1 Senaste redigerad av Wompa (2014-02-17 23:15:19)

Halloja!

Har börjat planera lite inför sommaren, och tänkte försöka dra med polaren på en dressin tur!

Jag kommer ihåg att jag åkte dressin första gången i Norberg och det var otroligt underbart och stillsamt.

Så jag skulle kanske behöva lite hjälp att komma i kontakt med en bra dressin uthyrning med natursköna spår genom ett sommarsverige så man kan njuta 267%.

Är öppen för förslag, vet att det finns 1 och 2 dagars turer på långa sträckor, detta tror inte jag är några problem för två killar i 24års åldern.
Tält eller B&B... tar det som finns ICQ/ab

Bara hojta till om ni har någon uthyrning som är utöver det vanliga. Jag söker sjöar, skogar och öppna ängar! Det ska vara en riktig upplevelse att åka dressin!

Vart i Sverige är egentligen oviktigt så länge det inte är 50-60mil enkel...

Jag håller ju till i Västerås och jag vet att här i krokarna är det gott om spår som går, iaf uppe i Dalarna men så svårt att välja.
Så ni med lite kött på benen kan ju komplettera min okunskap  ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-02-17 23:42:28)

Ok, det finns dressinuthyrnigar på många ställen, googla på det!
Jag har cyklat på inlandsbanan, Kristinehamn-Mora men där finns några andra sträckor. Jag har också cyklar på DVVJ, de vackra vyernas järnväg, eller egentligen, Dal-Västra Värmlands Järnväg, dressinerna hyr man i Bengtsfors.

Om jag inte minns helt fel så finns det en del dressinuthyrare på de forna smalspårsnäten i längs VGJ, västgötabanorna, men framförallt i Småland och Östergötland också.

Olika orter som poppar upp i huvudet är: Gulspång, Hultsfred, Klippan-Ljungbyhed, Hesselby på Gotland, Landeryd på gamla centralbanan är väl också något tror jag...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Wompa (2014-02-20 22:17:49)

Tackar för lite namn, jag har sökt på dressinuthyrning på Google men det är fortfarande svårt att veta vilka som skulle vara bäst.

Polaren är inte så övertygad ang detta så jag ska försöka lösa detta på bäst sätt.

EDIT: Torvedsbanan verkar trevlig vad jag kan hitta... får se om det blir den!

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

4

Tja, det är väl vilket landskap man gillar bäst, eller vad som ligger närmast där du bor.
Bor, förresten, det finns en ort med det namnet också, därifrån utgår Ohsabanan, undrar om man inte kan hyra dressin där också, men den är väldigt smalspårig, bara 600mm spv.

På de längre sträckorna kan det, vara så att trafiken är enkelriktad, dvs södergående jämna datum och norrgående ojämna, eller tvärtom, litet förrädiskt i månadsskiften med 31dagars månad.
Kolla detta innan du ger dig ut.

Järnvägar byggdes ju på de plattaste ställena, järnvägar har ju aldrig några alltför kraftiga stigningar (OBS gäller ej i Schweiz), man mäter stigningarna i 0/00, promille, (utom då i tidigare nämnt alpland, där man mäter i 0/0, procent...) så då är det ju i allmänhet inga större ansträngningar att trampa dressin, om du nu inte skall envisas med det i alplandet...

Men jag skulle nog rekommendera Skånska Österlen, det är fint där. Maten är bra också.
Mora-Sveg, är inte direkt myggfritt... och rätt långt om du skall ta hela sträckan... På de småländska smalspårsnäten är det mer skog, och kortare sträckor, badsjöar kan förekomma.
Hässelby på kalkstenshawaii är en ganska kort sträcka, men man kan ju lyssna på Rauk n' roll, eller bli arresterad av Gotland Yard ICQ/ad

På DVVJ är det fint, med fina sjöar och en hel del skog vid sidan av spåret, men jag rekommenderar nog hellre kanot eller kajak i dom trakterna, ja i sjöarna då alltså... Svärdslången är förförisk.

5 Senaste redigerad av Björn J. (2014-02-20 22:34:41)

Ääää Mora-Seg, skrev nog fel... På den sträckan får du nog trängas med tunga timmertåg, turisttåg och en och annan rälsbuss. Det ätr väl numera Kristinehamn-Mora som är nedlagd och öppen för derssinärer...