Det vore kul att veta era uppfattningar om glömplåtarna. Vilka anser ni fungera bäst till en typ1 eller typ2 motor? Den som från början är avsedd till typ1 eller den som är avsedd till typ3? Dom ser ju som vi vet lite annorlunda ut och jag vet att många använder typ3 plåtarna, för att dom tror att dom fungerar bäst. Men tror gör man ju i kyrkan, har jag hört och det är ju bättre att veta sanningen, om det finns någon?
Jag vet att det finns tester där man mätt motortemperaturen med typ1 kontra typ3 och där vinner typ1 plåtarna.
Hittar inte länken men typ1 rekommenderas.
/Ateisten 
Det var intressant, jag har hört något liknande. Hoppas att fler lämnar sina åsikter.
Typ1-plåten har Typ3-nummer och Typ3-plåten har Typ1-nummer vilket är än mer förvirrande.
Jag har alltid kört med den större plåten men vilken som är bäst kan nog bero på mer än en parameter skulle jag tro.
Ali G
Har det inte nämnts här innan något om att typ 3 fördelade luften bäst på låga varv sen när man varvade och luftflödet ökade är typ 1 bättre för typ 3 skapar en luftbarriär.. Typ.
Problemet med eftermarknads typ 3 är att dom trillar ner på stötstångsrören och med motorvibrationer nöter hål på domsamma. På trimmade motorer funkar typ 1 bäst då man är ute efter högt flöde. Typ tre funkar bäst på hyllan hos mig då jag inte gillar att bygga in cyllarna med plåt. Sen är det ju skillnad om du har 8 eller 10 mm pinnskruv för topparna om typ tre skall kunna hänga kvar. Du får samma effekt med plåtarna som skruvas under kåpan över cyllarna men som inte är lika restriktiv med flödet. En viktig detalj är deflektorplåten som finns i originalkåpor över cyllarna men som saknas i Taiwankopior. När man tar upp kåporna för stora insug bör man svetsa dit en stor deflektorplåt som riktar luften mot avgasens utgång istället för att den blåser ut vid tändstiften. Sen har vi den eviga skrönan om att doghousekåpan skulle vara så efektiv. Tänk efter nu var skapas värmen? Jo vid förbränningen i toppen. Skall vi då ta bort kylning från toppen och leda den till en oljekylare som får dela på ett dåligt flöde med luft. Men nr3och 4 får dålig kylning om oljekylaren sitter i kåpan. Sant. på motorer som har en igentäppt kylare som liknar en kompost. Efter tester nere i Europa på autobahn i 35graders värme med samma motor med eller utan doghouse så med en tidig 30hk kylare med borttaget galler så gick den svalare med kylaren i fläktkåpan. Nr 3och 4 går ca 10grader varmare än nr 1och 2 med en väl fungrande kylare från 50-talet. testa själva om ni tvivlar.
Den här tråden blev verkligen spännande. Dessa typ3 plåtar som förespråkas av vissa firmor som säljer delar till oss, kanske inte är så effektiva som dom säger. Jag har en del polare i USA som bygger motorer och dom förespråkar alltid typ1 plåtarna, typ3 plåtarna används aldrig. En del motorbyggare har sagt att kör du med värmekammare så ska man utan tvekan använda typ1 plåtarna.
Kylplåtarna ovan cyllarna bygger jag alltid om på liknande sätt som Hasse förespråkar. Gummipluttarna vid stifthålen har också problem att hålla tätt, så dessa tätar jag genom att sätta en bättre egentillverkad tätning. Det här med fläktkåporna är verkligen intressant, naturligtvis blir det mindre luft kvar inne i kåpan som ska kyla cyllarna, när man styr ut den till kylaren utanför, men samtidigt så har ju doghouse kåpan ett större fläkthjul. Jag undrar vilka grader luften har när den har passerat doghouse kylaren? Kanske luften kan återanvändas? Luften som har passerat doghouse kylaren kan ju knappast vara hetare än den som har passerat kylaren inne i den gamla 30hk kåpan. `eller´?
Tänk så här . Varför är 90% av alla dubbelportstoppar spruckna mellan tändstift och ventilsäte men du hittar i stort sett aldrig enkelportstoppar med samma problem. Ok gjutningen är lite olika men jag tror inte det är hela sanningen. vad jag ser som problemet är att när man tar ut kylning från fläktkåpan till doghousen så går topparna varmare men luften till oljekylaren är för svag för att hålla värmen nere. Hela min utgångspunkt är kyla där värmen skapas så behöver inte oljekylaren ta hela jobbet. När jag hade doghouse och låg i 100-110 på autobahn så kund jag inte ta i oljestickan vid tankningar men med en tidig 34hk kåpa var samma procedur inget problem. den bästa kylaren är alufärgad och har en domtop. Om den läcker olja är det bara att få den omlödd. Det viktigaste är att det inte fastnar löv och annat skit i kylaren för då stiger tempen på 3-4 väldigt fort. jag har bekanta som åker med storkubikare i Los Angeles med kylaren inne i fläktkåpan utan värmeproblem 2275 dubbla ida 48. En industrikåpa med nät bakom fäkten borde vara hårdvaluta. Den stoppar allt skit som sugs in i fläktkåpan och lägger sig som en isolering över cylindrar och oljekylare. Efter att ha rivit närmare 100 motorer så kan jag se hur en igensatt kylare inuti kåpan kan steka både nr3 och 4 men framför allt nr3. Jag brukar känna på luften som kommer genom doghousen när jag kör in motorer och har märkt att fast oljan är väldigt varm så blåser det dåligt genom kylaren fast man varvar hårt. Däremot så ökar draget under motorn markant när man varvar upp motorn, motorn kyls hyfsat men oljan förblir het.Problemet ligger i hur luften fördelas mellan doghouse och motor. There are more than one way to skin a cat.
Väldigt givande upplysningar Hans. Kunskapen kommer som vi vet med erfarenheten. Nu kommer det bli åtgång på de gamla kylarna. `PS´sälj dom dyrt.
Det här var riktigt intressant. Jag hade tänkt bygga om min 126:a till dopghouse men det verkar ju som om jag gott och väl kan skita i detta och köra med kylet i kåpan.
Har länkat denna texten innan, men jag tycker att den passar bra här, Gene Berg hade ganska klara åsikter om huruvida kylningens förändringar var till det bättre eller inte.
Bra artikel MrPete, tack för den. En bra tråd ska ha mycket information, så vi lär oss till det bättre. Gene Berg har ju fått sin kunskap av sin enorma erfarenhet och lika är det väl med oss när vi delar med av vår s.k. kunskap. Säga vad man vill om tyskarnas ingenjörskonst, bygga bilar kan dom. Man kan väl säga så här, att så länge vi håller oss till originaldelar och försöker följa tyskarnas ingenjörskonst så bör våra klenoder funka på ett bra sätt. Jag har byggt en del motorer utan termostater och inte haft några (vad jag vet) problem. Men den DP motor som jag nu håller på med får en termostat och oljekylaren inne i kåpan enl. vår vän Hans Landelius kunnande. Gene Berg talar ju mycket om topparnas värme, som vi också känner väl till och det betyder ju att vi får tänka på dessa cylinderkåpor som inte är original och inte har dessa styr flärpar på insidan.
All erfarenhet och kunnande är välkommen, vi är nyfikna. Skriv
