställ.Jag har blivit rekommenderad att byta ut vipparmstället mot nåt som håller bättre,
Nu till frågan vad ska jag sätta dit? Ska jag skaffa bara vipparmsrepsats isåfall vilken sort? Eller ska jag satsa på hela stället med utväxling och ev.dubbla fjädrar?
Motorn ska sitta i en Porsche Speedster replika och hoppas på 90-100 hk
Tacksam för råd! Kjell
Axlar med skruvade ändar med original vippor funkar bra. W110 vill påfallande ofta ha dubbla fjädrar, speciellt med lite större tyngre ventiler.
Ali G
Tack! då borde jag kunna köra med enkla fjädrar då!
Vilken axel rekommenderas? CSP har en för 625:-,Dalhems(Empi) 575:-,Dalhems(GB)970:-
Kjell
Av egen erfarenhet skulle jag undvika Empi. Vet inte om jag fick ett måndagsexemplar av ett par 1,25 vippor av märket Empi, men de var stört omöjliga att få till rätt. Ledsnade och köpte mig ett par från CB istället, och de var som en dröm att ställa in. Eftersom du bara nu ska ha axeln kanske den fungerar bättre. Min läxa var att köpa billigt blev dyrare i slutänden. Bara mina ören...
/ P
Ghia 1968
Tack! då borde jag kunna köra med enkla fjädrar då!
Vilken axel rekommenderas? CSP har en för 625:-,Dalhems(Empi) 575:-,Dalhems(GB)970:-
Kjell
Du kanske klarar dig med enkla fjädrar. Det brukar synas på kammen och lyftarna efter några hundra mil om det var fel val. Blir stutsmärken på kammens bakramp och pitting (som små kratrar) på lyftarna.
GB är överkurs. EMPI's axlar vet jag inget om men det känns inte troligt att de skulle ha tagit fram en kvalitetsprodukt helt plötsligt.
Har du kontakter på någon mekanisk verkstad så finns ju möjligheten att bygga om originalaxlarna.
Kolla dina vippor så att de är friska.
Ali G
Det går bra med enkla fjädrar vi varvar 6500+ med W110 kam och enkla och det funkar.
Han har ju en W100 kam och där är det absolut inget problem med enkla fjädrar...
Saxat från Aircooledparts.net
"
The Engle W100 Classic VW Bug camshaft grind is designed for 1.1 or 1.25 rockers, and it's specs are .383" Cam Lift, .420" Valve Lift (1.1 Rockers), 276 degrees of advertised duration, and 236 degrees of duration at .050", on a 108 Lobe Center.
This is an excellent low-end cam for you guys on a tight budget. It will work with the stock carburetor (rough idle), or a centermount 2bbl. It will idle like stock with dual 1bbls or dual 2bbl carbs.
This cam works great even with stock heads, but as headwork is increased it's performance will too! Expect a powerband of idle to 5500 RPMs
You can get by with HD Single Valve springs and Bolt On Rocker Shafts. Use a compression ratio of 7.5-8.25:1.
If you choose to use this cam with 1.25 rockers, you will extend the top end to 6200, but DUAL SPRINGS ARE REQUIRED".
Han har ju en W100 kam och där är det absolut inget problem med enkla fjädrar...
Javisst fan. Läste fort men fel.
Det går bra med enkla fjädrar vi varvar 6500+ med W110 kam och enkla och det funkar.
Finns många som gör det, tills de sett kam och lyftare. En del byter uppfattning då, andra inte för det beror på mer än en parameter.
Personligen varvade jag max 6500 med min men inte förrän jag monterade dubbla fjädrar, den ville inte varva innan. Fanns ingen anledning att varva mer än 6500 för den gick fortare på strippen när man växlade vid 6300 än vid 6500.
Nu har jag trashat tråden så det räcker. 
Ali G
Jag har en ny sats CB axlar #1643 för 600:- om du är intresserad?
rotbokjell skrev:Tack! då borde jag kunna köra med enkla fjädrar då!
Vilken axel rekommenderas? CSP har en för 625:-,Dalhems(Empi) 575:-,Dalhems(GB)970:-
KjellDu kanske klarar dig med enkla fjädrar. Det brukar synas på kammen och lyftarna efter några hundra mil om det var fel val. Blir stutsmärken på kammens bakramp och pitting (som små kratrar) på lyftarna.
For å unngå pittings: bruk en esterbasert motorolja.
Jeg jobbet med Honda MC i mange år, og de hadde på 80-tallet (og senere) mye problemer med pittings på kammene. En løsning var å bruke Motul 300V competition, 15W50 fullsyntetisk olje. Den har mye sterkere oljefilm (ifølge Motul 22 tonn pr cm2 mot 6-700 kg for mineraloljer), og tåler høyere temperaturer før den blir brent/koks/sot (smører fortsatt 20% ved 280 grader, de fleste andre (8 av 10) hadde sluttet å smøre ved 240 grader i en test foretatt av Yamaha).
Ester har den fordelen at molekylstrukturen i ester binder seg med molekylstruktoren i metall, dvs ester henger "magnetisk" til metall, og man vil ha en tynn oljefilm, selv etter lengre tids lagring. Tror også f.eks. Miller og Royal purple bruker ester.
Ester er 6-8 ganger dyrere enn råolje, så det er ikke billig olje. Smaker det, så koster det.
