Det hela började med att direkt efter jobbet så begav jag mig till den lokala loppisen för att beskåda veckans innehåll.
Väl på plats fastnade jag vid ett bord där en äldre herre hade en hel del cykeldelar. Inget jag fann direkt intressant då jag inte har någon cykel som behövde kompletteras upp och jag känner att jag kan inte ha ett "Bra-att-ha" lager med allt jag skruvar med.
Det ena ledde in på det andra så nämner herren att han har en cykel hemma men han lyckades inte få med den ner för den var tung och stor.
Då vart jag nyfiken, så dagen efter vart det inbokat att vi skulle träffas så jag fick skåda cykeln.
Nere i hans källarförråd stod den, vanvårdad och skrotig men ändå relativt komplett.
Vi disskuterade pris och han vart glad för att det fanns någon som ville rädda den, för nere i hans källare gjorde den ingen nytta.
Vad cykeln har använts till vet jag inte, gubben visste inte heller. Han hade ägt den i 15år och aldrig riktigt varit så intresserad.
Men men, nu är jag iaf stolt ägare utav en Crescent Transportcykel model. 293.
Väl hemma började sökandet efter det som saknades. Dels framhjulet, som ska vara på 24x2'' och bakskärmen.
Bakskärmen lyckades jag lösa relativt snabbt. En NOS skärm från en militärhoj passade perfekt.
Både transportcykeln och militärcykeln var ju byggda med rejälare delar än standard. Därför är det tex bredare fälgar än original, grövre framgaffel och ramförstärkning.
Så nu är det bara framhjulet och en pakethållare bak som saknas.
När jag satt och gjorde lite efterarbete med hur cykeln såg ut, samt vad för färger dem hade mm så kom jag in på Hermes försäljningsbroschyr från 1941. Till min stora lycka så har herrarna på Hermes en underbart illustrerad bild på en exakt likadan cykel, det enda som jag tror skiljer är åren. Har tack vare navet bak lyckas sätta årtalet till 1957.

Min tanke med cykeln, det är att återställa den så gott det går. Det kanske inte går att få tag i 100% rätt delar men bara den estetiska ser bra ut och att man kanske gör en och annat person glad när man kommer cyklandes så kan det vara värt det.
Har just nu blästrat klart ramen samt lagt på grundfärg.

Fortsätter på projektet imorgon igen, dagen går långsamt som attan när man är bakfull 
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan