1 Senaste redigerad av Balder (2014-03-06 13:14:37)

Porsche 944 -84

En vit, svensksåld 944 som jag tror har gått runt 19000 mil säljes som ett lättare projekt.

Såld med följande optioncodes (enligt tidigare ägare):
C29 -  16” Forged alloy wheels
395 – Stabiliser bars front and rear
410 – Sports seats left/right leatherette/cloth
429 – Fog headlamp white
468 – Graduated tint windshield, green side glass
487 – Connection for fog headlamp with parking light
533 – Alarm system
651 – Electric windows

Ingen imponerande lista kanske, larmet är dessutom det irriterande extralåset bakom dörren. Irriterande men fungerar. Inte begåvad/belastad med taklucka.

Jag har bytt motor till en -86 med bortplockade balansaxlar och har efter det inte riktigt blivit klar. Efter motorbytet läckte bilen vatten och innan jag hunnit fixa det dök det upp något annat som krävde min uppmärksamhet och sedan har det stannat av.
På den ”nya” motorn satt det en bra lamell av någon förstärkt sort.
Jag bytte båda kopplingscylindrarna för ett par år sedan.

Det man behöver göra med bilen innan besiktning är:

Byt slangar och dylikt för att få tätt på kylsystemet (kylaren bör nog bytas också)
Montera adapter så att gamla vattentempgivaren (en kabel) passar på nya motorn (som har två kablar till tempgivaren)
Fixa glapp som gör att instrumentbelysningen inte funkar som den ska.
stötdämparna är lite i mjukaste laget.

Originalmotorn följer med om man vill, den gick bra förutom att den läckte olja i varje skarv och tickar ordentligt i ventillyftarna.
Bilen är vit (omlackad någon gång) och ser riktigt bra ut efter en polering. Lite matt och trött av garagedamm just nu.
Enda rosten jag sett är framför bakhjulet på ena sidan plus några ytliga prickar på skärmkanter.

Bilen kan fås med 16” teledials eller 17” Cup 1 (Italienska kopior) och kostar då 22’

Med båda uppsättningarna hjul kostar den 26’
Vill du ha med originalmotorn, en extra motor med allt yttre bortplockat plus en hel drös med småplock såsom en chippad databox och ett par begagnade M030 justerbara fjäderben (utan fjädrar) så vill jag ett par tusen till.

Jag kan ha bilen stående i garaget till slutet av Maj om det behövs, förutsatt att affären görs klar nu.

Bilen finns i Huskvarna.

Vid intresse skicka PM, inte lönt att skriva i tråden för det missar jag säkert.