51

Wow! respekt! man tackar. det är precis vad jag har läänge letat så att jag nästan fick mentalt kortslutning av ilska!
vad har du hittat den skönheten eller vad har den för beteckning.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

52 Senaste redigerad av Frederik (2013-12-31 23:00:22)

Den är inte så där superduper stark, men här hittade jag den http://www.superbrightleds.com/moreinfo … angle/816/ Under bilder finns bra jämförande bild med en glödlampa, om man tror att den hamnar i rätt höjd i insatsen http://www.superbrightleds.com/images/uploads/led-car-bulb-1157-x2w-ara.jpg

Jag sitter och letar lite baklampor eftersom denna tråd fick mig att få tummen ur och beställa några själv. Kolla gärna vad ni har för sockel/ bajonettfattning så kan jag tipsa om jag hittar något intressant.
ba15d (1142) = styrpiggarna sitter i samma höjd på sockeln, mitt emot varandra
bay15d (1157) piggarna sitter i olika höjd på sockeln, mitt emot varandra (detta är den vanligaste tror jag, då det inte går att felvända broms men position glödtråden).

Har man ett kjell på orten är det kanske bra när man vill börja labba själv, mina första leds jag byggde för en herrans masa år sedan byggde på deras sortiment, men de hann aldrig ens monteras i bilen innan jag hittade bättre (och billigare) komponenter att bygga med. De är dessutom ganska dyra och deras drivare och leds är ljusår efter ICQ/ad Tex drivarna är för relativt strömsvaga powerleds av den första generationen och då räckte ofta 350mA-1A (för övrigt är det samma sortiment jag började pilla med, och det har utvecklats en hel del kan jag lova på dessa år).

53

Satt och funderade på att man kan göra en enkel vinkeladapter, dvs en bay15d (bajonett) hane man kan stoppa i baklampan och så en hona på denna i 90 graders vinkel att stoppa ledlampan i: fördel att man har fler LED-lampor att välja mellan.

Men när jag fick för mig att söka om detta redan fanns färdigt (annars hade jag nästan tänkt erbjuda mig att testbygga en åt dig) så hittade jag denna adapter:

http://d114hh0cykhyb0.cloudfront.net/images/uploads/led-base-adapter-g4bp-x.jpg
http://d114hh0cykhyb0.cloudfront.net/images/uploads/led-g4-disc-lamp-with-ba15-base-adapter-g4bp-x.jpg

Dessa skulle vara ganska perfekta, frågan är bara om "dual intensity" regleringen är inbyggt i sockeln, troligtvis inte?! Men det kan ju vara värt att höra efter? Finns bl.a. på samma ställe som den vinklade lampan ovan.

54

Okej, min hyllning och respekt börjar nu gränsa till dyrkan... vad i @##?!& söker du på så du hittar dessa go bitar? vaaaaa!  ICQ/ag

den där adapter går inte av för hackor! man kan i princip koppla oändligt många varianter av LED. Det ser ut som en keeper i mina ögon om du frågar mig.

Jo, jag var på vippen att nappa på ditt erbjudande om testbyggande men... det är lätt att skära breda remmar av andras läder så
jag skämdes lite om man säger så. När du nu hittar i princip exakt det jag ska ha färdigt tillverkat får jag lov att tacka för din insats.

Ja happ. Och jag som trodde jag hade full koll på min andra hjärna (Google)!

Gott Nytt!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

55

Roppa inte hej för snabbt bara. Skall den användas till kombinerad broms/position måste den ha en integrerad reglering för två ljusdtyrkor. Det stod förvisso "dual intensity", men det är nog bäst att dubbelkolla. Risken är att de är kopplade så att de två polerna i botten bara är för + & - (och lamporna man kopplar i bara lyser med en styrka). Nästa sak att ta i beaktning är att led-lamporna man kopplar i måste vara dimbara, många kan bara lysa med en styrka.

56

Jag testar dessa, köpta på Tradera.
Dom lyser mycket bättre än mina gamla vanliga 21/5w och 21w.
Med "vanlig" fattning, b15s eller vad det kan heta ICQ/ab
En enpolig till blinkers(överst) och en tvåpolig till bakljus/bromsljus.

Dom finns i flera olika modeller och med olika antal dioder. Jag var tvungen att ta dom med minst antal dioder på för att det skulle få plats i mina små bakljus.

Post's attachments

bild 1.JPG, 220.14 kb, 968 x 1296
bild 1.JPG 220.14 kb, 187 downloads since 2014-01-10 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

57

Jag har fått hem ett par ledlampor jag tog hem för att testa. Dessa har en powerled som lyser rakt bakåt. Det riktade ljuset kan just vara bra till små äldre bakljus, ofta går ju "sidoljuset" mest till spillo. Tog även hem ett par 6 volts ledlampor, men återkommer med test av dem.

