1

Lyckas fan inte med att få den att gå riktigt. Kommer inte på vad jag missar! Gjort: Nya tänddelar, allt justerat till rätta värden, förgasare grundligt rengjord, bränsle får den. Ventiler justerade. Ny olja osv. Har sökt efter tjuvluft med startgas utan reaktion. Motorn må va gammal men axialspelet är så litet att jag har svårt att mäta det.  ICQ/ag Kan inte påstå att förgarasen är glapp heller. Den spottar och missar när man gasar upp den från tomgång, på högre varv orkar den riktigt bra tycker jag. Den har original avgas men dock nån ekonomimodell på slutrör. What to do??

2

Sitter tändkablarna rätt?

-64 Low&Slow

3

Kanske vara fördelaren som kärvar, vakuum och centrifugalvikterna så att tändförställningen blir fel när du gasar upp.
Finns en väldigt bra tråd som jag tror Frederik skrev om hur du renoverar en fördelare kolla den.
Och du har justerat slutningsvinkeln på brytare och justerat tändning?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Det gör dom, kollat, dubbelkollat och trippelkollat  ICQ/ab

5

Det får för lite soppa

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Vakuumet fungerar när man suger i slangen Default/yikes Jag tror nog på soppan men varför får den för lite? Det kommer med bra tryck ur röret från accpumpen i alla fall!

7

Du får ta isär den och göra rent kanalerna i förgasaren
Låt den ligga i ren bensin är den är isär tagen så kanske det löser upp sig
När soppan ångar bort så blr det som salt i botten på flotörhuset
Sen finns det sprit i soppan idag och den löser upp det ena o andra som kanske inte är så bra
Var försiktig när du tar bort E-röret som går till spridaren
Ps det funkar super att använda aspens soppa för att göra rent
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

Jag har haft isär den i småbitar och sett till att allt blivit urblåst. Faktum är att den var riktigt fin inuti redan innan men det är klart att jag kan ha missat nåt. Kan det spela in att den har fått ekonomi-slutrör? Ser rätt ut men var billiga!

9

Du har ett eller flera små hål precis vid spjället, dom kallas övergångshål, dom kan vara blockerade och det är inte säkert att man får ut skiten med tryckluft. Dom hålen brukar man få rensa med tunna trådar för att vara säker på att det inte sitter något kvar där.

10

Stort tack för svar! Återkommer med resultatet!

11

Ingen förbättring. Förgasaren är jag 100 på att den är ren i alla kanaler nu. Ändå vill den inte. Kan det vara nåt på avgassidan tro? Den låter inte riktigt som en vw brukar tycker jag! Den kvittrar inte som de gör med org avgas heller..

12

Sjekk at slutrøren inte er trykket for langt inn, eller for langt ut. Er et mått på det.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

13

Kvittret kommer från slutrören och alla slutrör kvittrar inte.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Om det är helt hopplöst kan det vara bra att skaffa en extra förgasare och fördelare att testa med.

15

Det kan ju vara medbringaren längst med i fördelaren som varit borttaget och hamnat ett halvt varv fel, det råkade jag ut för en gång.
När svänghjulets markering (övre dödläget) står mitt för markeringen på motorblocket, skall fördelarmen peka, eller snarare befinna sig rakt under anslutningen till ettans tändkabel, oavsett var markeringen i fördelarens gods befinner sig. Men överensstämmer markeringen i fördelaren med ettans tändläge är det ju riktigt.

En annat litet skitfel, som var svårt att upptäcka var att kolet i centrum på fördelalockets insida hade lossnat och ramlat ner i fördelaren, det kolet skall sitta fast i en liten fjäder. Då överförs ju inte högspänningen från tändspolen till fördelararmen (rotorn).

När jag ändå pratar om små fjädrar, en annan liten fjäder som kan hamna fel om man har ur fördelaren, är den som står upp på medbringaren nere i motorn, och som skall passa in i ett hål i fördelarens medbringare, den kanske inte finns på din motortyp... men i alla fall om den hamnar fel greppar inte medbringarna i varandra och fördelaren roterar inte alls eller inte som den skall.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Tack ska ni ha för input  ICQ/ag Ska montera nytt avgas så det inte är några tveksamheter där. Tack till Jonas för leverans av ett original oanvänt! Sen funderar jag på om acc-pumpen ska pumpa fram soppa direkt vid minsta påverkan av spjällarmen?

