1

Har lite funderingar kring 5-växlad låda från en 86:a 112 hk Caravelle:
Någon som vet vilket varvtal man har i en buss med sån låda vid 100km/h ungefär?
Och tål en sån låda cirka 150 hk om man hanterar den med förstånd?
Den ska in i min 1303:a är det tänkt, tillsammans med en typ4 motor som har vässats lite.
Antar att dessa frågor ställts tidigare men hittar inga bra svar.
Olle

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

2

Gissningsvis 2800-3200 rpm beroende på däckstorlek. Jag kan tycka att man borde satsa på en fyrväxlad busslåda istället. Skillnaden på varvtal på högsta växeln är i stort sett försumbar mellan dem.

Det är lättare att få plats med en sådan och enklare få växellängaget att fungera om man använder en från en baywindow.

Fat chick fanatic

3

Tack för svaret.
Är det någon skillnad i effekttålighet mellan 4 och 5 växlad eller är de likadant uppbyggda?
Och är det stor skillnad på storleken mellan dom.
Det viktigaste är antagligen att inte behöva byta låda igen och igen.
Jag kan ta ett varvtal på 3000 varv i hundra km/h utan problem.
Bilen ska ändå inte användas för längre sträckor.
Roligare med en pigg kärra, köra autobahn med en 1303:a är kanske ändå inte att rekommendera.
Olle.

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

4

Ja en femväxlad låda har en så kallad ''superdiff'' original vilket inte de fyrväxlad har (iallafall inte alla?)  annars tror jag inte att det är någon större skillnad på uppbyggnaden mellan dem. Men det finns många som vet det bättre än mig.

Diffarna går att flytta mellan 5- och 4-växlade lådor.

Fat chick fanatic

5

Vet inte om jag hjälper eller stjälper ditt tänk
Busslådornas slut växel är högre än T1  Tror att dom var så här 4,88 /5,26/ 5,38 i Busslådorna
I typ 1 är dom så här 3,78 /4,125 /4,37
Jag la ut info som MH la upp om växellådor Länk http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22360
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Det finns 4,57 i busslådorna också  ICQ/ab

Fat chick fanatic

7

Ingen stjälper mitt tänkande, tvärt om: jag är glad för era svar och synpunkter!
Varför ska man uppfinna hjulet en gång till om det redan finns?
Finns det någon som satt i 5-växlad busslåda i en 1303:a?
Får den överhuvudtaget plats eller är det mer eller mindre omöjligt?
Och vilken effekt tål den?
Den borde ju någorlunda tåla 112 hk som bussmotorn har, och den lär ju få jobba de gånger en pick-up går med full last eller hur?
Belastningen borde ju normalt sett bli lägre med den lägre vikt som blir i 1303:an.
Och om man inte är alltför vårdslös med koppling/gas i starten tycker jag den borde tåla en del..
Jag är gammal mekaniker och är inte så rädd för en del ombyggnad men tänkte få kärran att smita igenom besiktningen utan SFRO om möjligt.
Om det inte går så får det bli SFRO till slut.
Dessutom tycker jag om tanken med typ4 upright conversion tillsammans med en låda som motorn passar direkt in i.
Borde bli enkelt och driftsäkert, och ändå: cirka 150 hk i en bubbla borde ju röra på sig rätt hyggligt.
Och, inte att förglömma, relativt billigt och inte alltför långt ifrån ursprungliga utförandet, bara att allt blir lite kraftigare och förmodligen hyggligt hållbart.
Synpunkter?

8

Jag har haft en 86:a Caravelle Buss...
1:an är en ren "Berg-växel" dvs låg! Normalt startade jag på 2:an (växelspaken framåt som 1:an på 4-vxl ;-)
Bara med full last eller i uppförsbacke användes 1.an - reflektera över detta !?

Bara min tanke......

http://i.imgur.com/ZS1LiJS.jpg

9

Bra att veta att ettan är låg...(eller hög (utväxling) beroende på hur man snackar..)
Gör kanske att 4-växlat är bättre..
Är det någon skillnad på hållbarhet mellan 4 och 5 växlat?
Superdiff, vad innebär det?
Jag vet vad differential är, inga problem, men skillnaden mellan "superdiff" och vanlig?
Och sitter "superdiffen" bara i de 5 växlade?

10

Skillnaden är att det är 4 spindeldrev i en superdiff, i en vanlig är det bara 2.

Fat chick fanatic

11

Tack då vet jag skillnaden.
Är det någon som kör med busslåda i en 1303?
Vet att det finns med Porschelådor.
Skulle bara vilja göra något ovanligt, inte kul om alla bubblor är lika eller hur?

12

olle skrev:

Skulle bara vilja göra något ovanligt, inte kul om alla bubblor är lika eller hur?

Det är ett gäng som kör med sådan låda i steet/stripp bilar
002 lådans drev går att annvända i typ1 lådan med modifering därimot  091 är det bredare drev
Om det är ovanligt tror inte det men en jävla massa jobb är det att få till det
Det brukar kosta en del oxå  Default/hmm
Om du är smart så söker du typ porsche växel låda här på BW så finns det info  som MH har skrivit
Dom är ofta svindyra oxå  ICQ/ac
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-02-20 16:34:27)

olle skrev:

Jag har en fyrväxlad busslåda (091) i min 1303 :-) Har dock aldrig kört bilen...

Det låter ju som ett spännande bygge du håller på med tycker jag, du borde lägga upp en projekttråd ;-)

Fat chick fanatic

14

Tänkte kanske lägga upp en tråd så småningom.
Men det blir i så fall när jag kommit så långt att jag kan tillföra något nytt.))
Jag ÄR gammal och tjurig, jag vet,antagligen därför vill jag ha femväxlat, fix ide antagligen..)))
Och Porschelådor finns det ju redan bubblor med eller hur?
Vill gärna göra något nytt, är djupt imponerad av all kunskap, erfarenhet och alla fina byggen och all energi som finns här på forumet, men det vore kul att göra lite annorlunda.))
Jag har en 5-växlad busslåda som väntar på mig bara jag kommer hem från jobbet i Ryssland i tid så den inte blir såld.
Är det någon som vet om den går in på längden utan alltför avancerade kapningar i chassiet?
(Förlåt för utvikningen, vet att här ska behandlas mekaniska saker.)