1

Tjena

Funderar på att köpa en obromsad SMW10 från 1963 att ha att dra bakom bussen när familjen ska ut på träffar. Är det någon som har erfarenheter av en sådan vagn och kan dela med sig om hur den är att dra och leva i osv?

Tacksam för alla tankar.

// Kalle

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2

Jag hade en smw 14 ett tag, trevlig vagn, dock med elbroms... Gick superfint bakom vilken bil jag än drog den med, dock sitter draget ganska lågt ( på både 10.an och 14 ) vilket gör att den lutar bakåt ganska kraftigt, men har du en sänkt bil, eller ett lågt sittande drag är det inga problem! Jag upptäckte att min tog i bakändan ibland när nedåt sluttande väg blev "platt"...

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

3

Fick en 10'a för ett antal år sedan och åkte och hämtade med en SAAB 99, hängde på och åkte hem. Kändes knappt att vagnen var kopplad. De har väldigt lågt kultryck, 20 kg mot 70 på en modern vagn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Följdfråga..
Hur funkar en elbroms?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Det låter ju lovande det här. Då vi tänkt dra den bakom en gammal buss är ju just det att den är lättdragen avgörande.

Fyll gärna på med fler erfarenheter ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

6

Björn J. skrev:

Följdfråga..
Hur funkar en elbroms?

Enkelt beskrivet så monterar man en pryl som känner av bromstrycket i bilen. Den ger olika spänningen vid olika tryck och den påverkar elektromagneter istället för hjulcylindrarna.

Tror inte att det är tillåtet att eftermontera idag men det går ju att kolla upp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Riktigt lättdragen. Vi drog en sån till ullnabacken tur å retur bakom en bay för många år sedan.

Mera känd som jb...