1

Hej
Håller på att plocka isär min F7424302XL som enligt utsago ska vara en 1300, stämmer detta?
Tagit av topparna 113101373-5/113101373-40 som ser väldigt fina ut, någon som filat i avgaskanalen plus förbränningsrummen. Är dessa 1600 toppar? Tyvärr enkelportar men då jag önskar montera dubbla förgasare gör väl detta inget?
Cylindrarna av, ser ut som någon borrat upp dem till 88mm, för det är INTE mycket kvar av halsarna ca 1mm.
Kolvarna ser väldigt fina ut.
Axialglapp obefintligt.
Men för att stilla min oro ang motorns kondition måste jag plocka isär den.

Undra därför om cylindrarna är något att ha eller köpa nya cyl/kolv?

Tips önskas.

2

Marantz skrev:

Hej
Håller på att plocka isär min F7424302XL som enligt utsago ska vara en 1300, stämmer detta?
Tagit av topparna 113101373-5/113101373-40 som ser väldigt fina ut, någon som filat i avgaskanalen plus förbränningsrummen. Är dessa 1600 toppar? Tyvärr enkelportar men då jag önskar montera dubbla förgasare gör väl detta inget?
Cylindrarna av, ser ut som någon borrat upp dem till 88mm, för det är INTE mycket kvar av halsarna ca 1mm.
Kolvarna ser väldigt fina ut.
Axialglapp obefintligt.
Men för att stilla min oro ang motorns kondition måste jag plocka isär den.

Undra därför om cylindrarna är något att ha eller köpa nya cyl/kolv?

Tips önskas.

Om det är 88 mm kolv/cyl så är det 1600-toppar..

3

Tackar. ICQ/ag

4

Undrar om det är ok att hona upp cylindrarna och sätta på nya kannringar med tanke på skirtsens tunna mått, -1mm?
Eller satsa på ett nytt kit?

5

Har de vändkanter så skulle jag byta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

En topp med nr.113 101 373 bör vara en 1300 enkelports topp med 33mm insugsventiler samt 30mm avgasventiler. Toppen är säkerligen i så fall upp borrad för att passa en 88mm cylinder. 88mm kolvar och cylindrar ger med en standard vevaxel på 69mm/slag 1679cc. Dessa cylinder kit är kända för att gå heta på grund av för tunna cylinder väggar. Om du funderar på att byta cylindrar, byt då även topparna, för att få ut den önskade effekt som du önskar få med dubbla fuggar.

Lattjo lajban med luftkylt.

7

Suck, det blir dyrare och dyrare.  ICQ/ag

8 Senaste redigerad av mettis (2014-02-25 17:25:21)

Låter ju som någon svarvat ner cylindrarna så de passar "slip-in" i topparna.
-Kan ju låta brutalt(!), men egentligen så ...?
Man hamnar ju "ovanför" kolvringarna där det nu är ännu tunnare gods, men om man har tight spel in i toppen så stödjer ju densamma   -tja?

Mät om du har 90 eller 94mm "hål" i topparna, dvs 1300:a eller 15-1600:a ?

edit, -när jag läser igen - är det in i blocket det är "tunna halsar" ?

9

Japp, in i blocket är det TUNNT.

10

Tja, är väl ingen större "belastning" här heller (?) - bara som styrning för kolvens skirt.

Hur är det med topparna ? (Och kammen...?)
Enkelport gör viss skillnad, även med dubbla förgasare.....

Låt säga att Typ3 1964-65 hade 54 hkr ur sin 1500:a med högt komp ("kalottkolvar") och en BRA gjutning av enkelportstopparna med 35,5/33mm ventiler, samt ett effektivare avgassystem än typ1.....

Jag körde ju dragracing med en enkelportsmotor på Bug-Run "bara för skoj" ifjol, men då hade jag tänjt på gränserna ;-)
Tror inte jag hade "egen tråd", utan nästlade in mig här ?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=12780

11

Ja du Mettis, skämmigt att berätta men får inte loss remskivan. Så jag har inte grävt djupare än.
Väntar på en avdragare.