Fick hem ett par liknande som de vita LED-lamporna, fast röda. De är specade som lite ljussvagare än de vita, men att jag beställde dem också var för att jag ville testa om det med brytningen i de röda bakglasen ändå skulle ge mer ljus. Ta siffrorna med en nypa salt men de vita är specade 9 watt 500 Lumen och de röda 7 watt 350-400 Lumen. (skall mer ses som "riktmärke" när det gäller kina-märkningen)
De röda LEDsen "halvljus" (position)

"Helljus" (broms/blinkers)

Spridningen är också lite större (de vita ger något mer fokuserat spotljus). Jämförelse vita och röda bakom ett 60-tals bakljusglas.
vita

röda

Framför allt gör fokuseringen att de röda lyser upp hela glaset bättre. I små runda gamla bussbaklyktor tror jag dock att bägge får fokuset i hela glaset.
Testade även de röda på 6 volt i bubblan, med avstängd bil tändes de inte men när man startat bilen (7 volt) fungerade de klockrent. Lyser lite svagare än när de drivs med 12 V, men slår ändå de flesta 6 volts led jag köpt och glödlampor. (led i vänsta lyktan, positionsljus)

Tanken med dessa test var framförallt att testa hur denna typ av LED skulle fungera i de äldre bussarnas små bakljus. Som jag ser det är det bara en fördel i dessa med riktat ljus med spot-ljus som träffar glaset. Nu är det ju för trådskaparen ingen tröst då sockeln/lampan sitter i 90 grader mot varandra. Det är dock inga större problem att dela sockel och det färgglada lamphuset på LEDen, ev löda nya kablar däremellan och epoxilimma på lamphuset på sockeln i 90 grader (typ som jag lagt den ena av lamporna på bilden nedan).

För skojs skull lekte jag vidare igår kväll med den 12v spot-lampa (för G4 sockel i hemma-spotar) jag köpte på biltema och som också syns på bilderna. Lödde till en "2-glödsfunktion/2 intensiteter" på den och monterade på rätt sockel. Diametern på den LED-plattan är ca 3 cm och det borde inte vara några problem att montera sockeln på original plats och fixa fast plattan direkt bakom glaset på lyktan. Resultatet
Halvljus (position)

Helljus (broms/blinkers)
