1

Hej! Har en 1303 s från -73 med original 1600motor.

Har haft motorn ur bilen och har nu stoppat tillbaka den igen, av ren dumhet så märkte jag inte upp alla kablar.

Det är då 1 kabel jag inte är 100 på, den som går från elektriska choken över till vänstra sidan av förgasaren, därefter så delar den ju sig, går den sen till +polen på spolen?

Finns det någon form av skiss på vad som ska till vad på alla kablar, så man kan dubbelkolla?


Mycket tacksam för svar ICQ/ab

1303 s -73

2

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_73super_c.jpg

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_73_key.jpg

plockat härifrån:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

3

Ja det är helt korrekt, svart kabel, från + på tändspolen, till tomgångsventilen (en solenoid), vidare till chokeelementet. Kabeln kan vara utformad som ett "Y" eller så kan anslutningarna ligga i en slinga liksom i serie.
Grön kabel kommer från brytarspetsarna och kodningen, och går till - på tändspolen.
Sedan finns det en ensam kabel till oljetrycksgiaren, samt en till backljuset, den går också från  + på tändspolen till kontakten i växellådan, seden till lamporna, men det skall finnas en hängsäkring nånstans på vägen också, troligtvis vid tändspolen. Jag fick kortis där en gång, säkringen löste inte ut och det blev en liten brand i tändningslåsets kontaktstycke. Det var 1978.... på E20 eller vad nu den vägen hette på den tiden....E3..?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Hängsäkringen till backljusen brukar man hitta under generatorn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Hängsäkringen till backljusen brukar man hitta under generatorn.

Verkligen?
Möjligen minns jag fel, men har för mig att den satt på kabeln något tiotal cm från tändspolen, och hängde då mellan spolen och förgasaren. Och det var för mig den delen mellan tändspolen och hängsäkringen som skadats och jordades nånstans. Men det var på en 1303S från -73.

Hur det än var var det en närmast värdelös efterkonstruktion. Kändes ju som om det var en funktion som man glömt bort, och upptäcktes vid efterkontrollen...

- Hallå, Helmut, Titta här, det finns vita baklampor också... Som inte lyser... Das ist nicht fungierer, das ist Wieder kaputt,  unt einen shalter-kontakten på den växellåda som sluter när man lägger den backenväxeln i.  Kan dessa något samband ha?
-Javohl, det är dom dumma svenskarna som vill ha det på sina bilar då dom skall backa i den mörka arktiska natten däruppe... natten som varar i flera månader.
- Ok, då kopplar vi i hop detta på ett sätt då det går år minimalt med kopparkabel, vi stjäl ström från tändspolen... Kanske en säkring...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Efterkonstruktion eller ej så har det fungerat bra på ett antal hundra tusen bilar så helt värdelös kan det inte vara. Det var ju så från -68.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7 Senaste redigerad av Björn J. (2014-02-21 09:44:03)

Svwerker skrev:

Efterkonstruktion eller ej så har det fungerat bra på ett antal hundra tusen bilar så helt värdelös kan det inte vara. Det var ju så från -68.  ICQ/ab

Jag menade som så att just denna lösning känns mindre gedigen än elsystemet i övrigt, känns medskickat, kanske installerat av importören?
Varför har man inte lagt en kabel i befintlig kabelstam, och anslutit backljuset till säkringsdosan istället? Kan det vara så att backljus inte fanns på alla marknader? Likadant känns det med elbakrutan, som har en väl dold strömbrytare under instrumentbrädan (1302) och ett efter monterat relä (?) med försörjning från batteriet via hängsäkring, under baksätet, jovisst inget spänningsfall med korta ledningar... Men ändå...
Jag tycker ju annars att VW/Bosch elsystem känns överdrivet gedigna och kvalitativa, efter att ha röjt i japanska, franska och famlat i mörker, kortslutningar och glappkontakter i Engelska bilars elsystem.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Björn J. skrev:

Ja det är helt korrekt, svart kabel, från + på tändspolen, till tomgångsventilen (en solenoid), vidare till chokeelementet. Kabeln kan vara utformad som ett "Y" eller så kan anslutningarna ligga i en slinga liksom i serie.
Grön kabel kommer från brytarspetsarna och kodningen, och går till - på tändspolen.
Sedan finns det en ensam kabel till oljetrycksgiaren, samt en till backljuset, den går också från  + på tändspolen till kontakten i växellådan, seden till lamporna, men det skall finnas en hängsäkring nånstans på vägen också, troligtvis vid tändspolen. Jag fick kortis där en gång, säkringen löste inte ut och det blev en liten brand i tändningslåsets kontaktstycke. Det var 1978.... på E20 eller vad nu den vägen hette på den tiden....E3..?

Stort tack! God hjälp ICQ/ab nu löste det sig!

1303 s -73

9

Tack ska vi ha!

1303 s -73

10

Björn J. skrev:
Svwerker skrev:

Efterkonstruktion eller ej så har det fungerat bra på ett antal hundra tusen bilar så helt värdelös kan det inte vara. Det var ju så från -68.  ICQ/ab

Jag menade som så att just denna lösning känns mindre gedigen än elsystemet i övrigt, känns medskickat, kanske installerat av importören?
Varför har man inte lagt en kabel i befintlig kabelstam, och anslutit backljuset till säkringsdosan istället? Kan det vara så att backljus inte fanns på alla marknader? Likadant känns det med elbakrutan, som har en väl dold strömbrytare under instrumentbrädan (1302) och ett efter monterat relä (?) med försörjning från batteriet via hängsäkring, under baksätet, jovisst inget spänningsfall med korta ledningar... Men ändå...
Jag tycker ju annars att VW/Bosch elsystem känns överdrivet gedigna och kvalitativa, efter att ha röjt i japanska, franska och famlat i mörker, kortslutningar och glappkontakter i Engelska bilars elsystem.

Man kanske helt enkelt inte hade någon lust att dra tre meter kabel extra bara för att det går?:) Det fungerar ju så varför krångla till det? Det är trots allt en 60-talskonstruktion. Att det skulle vara något som är installerat av importören känns inte så troligt med tanke på var backljuskontakten sitter. ICQ/ab
När det gäller elbakrutan så hade en synlig strömbrytare krävt en annan instrumentpanel och de villa nog inte konstruera om den bara för att få dit en strömbrytare. Elbakrutan fanns nog inte på alla marknader.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Det var längesedan nu jag körde 1302, men det var väl så att man hade två strömställare ovanför radiouttaget, torkare till vänster och ljuset till höger, mitt emellan dessa kontrollampan till bromsarna. Under radion, på var sida om askkoppen fanns väl hemskeströmställaren till Ebesbreschern, den strömställaren innehöll ett mekaniskt urverk om jag inte minns fel, och på andra sidan där satt väl en strömställare till varningsblinkersen.
MEN jag hittade här hemma i en låda med bileldelar en strömställare av samma typ, enpolig, med grön lins med symbolen för en elbakruta... undrar vad den kom ifrån, en typ 3, eller buss?
En kille på en veteranmarknad var iallafall överlycklig att få köpa den...

Ja efter den långa inledningen tycker ju jag man kunde klämt in en riktig strömställare nånstans till elbakrutan... Bättre hade det väl varit att ha Ebesbrescherns strömställare som nån eftermonterad pryl under panelen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."