1

Hur mycker kan man smalna innan man får problem med stötdämpartors osv.
Har funderingar på o skaffa en "färdig" framvagnsstomme, den är kortad 2" Är det "bolt on"?

vw typ-1 1967

2

Ingen som vet, kan eller har erfarenhet av detta? vill beställa snart...

vw typ-1 1967

3

Min är 2tum smalare, å det går nog inte att smalna av mer utan att tornen är i vägen Default/tongue

(o\!/o) 66a        lo\/ol 65a+62a

4

borde inte vara några problem.  Jag hade en 5" kortad i slutet av - 90talet. endast en liten urkapning i karossen behövdes.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/34969.jpg

5

Jag smalnade 3" har jag för mig utan problem men det var tajt.

Mera känd som jb...

6

Ok, bara o köra på då !! ICQ/ag

vw typ-1 1967

7

Jag tog 1" på varje sida på min 68:a, det är inga problem...
-Alltså 2" tot

8

Gött! en annan dum fråga när vi ändå håller på.... Måste jag kapa styrstagen, eller kan man justera in 1" på vardera sida? har inte kolla själv på bilen ännu´kanske blir självklart när jag ser det i verkligheten  ICQ/ad

vw typ-1 1967

9

Jo du lär nog korta dom. Men det är ju inget större jobb lär dock gängas om.

Mera känd som jb...

10

JBlom skrev:

Man kan kapa av dom på mitten oxå och svetsa ihop dem igen.

11

Då tillgång till egen svets brister, känns det som det smidigaste är o kapa bort en bit o gänga om. Framvagnsstomme beställd idag iaf! Dom bästa julklapparna köper man till sig själv som jag brukar säga  ICQ/ag Ska bli skoj o se kvaliteten på denna Empi stomme. Blev råd o lacka/måla om den. Lackering skall tydligen vara rätt dålig. Tips på färg till det?

vw typ-1 1967

12

TuffeFreddan skrev:
JBlom skrev:

Man kan kapa av dom på mitten oxå och svetsa ihop dem igen.

Jag kapade på mitten, lade i ett rundjärn/rör som stöd, slipade slitsar att svetsa igenom - inte "bara" svetsat i skarven alltså ,-)

13

jag kapade oxå på mitten. satt ett rundjärn inuti.  borrade lite hål och punktade fast. slipade en slits och helsvetsade mitten. slipade av.... blev snyggt och hållbart...

14

Sen köper du en 2" kortad finns det styrstag att köpa till.  ICQ/ag

Mera känd som jb...

15

JBlom skrev:

Sen köper du en 2" kortad finns det styrstag att köpa till.  ICQ/ag

Hallå, bor i mörkaste småland!  ICQ/ag  ICQ/ab  ICQ/ad

vw typ-1 1967

16

Äh lätta på lädret, måste varit ett bra odlarår i år.  ICQ/ad

Mera känd som jb...

17

bara handla..
Fast en svets är väll inte så svårt att få tag på. ICQ/ab
Du kan låna min..

18

Malman80 skrev:

Då tillgång till egen svets brister, känns det som det smidigaste är o kapa bort en bit o gänga om. Framvagnsstomme beställd idag iaf! Dom bästa julklapparna köper man till sig själv som jag brukar säga  ICQ/ag Ska bli skoj o se kvaliteten på denna Empi stomme. Blev råd o lacka/måla om den. Lackering skall tydligen vara rätt dålig. Tips på färg till det?

Pulverlack är ju det enda rätta.
Jag brukar ha hjälp av en duktig kille i Bor, 1 mil utanför Värnamo så inte så långt ifrån dina trakter. Helt rätt i pris också.
Bors bläster och lack heter, googla och du bör finna

19 Senaste redigerad av Malman80 (2013-12-07 17:45:42)

Daem skrev:
Malman80 skrev:

Pulverlack är ju det enda rätta.
Jag brukar ha hjälp av en duktig kille i Bor, 1 mil utanför Värnamo så inte så långt ifrån dina trakter. Helt rätt i pris också.
Bors bläster och lack heter, googla och du bör finna

Ja, han har gjort andra grejor åt mig. Verkar duktig. Funderar bara på om pulverlack är optimalt för en sån utsatt del som framvagnen. Funderar på o måla med motorfärg.

vw typ-1 1967

20

Finns ju dom som pulverlackar hela plattan och ser man typ på fälgar jag har lämnat in så syns inte en repa på dom efter en säsong. Kanske inte lika utsatt, men att det inte är minsta lilla repa på dom tyder ju på att det är bra.

21

Du får rengöra ordentligt eller bränna den först isf.Det hade inte jag gjort när mange pulverlackade min framvagn till 55:an.
Det hade blivit en del rök ifrån ugnen när fettet smälte i värmen. Default/hmm