176 Senaste redigerad av hjoggböle (2014-02-09 19:26:38)

Du måste kolla att ventilerna på 1ans cylinder är stängda då märket i remskivan är mitt på skarven annars har du motorn ett halvvarv fel mot rotorn. är start motorn okej? tänkte så den inte fältar då kan den gå tungt=strömförlust. kämpa på du är nära nu ICQ/ab ( har du ingen polare nära som är duktig?)

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

177

Ah! Tack, får kolla det. Om de nu inte skulle vara det så kuggar jag om fördelaren? Jag tror att startmotorn ska vara ok. Men kanske det kan vara något med bussningen

178

Hur går det för dig? är du ute och sladdar me  porshen så du inte har tid me oss som undrar och håller tummarna att den går nu ICQ/ab

Das Auto Skellefteå

179

hjoggböle skrev:

Hur går det för dig? är du ute och sladdar me  porshen så du inte har tid me oss som undrar och håller tummarna att den går nu ICQ/ab

Om det vore så väl ICQ/ab Har legat i magsjuka några dagar. Jag ska försöka få med mig någon till garaget som kan mäta strömmen medan jag vrider på nyckeln. Börjar vara mer inne på att det är något med startmotorn som strular. Beställde en ny startmotorbussning från Classic. Det ska tydligen vara samma som till bubbla. Är den dålig (vilket jag naturligtvis inte kollade innan) kan det vad jag förstått gå tungt att dra runt motorn.

180

surt me magsjuka ICQ/ac  men lycka till ICQ/ab

Das Auto Skellefteå

181

Uppdatering

Mätte strömmen på tändningslåset och startmotorn medan man vrider på nyckeln. Då går det från 6.4 ned till ca 4v. Tog ut startmotorn för att kolla bussningen men den var bra. Hmmmmm

182

Låter som ett rejält spänningsfall! Har du gammal kabelstam eller ? Om det är en gammal så kan kablarna till startmotorn/tändning vara ärgade .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

183

anton_e skrev:

Uppdatering

Mätte strömmen på tändningslåset och startmotorn medan man vrider på nyckeln. Då går det från 6.4 ned till ca 4v. Tog ut startmotorn för att kolla bussningen men den var bra. Hmmmmm

Låter som det klassiska att jordflätan mellan batteri (-) och chassi antingen är kass eller har dålig kontakt i sina ändar, boten är byta, taggbrickor samt rostskydda anslutningarna med hålrumsvax.

Den grova pluskabeln från batteri till startmotor bör vara rättså ok om spänningstappet är 2,4V.

Batteriet kan vara kaiko, ger samma fenomen, en ordentlig laddning borde isåfall ge minst en temporär förbättring (om den tar laddning alls).

Hejja på!

S

184

Jag har gamla kabelstamen. Ser bra ut men skenet kanske bedrar. Har bytt jordflätan vid växellådan men inte den vid batteriet, får prova byta den även fast den ser dock ok ut.

Ang spänningstappet.. Kan de påverka så mkt att det knappt går att dra runt motorn?

Batteriet är ett nytt 6v batteri från biltema

185

Ja är kablarna ärgade så drar det ner effekten.
Själv fick jag skära upp en del kablar bara för att konstatera att byte var på sin plats.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

186

Nu börjar jag tro mer och mer på att startmotorn är kass. Har sett över elen och rengjort överallt. Monterade tillbaka min startmotor och det gick lättare att dra runt än tidigare. Kändes bra och var på väg att hoppa igång men sen när man nött på ett tag är det som att kraften går ur. Visst kan en varm, dålig startmotor bete sig på det sättet?

187

Tilläggas bör att batteriet inte hade laddat ur

188

Du kan ju prova hänga på ett 12V batteri med startkablar precis när du provar starta!
Då blir det fart på grejerna...

189

Har du inte testat att byta så gör det, kan ju inte skada iaf ICQ/ab

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

190

Sen finns det ju en jordfläta till (på bubblor iaf) mellan växellåda och chassi, även den kan ge samma problem.

Att ligga o mala med startmotorn är ingen bra idé, har sett någonstans hur många sek de tål per gång (minnet=pfuii) inte är det mycket innan de är kokta.
Komihåg att startmotorer inte har någon kylning alls!
Normalt drift är för mig ca är 3-4sek max per start (12V med 12V start), kanske två gånger om bränslet har backat ur fuggarna, behövs det mer känns det inte bra.

S

191

Sten vW skrev:

Sen finns det ju en jordfläta till (på bubblor iaf) mellan växellåda och chassi, även den kan ge samma problem.

S

Den är bytt

Med vänlig hälsning,
Anton

192

anton_e skrev:
Sten vW skrev:

S

Den är bytt

Med vänlig hälsning,
Anton

Det var ju det du skrev lite högre upp, att man int ska kunna lära sig att.......

--expletiv---

S

193

Äh! Jag är tacksam för att du tar dig tid Sten vw ICQ/ab

194

Högst egennyttigt, jag vill se den live, och om den inte startar så....

Tror fortfarande att kablar och anslutningar är var felet finns.
Du fick ju snurr på startmotorn med 12V, hade motorn varit på väg att dö så hade den nog inte funkat alls nu?
Ut å testa, om du har nån kompis som kan vrida på startnyckeln åt dig så kan du gå runt med voltmetern å leta spänningsfall.
Börja att mäta över bateripolerna för att avfärda batteriet, sedan mät mellan batteriminus och kaross etc.

S

195

Sten vW: Får testa mäta mera ikväll..

Jag upptäckte precis att soppakranen stått i fel läge... För en som aldrig läste tyska i grundskolan så har man inbillat sig att auf är av... Det låter väl rimligt? Tyska är ju så likt svenska språket. Auffff/af/av, ja men auf måste ju vara av? ICQ/ab

Läste på litegrann idag och auf är ju PÅ.. Med andra ord har jag haft soppakranen på när jag lämnat garaget och av när jag provat starta..... Har visserligen provat vrida på reserven emellanåt men det kan ha varit för lite soppa från början för att den skulle ha fyllts upp.

http://www.antoneklund.se/tanka5.jpg

Får testa att plocka ur stiften, dra runt motorn några varv och prova igen. Man lär sig förhoppningsvis av misstagen.

www.antoneklund.se/3566.m4a Så här lät det vid senaste provstarten..

196

Ikväll provade jag med en annan startmotor och då smällde den igång och gick några sekunder, framsteg! Men sen blir det samma visa igen, när man provat starta några gånger blir det orkeslöst och hopplöst.  Provade att dra en startkabel från minuspolen på batteriet och bak till startmotorn men det hjälpte inte.

197

Du kanske kan låna en belastningsprovare och testa batteriet med, att mäta batteriet med multimeter säger inte så mycket utan det är under belastning som man får det riktiga värdet.
Det tappade 2,4v när du körde med starten gör samma sak igen mät därefter direkt på batteriet då bör du ha 6v om det inte är det troligen batteriet som är kass.
Själv tycker jag det låter som det är batteriet.
Ungefär som en ficklampa med dåliga batterier ljuset är svagt men väntar man nån minut får man en flash av bra ljus när batterierna återhämtat sig typ som din start beter sig

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

198

Coolers!
2 Frågor:

1  Vad skiljer mellan en 356 A  resp B ??
2   Vad får man ge för en  liknande den Du köpte i det  skicket- OM.... man har  tur?
mv h R

199

63 Highlight, jag kan svara på en av dina frågor, den andra kan du googla ICQ/ad

http://www.classiccars.se/classic/b_det … wUacM6S5DV
Porsche  356 b super 75  -60 , Pris:     330000 SEK

..
anton_e, jobba på ICQ/ab

Buss -63 & -64

200

Tack Nife!
Nu var den lite finare är den i tråden...Det känns lite  synd att köpa en så pass fin bil om man ndå ska kapa bort 80% av bilen och slänga,,,,
Jag var mer ute  efter en bil i skick med trådskaparens  fynd....För ett framtida  projekt

Fler ideer??

mv h R