1

Hej skall äntligen försöka få ut folkan på vägarna i vår.Har en 2275 i med uppskattat ca 150 hästar nu.Kan bli mer framöver ICQ/ae trimmning är inte en hobby det är en sjukdom ICQ/ad .Finns två vägar att gå när jag besiktar .Antingen säger jag att det är en 1600 med dubbla förgasare och effektavghassystem.Jag har bytt till skivbromsar.Frågan är hur jag ska döva hästarna smidigt inför besiktning.Andra vägen är att köra med öppna kort vad kräs då.

2

hasse skrev:

Hej skall äntligen försöka få ut folkan på vägarna i vår.Har en 2275 i med uppskattat ca 150 hästar nu.Kan bli mer framöver ICQ/ae trimmning är inte en hobby det är en sjukdom ICQ/ad .Finns två vägar att gå när jag besiktar .Antingen säger jag att det är en 1600 med dubbla förgasare och effektavghassystem.Jag har bytt till skivbromsar.Frågan är hur jag ska döva hästarna smidigt inför besiktning.Andra vägen är att köra med öppna kort vad kräs då.

Du måste ful besikta
Vw har bestämt att det inte får vara mer än 72hk i en bubbla
Vi här nere brukar släppa gasvajern så det bara blir halvgas sen monterar vi in en avgaspackning med minderhål i kolektorn
Alla åker med 1600 med dubbla fuggar som ger 70hk  Default/hmm
Lycka till med besikningen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ok då säger jag att jag uppskattar effekten till 70hp.Ska man göra någon föranmälan om att man har ändrat storlek på motor o effekteller åker man in och tar det på plats.

4

hasse skrev:

Ok då säger jag att jag uppskattar effekten till 70hp.Ska man göra någon föranmälan om att man har ändrat storlek på motor o effekteller åker man in och tar det på plats.

Om du gör så måste man typbesikta
Du köpte ett par fräna fuggar sen om den går bättre så är det ett plus men du vet inte
95% av besiknings gubbarna är yngre än din bil så dom har ingen aning hur en bubbla funkar ICQ/ad
Ps kolla upp co innan du åker in  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

jag har 90 hk i min buggy och tar det säkra före det osäkra och byter maskin inför bes.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

6

hur fungerar det med försäkring om man byter maskin? man vill ju ha rätt motornummer på besiktningsprotokollet....

Tänker om man krockar så kan dom väl säga att försäkringen inte gäller pga motorbyte?

7

jag har entusiast försäkrat min buggy, då fick man ett helt batteri med frågor som skulle fyllas i, bla insprutning, turbo osv. jag svarade ärligt på dessa frågor och skrev att den var utrustad med Turbo osv i protokollet som skickades in ( tillsammans med bilder på hur bilen såg ut ) efter et tag fick jag en beviljad entusiast försäkring,

typ 1400 :- år om jag inte minns fel

har iofs alldrig tagit nåt på den, men jag har svårt att se att de kan neka ersättning när man tagit öppna kort med försäkringsbolaget.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

8

Lurv skrev:

hur fungerar det med försäkring om man byter maskin? man vill ju ha rätt motornummer på besiktningsprotokollet....

Tänker om man krockar så kan dom väl säga att försäkringen inte gäller pga motorbyte?

Finns väll inte en enda folkvagn i sverige som har kvar orginal motorn. Så det borde ju inte vara ett problem att motornummer inte stämmer. Det har dom aldrig kollat när jag besiktat..

Det man kan åka dit för är ju självklart att du åker omkring i en olaglig bil och du mest troligt får en höj självrisk vid det tillfället..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

9

Men det låter väl inte orimligt att man kan ha "70" hk med dubbla förgasare och man ser ju inte utanpå om det är 83 eller 94mm cylindrar? Jag menar det är ju främst förgasarna som inte ser "original" ut och det är ju inte direkt ovanligt med såna..