17

Jaha go vänner nu var ett nytt avgas monterat och den har ändrat karaktär. Nu går det bra att gasa upp den från tomgång men istället så går den inte på högre varv utan skjuter i både förgasare och avgas. Sen blir stiften kolsvarta direkt. Satte i nya i varm motor och körde den en liten stund, svarta direkt. Choken är fullt öppen. Blandskruven står 2, 5 varv ut. Måste nästan vara nån som ändrat nåt i förgasaren alltså ICQ/am

18

Mange skrev:

Jaha go vänner nu var ett nytt avgas monterat och den har ändrat karaktär. Nu går det bra att gasa upp den från tomgång men istället så går den inte på högre varv utan skjuter i både förgasare och avgas. Sen blir stiften kolsvarta direkt. Satte i nya i varm motor och körde den en liten stund, svarta direkt. Choken är fullt öppen. Blandskruven står 2, 5 varv ut. Måste nästan vara nån som ändrat nåt i förgasaren alltså ICQ/am

Hur är förgasaren bestyckad?

19

Överge inte tanken på tändinställningen, har du vakuumklocka, isåfall funkar den? hur är det med centrifugalvikterna inuti fördelaren?
Samma symptom på alla tändstiften?
Sedan måste ju hela kedjan från luftrenare via förgasaren och dess munstycken ända till avgassystemet rimma, liksom balansen mellan förgasare och tändning.
Jag hade likartade problem på en 1600, dessutom ojämn tomgång, provade väl minst ett tjog olika förgasarinställningar, bytte även fördelare, men motorn blev som förbytt (i positiv bemärkelse) när jag hade renoverat fördelaren enligt en annan tråd på detta forum.

Jag tror att PPRMicke har en del att säga om detta, som han skrivit om i andra trådar...??

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Jag har inte vart till garaget idag så bestyckning vet jag inte hur det är med. Vacuumklockan rör sig fing om man suger i röret. Ja, alla stift blev svart trots helt öppen choke. Jag kan ha avfärdat fördelaren som boven lite eftersom den går så fint just när den är kall. Den är precis lika när luftrenaren är avlyft. Jag snöade in på förgasaren när stiften blir så svart, kan fördelaren orsaka det? Tänk vad huvudbry en gammal motor kan orsaka. Har ju hållt på med folkvagn nåra år men har inte vart med om mer motsträvig motor än denna ICQ/ab

21

Jag var ut och kollade och hade tyvärr ingen PICT28 liggandes.

Starta en tråd på babblet om nån har en förgasare att låna ut. Det borde finnas ett gäng förgasare i trakten.

22

Mange skrev:

Jag har inte vart till garaget idag så bestyckning vet jag inte hur det är med. Vacuumklockan rör sig fing om man suger i röret. Ja, alla stift blev svart trots helt öppen choke. Jag kan ha avfärdat fördelaren som boven lite eftersom den går så fint just när den är kall. Den är precis lika när luftrenaren är avlyft. Jag snöade in på förgasaren när stiften blir så svart, kan fördelaren orsaka det? Tänk vad huvudbry en gammal motor kan orsaka. Har ju hållt på med folkvagn nåra år men har inte vart med om mer motsträvig motor än denna ICQ/ab

Det finns ett gäng saker du kan fel söka på  NR1 nålventilen är mer är 40år gammal förmodligen och den läcker till 95% '
Motorn får förmycket soppa på låga varv (flotör nivån är förhög ) stiften är sotar svarta av oförbränd soppa (kan vara jävlig att få att gå gott på låga varv och vill dö eller vandrar varvet upp o ned och luktar surt i avgassystemet  i bland bak tänder det i avgassystemet )
Nästa sak som påverkar den stackas nålventilen är att soppa trycket är förhögt (skit i retur ventilen i soppa pumpen ) (om det sitter en kina pump så trycket förhögt till 99% och flotör nivån är fel  (Samma fel  som några rader högre upp )
Det värsta med detta felet är att man blandar ut oljan med bensin  sen tvättar man av oljan i cylinder väggarna
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

23

Ska ut o greja med pickupen imorgon och kan kolla om jag har en liggandes ICQ/ab

24

Tack ska ni ha för alla förslag  ICQ/ab ska prova att byta nålventil, finns det något mått på hur hög nivån ska vara i flottörhuset?  River pumpen också, det är en original.
Tjo!

25

Jag hoppas du sätter in en NY  för beg är till 99.5% lika dålig
Kolla här så bör du finna info  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke