51

Enda regade med soltak, ja. Bor du i Borås?
Just 68or är av någon anledning ovanlig. Nu har jag inte mina papper på mig, men gissar att din är en sen 68a?
Jag ringde och snackade med dig för ett tag sen. Har dock sedan detta köpt min blå 68a lyx, eftersom jag letade en som är ej omlackad.
Hoppas du får fart på den!
Mvh danne Skellefteå

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

52

Jepp, jag bor i Borås och bussen ligger på blocket. Men jag börjar väl vackla i försäljningen då jag nu fått det bekräftat hur ovanlig den är. Det krävs ju trots allt inte så mycket jobb för att få den på vägen igen. Har visserligen en hungrig belgare i hasorna men tvekar till att släppa den utomlands.

Hur ser man om den är sen? Jag har en bild på plåten med alla siffror bakom passagerarsätet. Försöker bifoga den här.

Grattis till nyförvärvet. Jag ska följa din blogg slaviskt så får vi se om jag blir inspirerad nog att själv dra på mig overallen igen.

53

Men Anton, lej bort jobbet med bussen i stället för att sälja, så kan du få komma in på fan fest i maj och vara med och röja med mycket trevligt vw-folk. Om inte så sälj den till en svensk, jodå du får snart någon som betalar lika som belgare...
(varför köpte inte jag den när jag hade plats?) ... ICQ/ad

54

Chassienummret får du fram om den är tidig eller sen. Det finns mellan 160 000 och 200´000 bayar tillverkade 1968. M-koderna är ju något kul att snöa in på, för du får du veta vilka leveransdetaljer just din buss hade.

Behåll den röstar jag för, och annars, låt den hamna hos någon i svea rike iallafall!

Lycka till!!

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

55 Senaste redigerad av qvanis (2013-12-02 19:45:06)

Ett utdrag från troligen en Amerikansk försäljningsbroschyr på bay -68.
Fanns tydligen lite olika modeller 5,7 eller 9 sittplatser.
Men här i Sverige fanns de bara 8 eller?

Post's attachments

1968vwbus_12.jpg, 120.72 kb, 459 x 600
1968vwbus_12.jpg 120.72 kb, 343 downloads since 2013-12-02 

56

beror vilken modell.... Enkelhytt är det förare + 2, panel lika, dubbel, förare + 2 + 3 bak eller gods.
Kombi olika, beroende på.  Klein och lyx hade förare plus en, plus tre mellan och tre bak.
Kombin kan kanske variera, annars är det som klein. Kombin lancerades ju som en "kombinationsvagn" där du kunde köra byggets material, eller arbetare i, så det var beroende på uppdrag.

Tel 07noll357185ett

57

Lite pappegoj -kunskap så här på kvällskvisten kanske?

Enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister finns det: 57st Volkswagen KLEINBUS 221, årsmodell 1968 i Sverige ICQ/ag
Frågan är hur många lyxbussar av årsmodell -68. Kan inte vara många...

58

5 tror jag att jag minns... Sen vet jag av en till utan papper. Så, förmodligen max 10 i sverige.

Tel 07noll357185ett

59

Har du koll på hur många kombi 231 1968 det finns i Sverige?
Riktigt bra tråd med mycket info, tänkte passa på att fråga, har en jun 68 kombi 231 och den har inte rätt backspegel och undrar då om någon vet var man kan få tag på en, även solskydd. ICQ/ab

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

60

Jag vet om en undanställd -68 221 i närheten av Askersund... Ägdes av mina vänner för 10 år sedan men har inte varit i trafik sen dess, men bytt ägare ett par gånger.

Var inte till salu sist jag kollade men det kanske är dags att kolla det igen...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

61

Instrumentbrädan sitter skruvad i karossen med M4 eller M5 i framkant vid framrutan. Senare modeller sitter den skruvad med "klassisk" plåtskruv. Kan hända Att tidiga 69:or har det, men troligen inte.  ICQ/ab

62

Herbie63 skrev:

Har du koll på hur många kombi 231 1968 det finns i Sverige?
Riktigt bra tråd med mycket info, tänkte passa på att fråga, har en jun 68 kombi 231 och den har inte rätt backspegel och undrar då om någon vet var man kan få tag på en, även solskydd. ICQ/ab

Enligt transportstyrelsen ska de finnas 23st VW KOMBI 231 av 1968års modell.

Då kommer det genast en följd fråga på detta...
Frågan är hur många Vw pickuper de finns? enkel vs dubbel -hytt?
Kan inte vara många.

63

Det har poppat upp en ny one year only färg, Arizona Yellow.  Den fanns inte på TheSamba tidigare. Den fanns också i broschyren som Qvarnis postade.

Undrar om den fanns i Sverige. Det är en snygg färg.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/965054.jpg

64

Dubbelhyttar är det 6 st registrerade, men en av dom är exporterad och en skrotad. 4kvar. Dock är en av dom shorty..... 3 kvar. 2 av dom är blå med blå inredning! ICQ/ag

Tel 07noll357185ett

65

Har du koll på hur många paneler det finns?

66

Minns inte exakt ca 10.

Tel 07noll357185ett

67

Kanske min fråga har ställts innan, men har någon koll på hur många Typ2 68:or det finns totalt i Sverige av alla modeller?  ICQ/ab

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'
✔  [o"☮"o]  Adventurewagen -76'

"Satfläsk!"

68

Har uppgifterna hemma, iallafall på hur många registrerade det finns...

Dock är vissa av dom borta på riktigt, men kvar i papperna, och andra finns kvar, men utan papper, så hur många det finns allt som allt är svårt att veta.

Tel 07noll357185ett

69

50 split kan kolla hur många enkelhytter som finns registrerade som är -68. Min är byggd september -67 vore kul att veta hur många som finns kvar i sverige.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

70

Skulle spontant gissa att enkelhuttar finns det flest av, och flera av dem som är kvar är tidiga. Demians har ju ch 38 om jag minns rätt, och min 399, men sen har jag för mig att det sniffade mot 10.000 ungefär (om inte minnet sviker)

Tel 07noll357185ett

71

Ja ja då är ju min skit sen med s/n 018620  ICQ/ac

72

Njaaaa..... Skulle inte säga att din är sen... Bara artontusen tillverkae före din.... Hur många överlevande? Knappast så många!

Men din är ju då en regelrätt 68a iallafall. Färgen är?

Tel 07noll357185ett

73

Den har original färgen kvar är då ljusgrå..

74 Senaste redigerad av putte (2014-02-23 16:19:11)

Det måste ju varit en grym produktionstakt eftersom som min hade beräknat produktions datum 8 september -67

75

qvanis skrev:

Enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister finns det: 57st Volkswagen KLEINBUS 221, årsmodell 1968 i Sverige ICQ/ag

Jag har en 221a, dock utan papper. tillverkad 21 maj 68. Så det finns 58st nu  ICQ/ab
Å min enkelhytt är född den 4 juni. Ganska nära varandra..
Ska hämta hem en earlybay dubbelhytt av okänd årsmodell nu i vår, har bara sett den på suddig mobilbild.
Bara hålla tummarna att det oxå är en -68a  ICQ/af