Putte: Jag har originalmotor i min 67:a så det finns en iallafall...   ICQ/ag

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

10

putte skrev:
Lurv skrev:

Finns väll inte en enda folkvagn i sverige som har kvar orginal motorn. Så det borde ju inte vara ett problem att motornummer inte stämmer. Det har dom aldrig kollat när jag besiktat..

Det man kan åka dit för är ju självklart att du åker omkring i en olaglig bil och du mest troligt får en höj självrisk vid det tillfället..

Jag menar inte att man inte får byta motor, självklart får man det men man ska besiktiga om bilen vid byte så rätt motornummer står med i registret. så om man kör med annan motorn än vad som man besiktigade med kan dom bestämma sig för att inte betala.

11

när jag besiktigade min folka sa dom det var en pigg jäkel.
(2258 cc typ 4)

12

Ingen kollar ditt motornummer och det finns inte med i något register heller.

Byta på!

13

En nitisk besiktningsgubbe (yngre än gubbe) kollade min motor för nåt år sen. Märkbokstaven förre motornummret var inte rätt.  Ombesiktning eller regbesiktning.. Så numer är det omknackat med det "H" som 1500'an skall ha.  ICQ/ad
//Andreas

14

Inget som ingår vid varken kontroll- eller registreringsbesiktning. Du verkar ha blivit lurad helt enkelt.

15

Jag har ett cb peformence block utan nummer 2170cc. De sa ingenting. bilen var även för gammal för att några avgaskrav skulle gälla ICQ/ab

16 Senaste redigerad av Redwee220 (2011-09-13 21:06:56)

Aldrig nån som kollat mina bilars motornummer.. Svårt att tro att dom vet vad som ska sitta där, förutom att den har 50hk exempelvis.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

17

Jag har blivit kollad många gånger, och fått regg en gång. Nu när jag har motor utbytt, effekt enligt uppgift inskrivet lyfter de knappt på huven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

BPM skrev:

Byta på!

Ingen kollar motornumret men dom kan ju på märkbokstaven se om det är fel storlek på motorn. ICQ/ab

19

Gör först en reg-bes med "besiktningsmotor" på 50Hkr (eller vad nu din årsmodell är godkänd för?) så får du "effekt ökad" och "motor utbytt" - bra vid senare besiktning....

20

Har aldrig haft några problem .... dom kliar sej i håret & säger det där ser inte ut att vara några 44kwatt .. & jag säger Näe! hade en 1967cc med dubbla 48:or
enda problemet var att gubbarna på besiktningen var lite runda om magen så dom kom in i bilen pga buren & dom skålade stolarna så en annan fick göra deras jobb..

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

21

Senast jag försökte besikta 2176 an ICQ/ab tyckte han att jag inte ens skulle rulla in i hallen ICQ/ad
"den där är inga 22 kw, spara pengarna och åk hem igen!" ........

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

22 Senaste redigerad av BPM (2011-09-14 10:35:21)

stickan skrev:
BPM skrev:

Byta på!

Ingen kollar motornumret men dom kan ju på märkbokstaven se om det är fel storlek på motorn. ICQ/ab

Block och cylindervolym hänger ju inte ihop på våra motorer så ett motornummer är då ointressant.

Det är ju den faktiska effektökningen som spelar roll, inte motorns förutsättningar att kunna prestera.

Men är man osäker så är ett motorbyte inte allt för avancerat vartannat år...

23

Ja,för oss är det ointressant men för den påläste besiktningsmannen som vet vad dom olika märkbokstäverna betyder kanske det är intressant.

24

BPM skrev:

Block och cylindervolym hänger ju inte ihop på våra motorer så ett motornummer är då ointressant.

För den som inte fattat det (läs bilprovningen) så är det tydligen intressant, för oss som fattat kan det vara bra då man kan bygga en 2,4-litersmotor på ett AB-block.

Du får hursom inte hänga i en 1600 på 50hk i en bil reggad med 1200 på 34 och det är det de kollar sen kan vi ha vilka åsikter som helst om det är rätt eller fel för det är deras regler som gäller.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

25

Det är jag som är den påläste besiktningsmannen...