Inspirerad av Wompa här på forat kommer här en liten redogörelse av min Hermes flakcykel.
Mitt cykelintresse hade jag redan i nedre tonåren men det som fick mig att börja leta efter en transportcykel, aka springschashoj, var en artikel i tidningen Cykla utgiven av cykelfrämjandet.
I artikeln var en bild på ett sopåkarlag i Sthlm fotat på 40-talet med inte mindre än 9-10 stycken 3-hjuliga flakcyklar, en sådan måste jag bara skaffa!
Problemet var att de var sedan länge utrangerade och skrotade men efter en köpesannons i Signalhornet, numera Classicmotor, fick jag napp om en hjullös Hermes utanför Järlåsa.
Jag pyntade 200:- och fick med pappas hjälp hem hojen utan hjul, denna renoverades sedan och jag körde med den några somrar innan den blev åsidosatt till förmån till Folkvagnarna som jag fått upp ögonen för.
Det som fick mig att renovera cykeln en andra gång var att min Dam hade besökt Bike in tweed i Sthlm 2012 och inspirerat talat om alla fina cyklar och snygga kläder, detta ville jag också prova!

Detta var det något bedagade skicket efter att den stått utomhus bakom boden i säkert 15 års tid, här krävdes något extra...
Eftersom jag ville blästra ramen och alla smådelar blev jag tvungen att klyva ramen och flakdelen vid midjestyrningen. det visade sig vara lite lurigt eftersom det suttit ihop sedan 40-talet men våld löste den biten. Fick tillverka en ny axel till styraxelröret.

Den gamla axeln ses här på flakdelen.

Färdigstrippat och klart för blästring vilket återigen masterblaster Johnny i Katrineholm ombesörjde.

Delarna grundade med rostskyddsprimer, därefter lade jag en slipgrund på alla delar i 2 stadiga vändor.

Bakskärm och bakramen efter topplack i svart.

Jag hade ynnesten att få tag på NOS kromdelar, ekrar med nipplar, rätt pedaler och lite annat smått och gott till cykeln via Jacks cykel i Nyköping, känns kul att skruva dit det på den nylackade ramen! Notera "Nymanverken" ekerpaketet. Jag älskar originalförpackningar!

Hjulen riggades upp med nya ekrar och polerade nav hemma i köket! Min morbror har tillverkat jiggen för centrering av navet och fälgen, funkar väldigt bra!

Lastlådan på väg att bli komplett igen.

En skitsunkig bild på en nästan färdigmonterad Hermes. Får skylla på att den är tagen halv 2 på natten innan Bike in tweed... Provcyklingen skedde en kvart senare i kvarteret och elddopet på själva rundan i Hufvudstaden.

Innan start i Kungsträdgården. En Shasse hade väl äppelknyckarbyxor?!

Fick pris i klassen "Specialram" för bästa cykel! Hedervärt! Här på väg hemåt flankerad av Kungliga Slottet.

Denna bild får avsluta denna bildodysse, Slussen med Katarinahissen och min Hermes som faktiskt trafikerade Stockholm när det begav sig. Firman låg vid Liljeholmen och hade filial inne i stan. Snart är Slussen riven (morr!) och frågan är om jag tar upp cykeln någon mer gång men visst vore det skoj!
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015