Dessa är "tvåtrådiga" och lyser med 2 olika intensitet (position/ broms)

Positionsljus:
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/LEDbakljus1_zps3a7c31f8.jpg

Bromsljus:
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/LEDbakljus2_zpsa9f6e1c6.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/LEDbakljus4_zps0bb1916f.jpg

Jämförelse med glödlampa. Översta bilden är glödlampa, undre LED. Detta är i latebays lite större baklykta. Här ser man att man förlorar en del på fokuseringen med en powerled i en senare/ större baklykta, en glödlampa lyser upp hela glaset bättre. Här skulle antagligen en runtstrålande eller fler-LED lampa varit bättre.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/Vanligtljus_zps5b90e9c4.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/LEDbakljus3_zps2c37f68a.jpg

58

Fick hem ett par liknande som de vita LED-lamporna, fast röda. De är specade som lite ljussvagare än de vita, men att jag beställde dem också var för att jag ville testa om det med brytningen i de röda bakglasen ändå skulle ge mer ljus. Ta siffrorna med en nypa salt men de vita är specade 9 watt 500 Lumen och de röda 7 watt 350-400 Lumen. (skall mer ses som "riktmärke" när det gäller kina-märkningen)

De röda LEDsen "halvljus" (position)
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/roumldLEDhalv_zpsad2f7066.jpg

"Helljus" (broms/blinkers)
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/roumldLEDhel_zps13f8fc81.jpg

Spridningen är också lite större (de vita ger något mer fokuserat spotljus). Jämförelse vita och röda bakom ett 60-tals bakljusglas.

vita
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/vitLEDbaklykta_zps41ce2edf.jpg

röda
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/roumldLEDbaklykta_zpsa0bf927c.jpg

Framför allt gör fokuseringen att de röda lyser upp hela glaset bättre. I små runda gamla bussbaklyktor tror jag dock att bägge får fokuset i hela glaset.

Testade även de röda på 6 volt i bubblan, med avstängd bil tändes de inte men när man startat bilen (7 volt) fungerade de klockrent. Lyser lite svagare än när de drivs med 12 V, men slår ändå de flesta 6 volts led jag köpt och glödlampor. (led i vänsta lyktan, positionsljus)

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/roumldLED60_zpsf008d277.jpg

Tanken med dessa test var framförallt att testa hur denna typ av LED skulle fungera i de äldre bussarnas små bakljus. Som jag ser det är det bara en fördel i dessa med riktat ljus med spot-ljus som träffar glaset. Nu är det ju för trådskaparen ingen tröst då sockeln/lampan sitter i 90 grader mot varandra. Det är dock inga större problem att dela sockel och det färgglada lamphuset på LEDen, ev löda nya kablar däremellan och epoxilimma på lamphuset på sockeln i 90 grader (typ som jag lagt den ena av lamporna på bilden nedan).

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/led_zps3236dae2.jpg

För skojs skull lekte jag vidare igår kväll med den 12v spot-lampa (för G4 sockel i hemma-spotar) jag köpte på biltema och som också syns på bilderna. Lödde till en "2-glödsfunktion/2 intensiteter" på den och monterade på rätt sockel. Diametern på den LED-plattan är ca 3 cm och det borde inte vara några problem att montera sockeln på original plats och fixa fast plattan direkt bakom glaset på lyktan. Resultatet

Halvljus (position)
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/egenLEDhalv_zpse1fa27c0.jpg

Helljus (broms/blinkers)
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/egenLEDhel_zps873b2ee5.jpg

59

Lödde till en "2-glödsfunktion/2 intensiteter"

Är det en krets som minskar spänningen?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

60

Det är en löjligt lätt moddning. Drivningen är ju redan inbyggd i ledplattan, det enda som krävdes var att från positionsljus-polen på lampsockeln löda på ett motstånd i serie. Provade mig fram till 47 Ohm för att få rätt ljusskillnad. 10 Ohm och positionsljuset lyser starkare, men skillnaden mellan position-broms/blinkers blir mindre, likaså kan man använda ett motstånd med högre värde för att få större skillnad. Från broms/blinkers-polen på lampsockeln lödde jag på en likriktningsdiod. Positionsljus-polen (med motstånd) och broms/blinkers-polen (med likrikningsdiod) från lampsockeln är sedan ihoplödda och går bägge två till Vin på LED-plattan och minus (sockeln) går till andra Vin på LED-plattan.

61

Frederik skrev:

Det är en löjligt lätt moddning. Drivningen är ju redan inbyggd i ledplattan, det enda som krävdes var att från positionsljus-polen på lampsockeln löda på ett motstånd i serie. Provade mig fram till 47 Ohm för att få rätt ljusskillnad. 10 Ohm och positionsljuset lyser starkare, men skillnaden mellan position-broms/blinkers blir mindre, likaså kan man använda ett motstånd med högre värde för att få större skillnad. Från broms/blinkers-polen på lampsockeln lödde jag på en likriktningsdiod. Positionsljus-polen (med motstånd) och broms/blinkers-polen (med likrikningsdiod) från lampsockeln är sedan ihoplödda och går bägge två till Vin på LED-plattan och minus (sockeln) går till andra Vin på LED-plattan.

Post's attachments

1.jpg, 93.45 kb, 480 x 640
1.jpg 93.45 kb, 187 downloads since 2014-02-22 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

62

Hahaha.. Vänta lite så ska jag ladda upp lite bättre förklarande bilder

63

Solklart.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

64

En förklarnade skiss på hur jag menar. Jag har märkt + och - på LED lampan från biltema i skissen, men i verkligheten har den ingen polaritet, man kan koppla in +/- på vilken V-in som helst.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ledbygge6_zpsb8421672.jpg

Detta är en Bay15d lampsockel, dvs bajonettstiften sitter i olika höjd. Tittar man på den så här (det lägre stiftet) så är den övre polen broms/blinkers och den nedre position.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ledbygge1_zps4d4b0ea2.jpg

Löd igenom diod/motstånd genom polerna
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ledbygge2_zps1085deef.jpg

Snygga till
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ledbygge3_zps582aaf2c.jpg

Löd på en kabel för jorden på lapsockeln
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ledbygge4_zps60b64e1c.jpg

..och löd på kabeln från sockeln och kabeln från polerna på LED-lampans V in.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ledbygge5_zps1276d24b.jpg