Mycke vatten har runnit under bron senaste året.
Jag lämnade Skellefteå med siktet inställt på "kontinenten" i juni ifjol. Då hade jag kört kanske 20 mil före jag åkte.
Första stoppet, även ett ofrivilligt stopp (ett surat tändstift) blev under sena kvällen i Ö-vik.
Efter detta, där toksnälla Patrik B kom till undsättning på natt-kröken, och med moraliskt stöd kunde hjälpa mig att få fart på bilen igen.
Inga fler katastrofer på väg ner till Rättvik, (dock ingen sömn att skryta med, med tanke på tändstiftproblemet) där det blev siljansvwarvet, med pokal för "peoples choice"! Trevligt, tackar för det!
Där mötte jag upp med Bergau och fo_eldarc Martin, å vi åkte mot Tyskland.
På prototyp museet i Hamburg skulle jag å Koolman köra rally.
"Petermax Müller Gedächtnis Rennen"
Från Prototyp till Hessisch Oldendor gick rallyt, och det var kanske inte rally, utan mera Autobahn race. Racet gick ut på att komma först till H-O. Eftersom jag körde utan fungerande RHM kompressor (med tanke på att bilen och motorn är oprövad) så hade jag ju bara ca 30 hästar... Kanske att avgassystemet från Svensk Rörbockning ger någon hästkraft, men inte många iallafall.... Att kunna ha en chans mot Porsche 356 med trimmad motor är ju bara att glömma, eller Grundmann som kör split med Porsche-motor. Så, jag visste att jag inte hade med toppstriden att göra, men det är ju kul att delta.
Jag å Landelius representerade Sverige, och vi tampades mot flera Norrmän, tyskar, engelsmän, belgare och så vidare. Jag slog Landelius med 6 minuter, detta i ett race om 7 timmar och 40 mil!! HEHE

Sedan blev det ju själva träffen H-O, där jag träffade flera nya svenska bekantingar, och skapade även flertalet norska vänner, vilket ju är trevligt som tusan!
Jag fick frågan om jag ville hänga med på fotografering åt en tysk luftkyld tidning, vilket jag givetvis hängde med på.

Lite galet att ligga tre vw´s bredvid varann (på två filigt) i nitti knyck! Jädrar va adrenalinet flödade kan jag lova!
Vi hann även med att kolla in Ringen (Nurburgring) efter H-O

I Belgien, vid Pat Preformence fick jag frågan om zwittern ville bli fotad för en Japansk vw tidning.

Sedan hann vi faktiskt med spa i Belgien också. Två F1 banor på en dag.... Lär knappast hända igen!
Chimay visade inte sin bästa sida, då regn å lera är det jag tänker på när jag tänker tillbaka....

Hemvägen följdes vi ett stort gäng, men i GBG vek jag av för att åka på egen sightseeing och se på sverige ur en vw, och även titta på sveriges vw´s....
Men, kring Lindesberg så hände det som inte får hända......

Bekhjulet, med trumma behagade lämna ekipaget i 90 knyck.... Eld i hjulhuset, och nästan ett överkört bakhjul slutade det i.
Martin kunde ställa upp och lånade Norrland (Mattias) släp och kom utan att behöva fundera två gånger på direkten, trots att jag var 18 mil söderut.... TACK!!!!
Grymt snälla kompisar inom vw världen som ställer upp utan betänketid.
Zwittern skulle stanna i Rättvik, eftersom jag sålt soltakarn som stod där, så skulle zwittern lämnas å soltakarn skulle levereras uppåt.
Med trasig drivaxel och utan trumma fick den skämmas i Rättvik en månad, till jag kom ner till Rat Bay träffen hos Kuus, som är i samband med Classic Car Week.
Rustas skulle hjälpa mig att renovera lådan och byta drivaxeln.
Här syns hur mycket som hyvlat ner på bromsskölden (Porsche som är betydligt kraftigare än vw)

Jag å Rustas fixade lådan under en prima måndag v 31.
Tack Gösta för hjälpen!! Bild på delarna som byttes ut.
När lådan var instoppad, med hjälp av typ alla som fanns på plats under tisdagen på CCW, så fick ja snurr på zwittern, och jag nöjd i hågen. Tack till Dahls, Kuus, Martin, Rye, mfl som hjälpte mig när kraften/energin tröt, eller när man behöver fler än en och en halv tumme. (hela sommaren var jag sjukskriven pga min rondellkapade tumme)
BRC avklarades, där även några andra oldspeed fordon fanns på plats.
Efter BRC åkte jag mot Norge, och SCC, med nästa rally, nämligen Flügplatz Schmutz Rennen #1.

Under tiden inför rallyt, så fick jag hjälp att byta nummer, till lite mera tidsenlig modell på startnummret! Tack Knut-Yngve för hjälpen med detta!!
Ett grusrally som gick i anslutning till själva SCC. Rallyt var "typ 3 kilometer" långt, och kört på en viss (okänd)tid, med en viss snittfart, varvid jag fick räkna ut tiden, med hjälp av Landelius, som var närvarande i sydväst och med meterhöga stövlar. (han har varit på scc mången gång tidigare)
och han hjälpte med att hitta en idealtid på sträckan.
(förmodligen var han fortfarande bitter sedan tyskland) för, den tiden han räknade ut var på tok för snabb!! Jag körde allt jag kunde med zwittern, tills dämparna bottnade, men tiden sprack.
Jag var visst med en sekunds skillnad näst snabbast på sträckan, men långt från mitt på idealtiden.......

http://boxerville.se/forum/misc.php?ite … download=1

Fick även med ett mycket fint pris hem från SCC, Screwdrivers award 2013

Grymt!
Sedan har min zwitter bara vilat till sig bland sina andra "syskon" i garaget.
Jag har inte gjort ett smack med något, trots att det finns saker att önska. Tills för en vecka sedan då vi skulle väcka upp bilen ur sin dvala.
Dock var batteriet tomt, och snö och is gjorde att hjulen ville inte snurra när vi skulle dra igång bilen, så det har varit lite motigt....

Skulle kanske lagt någon minut på att ordna med värmen....

Nu var det dax att riva av tredje rallyt, vinterrallyt Kalldrage kring Umeå, igår kördes det.

Detta är väl i korta snabba ryck (samma som för dig på pojkrummet Helsing) sammandraget av senaste tiden.
Joo..... En sak till....
För en dryg månad sen så fick jag förfrågan om jag ville ställa ut min zwitter på Volksworld show den 29 och 30/3.
Jag svarade att det gör jag gärna, men det kostar en förmögenhet att frakta över bilen, varvid jag knappast kan komma att bli aktuell att ställa ut.
Jag tycker det skulle vara jätte coolt att ställa ut bilen, isf är det vad jag vet jag och Fransson som åker över med bilar.
Snälla oldspeed vänner och sponsorer har redan sett till att halva båtfrakten från Haraholmen, Piteå till Sheerness, London är fixad. Sponsring är ett måste för att jag ska kunna ställa ut, men spons är inte super enkelt att få till, så jag vänder mig till er här på boxerville, har ni något tips på hur man ska kunna få fram de saknade pengarna?
Jag undrar om en insamling här på boxerville från er snälla forumvänner som kanske också skulle vilja se denna patinerade rallybil i uk, skulle kunna funka, men det kanske krockar med boxervilles riktlinjer?
Tacksam för tips!
Min blogg:
www.50split.wordpress.comDet blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden