Hittade den här bilden på the samba tror ja att det var och blev slagen av storleken på palatset/stugan i bakgrunden och undrar nu var det ligger , tycker ju att man borde ha hört talas om stället för det lär ju blivit en turistmagnet men icke.

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Bilder & film » någon som vet var bilden är tagen?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hittade den här bilden på the samba tror ja att det var och blev slagen av storleken på palatset/stugan i bakgrunden och undrar nu var det ligger , tycker ju att man borde ha hört talas om stället för det lär ju blivit en turistmagnet men icke.

Byggnaden hete Zeppelinhaupttribüne.
![]()
Tyvärr inte så mycket kvar av den...

http://de.wikipedia.org/wiki/Reichspart … l%C3%A4nde
där ser man , får nog bli ett besök där nån gång
hittade en till bild på själva området, imponerande.

Det ligger i Nürnberg och utgör läktare vid Norisring där DTM körts bla.
http://www.speedhunters.com/2008/06/ran … sring_dtm/
De körde väl sina "Partidagar" där...mycket högerarmsviftande en gång i tiden.
Det var väl så friskis & svettis kom till.....
Var det inte Susanne Lanefelt som stod där i mitten på podiet och skrek "kniiip".
Det var väl så friskis & svettis kom till.....
![]()
Var det inte Susanne Lanefelt som stod där i mitten på podiet och skrek "kniiip".
Njae, jag har precis för mig att det var en liten men farlig gubbe med en fånig mustasch.
Säga vad man vill om nassarna, jag försvarar den inte på något vis, men storslagna (=megalomana) arkitekturiska planer hade dom i alla fall, Speer ritade ju en massa gigantiska byggnader, varav några hann byggas.
Ja, det anses ju som verkligen fult att berömma dom, men precis som Björn J. skriver så var de ena hejare på byggnadsverk.
Jag är ju delvis uppvuxen i Bohuslän, där låg det travar med "hitler-sten" långt in på 1980-talet, om inte längre. Sten som var beställd, huggen och betald av den tyska staten. Men av nån anledning hämtades den aldrig, men betalningarna kom in punktligt ända fram till kapitulationen.
Nu finns det inga stenhuggare kvar i livet, men de jag pratade med på 70-talet hävdade alla att just deras stenhög var avsed för det stora segermonumentet i Berlin. I takt med att de gamla stenhuggerierna röjts för båthamnar, sommarstugeområdet etc, så har man tagit vara på såväl finhuggen sten som skrotsten, man kan ju hoppas att stenen kommit till användning i ett bättre sammanhang än till Speers gigantiska monument.
Nu ser ju ovanstående byggnad ut att vara utförd i en ljusare sten, men bli inte förvånad om du hittar såväl grå som röd bohuslänsk granit eller svart diabas på Unter den Linden eller annorstädes i Berlin eller andra orter, kanske också i Wolfsburg...
Såg i något program på TV att de gjort en badplats( i närheten av brytningen) av delar av det som aldrig levererades.. 
Jag är ju delvis uppvuxen i Bohuslän, där låg det travar med "hitler-sten" långt in på 1980-talet, om inte längre. Sten som var beställd, huggen och betald av den tyska staten. Men av nån anledning hämtades den aldrig, men betalningarna kom in punktligt ända fram till kapitulationen.
Nu finns det inga stenhuggare kvar i livet, men de jag pratade med på 70-talet hävdade alla att just deras stenhög var avsed för det stora segermonumentet i Berlin. I takt med att de gamla stenhuggerierna röjts för båthamnar, sommarstugeområdet etc, så har man tagit vara på såväl finhuggen sten som skrotsten, man kan ju hoppas att stenen kommit till användning i ett bättre sammanhang än till Speers gigantiska monument.Nu ser ju ovanstående byggnad ut att vara utförd i en ljusare sten, men bli inte förvånad om du hittar såväl grå som röd bohuslänsk granit eller svart diabas på Unter den Linden eller annorstädes i Berlin eller andra orter, kanske också i Wolfsburg...
Intressant, tack för att du delade med dig,
har själv spenderat ganska mycket tid på en ö en bit söder om strömstad och har märkt att man har brutit sten lite här o var på ön, vet dock inte om stenen var tänkt till Germania 
Det är ledsamt att se alla dessa sår i naturen som stenindustrin orsakade, det börjar väl i området runt Lysekil, där den röda graniten börjar, och ända upp i Oslofjorden, där Hin Håles harvedrag, eller djävulens plogfåror syns i dagen, ja det är parallella stråk med diabas som löper över hällarna. Den helt sanna historien var ju den att det var djävulens häst som löpe amok med plogen över holmar och skär... det vet ju alla...
Bohussten skeppades ju till väldigt många olika länder, till kajerna i Buenos Aires om man får tro Evert Taube... Som sjöman var man väl inte så där stormförtjust i att segla med sten i lasten, förödande om båten fick en läcka, eller förskjutning i lasten... Trevligare var det väl att segla med trä, eller helst kork.... "Koks i lasten" var ju något annat.... Men det är ordentligt OT...
För en del år sedan kollade jag in räddningstjänstens VW buss på Bohus Malmön, och besökte samtidigt västsidan av den ön... Möjligen kan Picassos kubister trivas i den miljön... Snacka om sönderhackat landskap!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Bilder & film » någon som vet var bilden är tagen?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.